هیچ کس قادر به کاستن از منزلت معلم نیست

تهران-ایرنا- وزیر آموزش و پرورش در دیدار با جمعی از معلمان برگزیده کشوری، آموزش و پرورش را نیازمند اندیشه معلمان دانست و گفت: هیج کس قادر به کاستن از منزلت معلم نیست.

به گزارش روز دوشنبه وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز، محسن «حاجی میرزایی» در دیدار با «جمعی از معلمان برگزیده کشوری»، که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تبریک هفته معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان مطهری، رجایی و باهنر از بزرگان نظام تعلیم و تربیت افزود: کسی نمی تواند بیش از آن چه خداوند برای منزلت معلمان قرار داده است، منظور کند  قطعا نقش معلمان پیش نیاز همه موفقیت های جامعه است و هرجا موفقیتی حاصل می شود معلم خلاق و سازنده آن است، لذا جایگاه معلمان بسیار رفیع و بالاست.

عضو کابینه تدبیر و امید، با اشاره به سخنان رهبر معطم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: چنان که معظم له فرمودند، خود معلم باید شأن و جایگاه خود را درک کند و خد ا را بخاطر داشتن چنین منزلتی شکر کند «معلم» گوهری است که ارزش آن در درون خودش است هیج کس قادر به کاستن از منزلت معلم نیست.

وی گفت: معتقدم اگر به خاطر معلم بودنم، تمام عمر به پیشگاه خداوند، سجده کنم باز هم نمی توانم شاکر در قبال این نعمت بزرگ باشم. این که فرصت پیدا کردم به این جامعه خدمت کنم و دغدغه های آن را در دستور کار قرار دهم باید شکرگزار خداوند باشم. آن چه خداوند به معلمان عطا کرده است بیشتر و عظیم تر از آن چیزی است که معلمان به شاگردانشان می دهند. کمال و شخصیتی که کسوت معلم به افراد داده است، بسیار برتر و بالاتر است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: هیچ بخشی در جامعه مانند مجموعه فرهنگیان، عمق، پیوند، انسجام و ظرفیت ندارد، «نیروی انسانی»، همه سرمایه آموزش و پرورش  را تشکیل می دهد و  چه رفعتی بالاتر و چه عرصه ای آموزنده تر از کار با انسان هاست.

وی افزود: هیچ کاری به پیچیدگی کار معلمان نیست، ممکن است بسیاری از پژوهشگران با چند فرمول و یا چند قاعده، کار خود را به پیش ببرند اما معلمی، لحظه به لحظه اش آموختن است و نظام تعلیم و تربیت عرصه نابی برای بروز تمام توانمندی هاست.

عضو کابینه تدبیر و امید، با اشاره به کاهش درآمدهای عمومی دولت و تأثیرش بر زندگی همه اقشار جامعه، ادامه داد: اقدامات مهمی در سال های اخیر برای رفع مشکلات فرهنگیان و بازنشستگان  صورت گرفته است اما برای رسیدن به شرایط مطلوب، باید تلاش کنیم.

وی شیوع کرونا را پدیده ای غیر منتظره خواند و اذعان کرد: در برابر شرایط جدید و مشکلاتی که ایجاد می کند فرصت ها و دستاوردهایی نیز حاصل می شود؛ مانند ارتقای توانایی ها، به جرأت می توان گفت؛ جایگاه فعلی آموزش و پرورش نسبت به شهریور سال قبل در مرتبه بالاتری قرار دارد و این مایه افتخار است و این نتیجه تلاش همه معلمان و مدیران است، بی شک سال های سال از این تلاش ها سخن گفته خواهد شد و لحظات ناب ایثارگری های معلمان در شرایط کرونایی، درجامعه ثبت و همواره در اذهان مردم ماندگار خواهد شد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: در دوران کرونایی همه ما و همه جهان، در آزمونی قرار گرفتند. معتقدم کشور ما در این آزمون، سربلند شد زیرا وقتی با پدیده ای ناشناخته مواجه شدیم در کمتر از یک هفته آموزش ها  را ارایه کردیم، خانواده ها را به کار گرفتیم و ضمن مراقبت از سلامت دانش آموزان، اجازه تعطیلی آموزش ها را ندادیم و این تلاش های پی در پی نشان از«پویایی نظام تعلیم و تربیت» دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مسأله «کنکور» گفت: «کنکور»  ناخواسته اهداف تعلیم و تربیت را ویران کرده و آسیب های جدی به اهداف نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است. از یاد نبریم که «کنکور»  در انتهای برنامه های ما قرار دارد و مهارت های ما را با تست زدن اندازه گیری می کند و مفاهیم اخلاقی واعتقادی ما را قربانی می کند؛ باید به آزمون های خودمان اعتبار بدهیم؛ اهداف خودمان را بسنجیم و به آن نمره بدهیم.

حاجی میرزایی افزود:  هدف ما تربیت افراد برای موفقیت در کنکور نیست، هدف ما تربیت انسانی عزیز، شریف، مستقل، توانمند، خلاق که بتواند در جامعه مشارکت مؤثر داشته باشد، رفتن افراد به دانشگاه هدف ما نیست؛ بلکه آنچه به ما مرتبط است تحقق اهداف تعلیم و تربیت است و اهداف ما در سند تحول تعریف شده است و ما دنبال تحقق اهداف سند تحول هستیم کسانی که راندمان تعلیم و تربیت را با پذیرش کنکور اندازه گیری می کنند سخت دراشتباه اند، راندمان کار استان با میزان تحقق اهداف تعلیم و تربیت  اندازه گیری می شود.

وزیر آموزش و پرورش تقدیر از معلمان را وظیفه خود داتست و افزود: اندیشه های نابی در معلمان وجود دارد از مدیران کل می خواهم تا آنجا که امکان دارد معلمان را در امور دخالت دهند و از تجربیاتشان استفاده کنند. شاخص موفقیت یک استان، آمارقبولی دانش آموزان آن در استان در کنکور نیست، بلکه  مهم ترین شاخص سنجش مدیران، میزان ارتباط و تعامل با معلمان و مشارکت  دادن آن ها در امور است. ما با جامعه ای فهیم رو به رو هستیم که می شود با آن ها افق های بلند را درنوردید. آموزش و پرورش نیازمند اندیشه معلمان است، پس مدیران باید این اندیشه های ناب را به کار بگیرند و این کار،‌کار ارزشمندی است.

وی گفت: بر روح معلمان فقیدی که در مسیر تعلیم و تربیت تلاش کردند و بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند درود می فرستم ، قطعاً کسی که در راه خدمت، جانش را تقدیم کرده «شهید خدمت» است، همانند شهیدی است که در مسیر سلامت جامعه، جانش را از دست داده است.

 پیش از سخنان وزیر آموزش و پرورش تعدادی از معلمان برگزیده، مسائل و مشکلات خود را مطرح و پیشنهاداتی را ارائه کردند؛

به کارگیری معلمان نخبه در دانشگاه فرهنگیان/ توجه به معیشت فرهنگیان/ پیشنهاد واکسیناسیون دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم/ تولید محتوای الکترونیکی و تعاملی دروس عملی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش/ کیفیت بخشی به فضاهای دانشگاه فرهنگیان/ بهره مندی از پتانسیل خیرین در بازسازی و نوسازی محیط های پردیس دانشگاه فرهنگیان/توجه بیش از پیش به مشکلات بازنشستگان و ...، از جمله پیشنهادهایی بود که در این نشست، مطرح شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =