استفاده از سطح‌بندی دانشگاه‌ها فاقد اعتبار قانونی است

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس ابلاغ‌های رسمی، سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی لغوشده است و استفاده از این دسته‌بندی به هر منظور در هر موضوعی از نظر وزارت علوم اعتبار قانونی ندارد.

منصور غلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، در مورد لغو سطح بندی دانشگاه ها و جایگزینی رتبه بندی سالیانه توضیحاتی ارایه داد.

وی در این باره، اظهار داشت: در سال های گذشته برای تبیین جایگاه دانشگاه ها از نظر توانمندی های علمی، آموزشی و پژوهشی در وزارت علوم اقدام به سطح بندی و تقسیم دانشگاه های دولتی به چهار گروه تحت عنوان دانشگاه های سطح ۱ تا ۴ شده بود.

غلامی افزود:‌ با توجه به پیش بینی نکردن امکان اعمال تغییرات کیفی و کمّی ایجاد شده در دانشگاه ها در سال های متوالی به خصوص در دانشگاه های جوان و از طرف دیگر، ثابت ماندن چندین ساله این سطح بندی، نارضایتی جدی بین دانشگاه های جوان شکل گرفته بود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: نکته دیگری که موضوع را تحت تأثیر منفی خود قرار داد، این بود که برخی سازمان ها، نهادها و حتی دانشگاه ها در استخدام افراد یا پذیرش دانشجو و موارد مشابه به سطح بندی مذکور استناد می کردند و افراد متقاضی را برای استفاده از حقوق قانونی خود دسته بندی کرده و در اولویت های متفاوت قرار می دادند.

غلامی تاکید کرد: بنابراین عملاً این سطح بندی دچار نقص ها و مشکلات متعددی در اجرا شده بود. از طرف دیگر در همه دنیا و از جمله کشور ما از رتبه بندی های سالیانه برای نشان دادن وضعیت علمی دانشگاه ها استفاده می شود.

وی با یادآور اینکه وزارت علوم بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، موظف به رتبه بندی دانشگاه های کشور بود، گفت: این رتبه بندی در پایان سال ۱۳۹۹ توسط مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) و با استفاده از شاخص های متعدد در زمینه های مختلف فعالیت های دانشگاه ها انجام شد.

وزیر علوم ادامه داد: در حال حاضر و بر اساس ابلاغ های رسمی، سطح بندی دانشگاه های دولتی لغو شده و استفاده از این دسته بندی به هر منظور در هر موضوعی از نظر وزارت علوم اعتبار قانونی ندارد و نمی تواند برای هیچ فرد حقیقی یا حقوقی ایجاد حق یا امتیازی بکند.

به گفته اغلامی، رتبه بندی دانشگاه ها هر سال انجام خواهد گرفت که می تواند معرف وضعیت و جایگاه علمی هر دانشگاه برای آحاد جامعه باشد؛ همچنین فضای رقابت های مثبت را برای رشد و ارتقای کیفی دانشگاه های کشور فراهم می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha