موقعیت‌های ترسناک سریال «احضار» هجوآمیز هستند

تهران- ایرنا- منتقد سینما و تلویزیون گفت:  فیلمنامه سریال «احضار» از اسلوب‌های ژانر خود پیروی نمی‌کند و به همین جهت بسیاری از موقعیت‌های کار که بنا بوده حس ترس و دلهره را به مخاطب القا کنند درنیامده اند و در برخی موارد بیشتر به هجو شباهت می‌یابند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سریال احضار به کارگردانی علیرضا افخمی در ژانر ماورایی این شب‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

یاسمن خلیلی‌فرد، عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی درباره کیفیت هنری این سریال در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: احضار جدیدترین ساخته علیرضا افخمی، سریالی‌ست که نتوانسته توقعات مخاطب را آن قدر که انتظار می‌رفت برآورده کند. عمده دلیل این عدم توفیق به اشکالات متعدد و حفره‌های فیلمنامه بازمی‌گردد. فیلمنامه از اسلوب‌های ژانر خود پیروی نمی‌کند و به همین جهت بسیاری از موقعیت های کار که بنا بوده حس ترس و دلهره را به مخاطب القا کنند درنیامده اند و در برخی موارد بیشتر به هجو شباهت می‌یابند.

ناموفق در هدایت بازیگران تازه کار

نویسنده کتاب نقش جنگ بر سینمای غیرجنگی ایران افزود: بسیاری از تمهیدات انتخابی برای نزدیک کردن اثر به ژانرش نخ‌نما، تکراری و کهنه‌اند. ملات داستان کم است. همه چیز درحد ایده‌ای کوتاه و یک خطی باقی مانده که به زور کش آمده است. سریال فاقد تعلیق های به جا و به اندازه است. اجرا نیز لنگ میزند و جلوه‌های رایانه‌ای نخ‌نما و قدیمی‌اند. مثلاً نحوه‌ ظاهر و غایب شدن شخصیت کامرانی بسیار توی ذوق می زند.

وی با اشاره به ویژگی‌های سریال احضار در حوزه بازیگری اظهار داشت: این که کارگردان به سراغ بازیگران تازه کار رفته اتفاق خوشایندی است؛ اما به نظر میرسد در هدایتشان موفق نبوده است. بازیگران بازی‌های موفقی را ارائه نمی‌دهند. به نظر می رسد مشکلات شخصیت پردازی و سطحی ماندن شخصیت‌ها باعث شده بازیگران نتوانند در نقشهایشان به درستی فرو بروند و درک درستی از موقعیت و مناسبات نقش‌ها نداشته باشند. بازی بازیگران پیشکسوت سریال مثلا رضا توکلی یا علی دهکردی بهتر از بازیگران جوان است.

مردان چهل ساله نابالغانه رفتار می‌کنند

خلیلی‌فرد نبود تناسب سنی شخصیت‌ها را یکی دیگر از مشکلات سریال دانست و گفت: گرچه مدام تاکید می‌شود که فرهاد و مائده اختلاف سنی دارند؛ اما این اختلاف سنی بسیار زیاد است و نمی‌شود این دو را به هیچ وجه مناسب یکدیگر دانست. این تفاوت سن در رابطه با کاراکترهای مهرداد و زهره نیز به چشم می‌آید. همچنین رفتار کاراکترها با سن و سالشان همخوانی ندارد. مردان چهل ساله همچون پسران خردسال در تصمیم‌گیری، انتخاب و دیگر رفتارهای روزمره‌شان نابالغانه رفتار می‌کنند. به عنوان مثال مهرداد چرا تا این حد از مادرش می‌ترسد؟ چرا برخورد مادرش با او این چنین خشن است؟ چرا شیده مدام سر او داد میزند؟ چرا او را ملزم به ازدواج با دختری میداند که هیچ سنخیتی  (چه به لحاظ سنی و چه موقعیت اجتماعی) با او ندارد؟

نویسنده کتاب‌های انگار خودم نیستم و فکرهای‌خصوصی با انتقاد از ماسک نداشتن بازیگران سریال تاکید کرد: داستان سریال در بازه زمانی شیوع کرونا روایت می‌شود اما هیچ یک از شخصیت ها به درستی شیوه‌نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند. حتی مینو برای رهایی از شر ماسک از روح مرحوم کامرانی تقاضا می‌کند که راجع به کرونا داشتن یا نداشتن مراجعین آگاهش کند! بهتر بود که در شرایط شیوع شدید کرونا نحوه صحیح رعایت شیوه نامه ها در سریال به تصویر درمی آمد.

به گفته وی موسیقی کار از معدود وجوه مثبت آن است که دست کم با ژانر اثر همخوانی دارد.

علیرضا افخمی پس از چهار سال با سریال ماورایی احضار به تلویزیون بازگشته است. این سریال پیش از این «دعوت نحس» نام داشت. افخمی پیش‌تر مجموعه‌های تلویزیونی تب سرد، او یک فرشته بود، پنجمین خورشید و پنج کیلومتر تا بهشت را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است.
در این سریال بازیگرانی چون آرش مجیدی، میلاد میرزایی، رضا توکلی، افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی و …حضور دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha