کتاب «آسیب شناسی رسانه‌های جمعی» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «آسیب شناسی رسانه‌های جمعی» نوشته امیرحسام اسحاقی توسط انتشارات اطلاع‌ رسانان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نویسنده این کتاب که عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی است، در مقدمه اثرش نوشته است: رسانه علاوه بر نقش‌های مثبتی که در نگرش، رفتار و علائق فردی و حیات اجتماعی ما دارد، تاثیرهای مضر یا کژکارکردهایی را نیز به ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان به دنبال دارد. این مسئله موجب چالش‌های اجتماعی و فرهنگی بی‌شمار و انجام تحقیقات گوناگون جامعه‌شناختی و روانشناختی برای شناخت ابعاد مختلف این نیروی مخرب و آثار بالقوه و ویرانگر شامل خشونت، اعتیاد به دخانیات، الکل و مواد مخدر، ارتباط ابزاری، شیءوارگی، پورنوگرافی، برهنگی، زوال فرهنگی، فروپاشی حریم خصوصی، رابطه و رفتارهای جنسی زودرس و پرخطر، اختلالات بهداشت روانی و به طور کلی سبک زندگی، از پنج دهه اخیر شده است.

بنا بر نوشته امیرحسام اسحاقی هدف این کتاب تعریف و تمجید غیرواقع از رسانه نیست؛ بلکه آنچه اهمیت دارد، آسیب‌شناسی در چارچوب پارادایم انتقادی پیرامون ابزارهای ارتباطی و رسانه‌های اجتماعی نوینی است که بسیار تهاجمی شده و تاثیرهای منفی زیادی تاکنون داشته است؛ همچنین بر افزایش سطح آگاهی و شناخت مخاطبان و کاربران از تاثیرهای مخرب، نامرئی و غافلگیرکننده رسانه متمرکز است.

نویسنده افزوده است: کتاب حاضر سعی کرده است بیش از ارائه راه‌های درمان و پیشگیری، به تشخیص و پیش بینی آسیب‌ها یا کژکارکردهای رسانه‌های ارتباطی در زندگی اجتماعی و فرهنگی به ویژه ابعاد اخلاقی و روحی و روند نزولی و نگران‌کننده ماهیت انسانی آن بپردازد تا شاید بعد واقعی و معنوی از دست‌رفته انسان به ارتباطات بازگردد.

به گزارش ایرنا، چاپ اول این کتاب که ۲۸۰ صفحه دارد در شمارگان هزار نسخه، با قیمت ۷۵۰ هزار ریال منتشر شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =