۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰،‏ ۱۴:۳۸
کد خبرنگار: 3100
کد خبر: 84315889
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آموزگاران و التیام روزهای کرونایی

زاهدان- ایرنا- شرایط خاص ایجاد شده ناشی از ویروس کرونا در جامعه نقش معلمان را در کاهش آسیب‌های روانی دانش‌آموزان و التیام رنج‌های ناشی از قرنطینه و کاهش فعالیت‌های محیطی آنان دو چندان کرده است.

به گزارش ایرنا انتشار افسارگسیخته ویروس کرونا، وضعیت نامطلوب بیماران ایزوله شده در بخش مراقبت‌های ویژه و با مشکل حاد تنفسی، نبود یک درمان دارویی موثر و در نهایت مرگ و میر ناشی از این ویروس تحمل روانشناختی بسیاری از مردم را پایین آورده که دانش‌آموزان از جمله قشر خاصی هستند که خودشان را در کلاس‌های درس و روابط با سایر دانش آموزان شناخته و هیجانات و انرژی‌شان در محوطه‌های مدارس خلاصه و تخلیه می‌شد اما اکنون در گوشه‌ای از خانه باید با ویژگی‌های متفاوت عجین می‌شدند به گونه‌ای که کارشناسان علوم روانشناسی جهان با تکیه بر جدیدترین یافته‌های تحقیقاتی‌شان می‌گویند «به‌وجود آمدن ترس طولانی‌مدت از مبتلا شدن به کووید-۱۹، افکار ناخوشایند و کسالت، کمبود ارتباط با همکلاسی‌ها، دوستان و معلمان، کمبود فضای مناسب در خانه و در مواردی مشکلات مالی و اقتصادی والدین می‌تواند اثرات ماندگار بر سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشند»

 نبض روانی دانش آموزان در دست چه کسی خواهد بود؟

کارشناس ارشد روانشناسی معتقد است افرادی  که به دلیل شرایط بیماری فعلی (کووید-۱۹ ) ایزوله یا قرنطینه هستند قطعا علائم روانشناختی شدیدتری مثل اختلال استرس حاد در فعالیت‌های مختلف دارند.

  نگین ادیب‌نیا ادامه داد: برای برون رفت از شرایط استرس حاکم بر افراد به ویژه دانش‌آموزان راهبردهای معلمان کمک‌کننده و موثر خواهد بود.

 به گفته وی معلمان می‌توانند در بستر فضای مجازی  با ایجاد تنوع در آموزش، استفاده از قابلیت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف محتواهای مهارتی را به دانش‌آموزان منتقل کنند تا از آسیب کمتری برخوردار شوند.

 نقش معلمان

آنچه وزنه نقش معلمان را در این آموزش‌های مجازی سنگین می‌کند همین تسکین وضعیت روحی و روانی دانش‌آموزان است، لیلا کاشفی آموزگار دوران ابتدایی گفت که بعضی از دانش‌آموزان  دچار مشاجرات بیش از حد، مخالفت یا سرپیچی در خانواده شده‌اند به دلیل اینکه زمان زیادی را با والدین خود می‌گذرانند.

وی ادامه داد: در این موارد  با والدین ارتباط بیشتری برقرار کرده و سعی می‌کنیم با ارائه آموزش و مهارت‌هایی به آنان  ظرفیتشان را بالاتر ببریم.

زهرا موسوی معلم دیگر نیز گفت: متاسفانه بعضی از والدین در شرایط آموزش فعلی فرزندان خود را به خاطر عدم یادگیری کامل محتواهای درسی سرزنش می‌کنند که در این موارد فشار زیادی بر دانش‌آموز وارد می‌شود.

او افزود: در گفت‌وگوهای تلفنی با والدین به آنان تاکید می‌کنم که فرزندانشان نمی توانند از تمام ظرفیت و استعدادشان به طور کامل در آموزش‌های فضای مجازی استفاده کنند اما اگر آموزش برایشان مستمر و لذت‌بخش باشد و والدین هم در کنار تمام موارد صبر داشته باشند مشکلات حل خواهد شد.

مینو رمضانی یکی دیگر از معلمان زاهدانی نیز معتقد است که یکی عوامل استرس، دور شدن دانش‌آموز از همکلاسی‌های خود است و در این فضای مجازی آموزش احساس می‌کند از تفریح و ارتباط با دوستانش محروم شده اگرچه ممکن است دیدن حضوری دوستانش خطرناک باشد  اما معمولا به دانش آموزانم توصیه می‌کنم که به صورت آنلاین با هم در ارتباط باشند.

تدابیر ادامه دارد در بحران ادامه دار

بحران منفور و کشنده  ویروس کرونا که بشر مطمئن از توانایی‌هایش را به زانو در آورده و همه چیز را در طول زمان گسترشش به یکباره در عرصه زیست بشر تغییر داده حالا حالاها مهمان کره زمین خواهد بود اما در این بحران ادامه‌دار مهم‌ترین نیاز فرزندان این سرزمین «سلامت روح» با تدابیر ادامه‌دار تامین خواهد شد معلمان به عنوان گزینه‌ای مهم می‌توانند در کاهش آسیب‌های روحی و روانی دانش‌آموزان در این روزها به تربیت نسلی شاد کمک کنند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =