تدریس معلمان ابتدایی در شرایط کرونا استرس زاست

اصفهان -ایرنا - معاون ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: فضای مجازی تدریس برای معلمان ابتدایی به لحاظ روانی بسیار فشارزا و پراسترس است زیرا علاوه بر نبود فضای حقیقی و ارتباط صمیمانه، مخاطبان دیگری از جمله اولیادر کنار دانش‌آموزان حضور دارند.

لیلا سادات ابطحی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وقتی که شرایط کرونا بر جامعه و شیوه تحصیل دانش‌آموزان حاکم شد معلمان به اجبار به فضای مجازی کوچ کردند و باید آموزش‌ها را به‌صورت کاربردی و دقیق به دانش‌آموزان انتقال دهند.

وی اظهار داشت: در این شرایط مخاطب معلمان ابتدایی دیگر فقط دانش‌آموزان نیستند بلکه اولیا نیز در این فضا حاضر هستند و براین اساس معلمان باید هم نقش روانشناس را ایفا می‌کردند و هم با آگاهی کامل از فناوری به آموزش‌های پایه‌ای می‌پرداختند.

به گفته معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان، این مهم می‌طلبید که خودشان را هم به علم روز تجهیز کنند و هم صبورانه فضا را پیگیری کنند زیرا مورد نقد واقع می‌شدند و نمی‌توانستند از خود دفاعیه‌ای داشته باشند و به نوعی قضاوت می‌شدند بدون اینکه فرصت پاسخ داشته باشند.

وی تصریح کرد: از سویی برخی از معلمان برای رساندن بسته یادگیری به دست دانش‌آموزان ابتدایی محروم و در مناطق دوردست به دورترین نقاط استان می‌رفتند.

ابطحی با اشاره به اینکه معلمان در این مدت از شخصی‌ترین وسیله خود که گوشی تلفن همراه بود برای آموزش استفاده کردند گفت: آنها حتی دغدغه این را نداشتند که برایشان بسته اینترنتی تهیه شود و با هر آنچه داشتند ایثارگرانه وارد میدان تعلیم می‌شدند.

وی یادآور شد: برخی معلمان با وجود اینکه خودشان مشکل مالی داشتند و یا حق التدریس بودند و حقوق کمی دریافت می‌کردند ولی با جمع‌آوری کمک از دیگر همکاران و یا ارتباط با خیران برای دانش‌آموزان فاقد تجهیزات گوشی و امکانات تهیه می‌کردند.

معاون آموزش ابتدایی استان افزود: وقتی هنوز شرایط بسیاری از مناطق استان، قرمز و نارنجی نشده بود در مناطق آبی آموزش حضوری و در مناطق خاص و محروم و حاشیه شهرها هم برای رفع اشکال کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شد.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد معلمان مبتلا به کرونا در دست نیست گفت: تعدادآنها کم نیست ولی به دلیل اینکه آموزش‌ها را حتی در بستر بیماری تعطیل نکردند و این شعار "آموزش تعطیل بردار نیست" را بطورکامل عینی کردند خیلی نبودشان حس نشد.

ابطحی با بیان اینکه برخی معلمان از جمله یکی از آنان در فولادشهر در بستر بیماری به تدریس می‌پرداخت و فوت کرد گفت: صدای تدریس ایشان در گروه‌ها پخش شد که به خانواده‌ها تذکر می‌داد که من حالم خوب نیست ولی نگذارید بچه‌ها از فضای مجازی و محیط کلاس فاصله بگیرند و من تا نفس دارم به کارم ادامه می‌دهم.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان براساس آنچه که توقع از نظام آموزش است، معلم باید همیشه توانمند، به‌روز و کارآمد باشد و معلمان ما در این مدت نشان دادند که توانستند با تجهیزات در اختیار، تدریس‌های کارآمد داشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی استان اصفهان با اشاره به تلاش بهترین معلمان استان در تولید محتواهای آموزشی در استودیو کروماکی مرکز تحقیقات معلمان گفت: معلمان خوب و پرتوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای کرونایی در این استودیو حضور یافتند و ساعت‌ها تدریس عالی خود را ضبط و در سامانه بومی آموزش‌های استان بارگذاری می‌کردند.

وی به ایجاد ۶ کانال "توانمندساز" ابتدایی برای هر یک از پایه‌های این دوره تحصیلی، کانال "باور کودکان" برای پیش دبستانی‌ها و کانال "کاربست فناوری" برای ارائه آخرین نرم افزارهای قابل استفاده معلمان ابتدایی برای تولید محتوا در استان اشاره کرد.

معاون آموزش ابتدایی استان اصفهان همچنین در باره آموزش اتباع خارجی گفت: در همین راستا در جلساتی با مدیرکل اتباع خارجی استانداری اصفهان، تفاهمنامه‌ای با دانشگاه فرهنگیان منعقد شد که ازظرفیت دانشجویی فرهنگیان و حرکات جهادی آنها برای آموزش این دانش‌آموزان و همچنین بهره‌گیری از توان آنها در آموزش مناطق محروم که از امکانات لازم بی‌بهره هستند استفاده شود.

به گزارش ایرنا، اکنون حدود ۴۹۰ هزار دانش‌آموز توسط ۱۰ هزار و ۵۴۹ معلم ابتدایی در ۲۰ هزار و ۵۴ کلاس درس بصورت مجازی و در بخشی حضوری تحصیل می‌کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =