۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84314018
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شب قدر متفاوت در بحران کرونا

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۴۵
کد خبر: 84314018
شب قدر متفاوت در بحران کرونا

زنجان - ایرنا - شب‌های قدر ماه مبارک رمضان امسال نیز همانند سال گذشته به دلیل ورود ویروس منحوس کرونا متفاوت‌تر از همیشه برگزار می‌شود تا این مراسم معنوی و پرفیض که پیش از این با حضور گسترده مومنان در اماکن مذهبی با شور و اشتیاق برگزار می شد، برای دومین سال پیاپی با محدودیت هایی مواجه شود.

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است، خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام "سوره قدر" نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد، این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است.

عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است، در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها و روزی‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود. ملائکه در این شب بر زمین فرود می‌آیند، نزد امام زمان(عج) می‌روند و آنچه را برای بندگان مقدر شده بر ایشان عرضه می‌دارند، شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده است.

بر اساس روایات و احادیث یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند و شب زنده‌داری می‌کنند و امشب نیز همان شبی است که فرشتگان خداوند از عرش به زمین می‌آیند و مهمان دل‌های شب زنده‌داران می‌شوند و سرنوشت یکساله همه مقدر می شود.

دلباختگان و عاشقان امسال خسته تر از همیشه و در سایه سنگین کرونا آکنده از معنویت و عشق در این شب‌های ویژه با تمام وجود دست های التماس خود را به سوی آسمان بالا می برند، تا شاید رحمت بیکران الهی شامل حالشان شود و از خدای خود بهترین ها را طلب کنند.

اما شب‌های قدر ماه رمضان امسال حال و هوای دیگری به خود گرفته است، همانند سال گذشته، چرا که ماه ها است ویروس خطرناک کرونا همه زندگانی بشریت را تحت تاثیر خود قرار داده و آیین ها و مراسم های مذهبی نیز دستخوش تغییراتی شده است شاید پیشتر چنین وضعیتی در خیال ها هم نمی گنجید.

شرایط قرمز کرونایی زنجان و تعدادی از شهرهای استان موجب شده امسال نیز تعداد بسیار محدودی مکان برای برگزار این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده سازی شوند و بر این مبنا بسیاری از مومنان نیز ترجیح می دهند برای در امان ماندن از ابتلا به این بیماری هزار چهره در عزلت و تنهایی با معبود و پرودگار خود به راز و نیاز بپردازند.

مهدی محمدی ۴۵ ساله شهروند زنجانی با اشاره به اینکه همه ساله در شب‌های قدر به مسجد محله خود رهسپار می شدم و در کنار همه دوستان این شب را به راز و نیاز می پرداختم گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از حوزه ها به ویژه مساجد و حسینیه ها برای جلوگیری از تجمعات تعطیل شدند.

وی اضافه کرد: هر چند با اعلام ستاد کرونا شرایطی برای برگزاری این مراسم معنوی با رعایت دستورالعمل ها در نظر گرفته شده، اما بخاطر ایمنی دیگران ترجیح می دهم که در منزل این مراسم پر فضلیت را با همراهی رسانه های دیداری و شنیداری دنبال کنم.

این شهروند زنجانی خاطرنشان کرد: هر چند کرونا مشکلات متعددی را برای کشورهای مختلف در جهان ایجاد کرده، اما درس هایی از قبیل با هم بودن، به فکر هم بودن و اینکه می توان به دور از اجتماعات آنچنانی برای همدیگر طلب خیر و خوبی را داشت نیز آموخته است.

 زهرا دوستی ۳۴ ساله دیگر شهروند زنجانی نیز با بیان اینکه برگزاری این مراسم معنوی به صورت جمعی حال و هوای دیگری دارد، گفت: هنوز باور نمی کنم که قرار است همانند سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی برگزاری چنین مراسم معنوی با تعداد نفرات محدود و ساعات محدود برگزار  شود.

وی خاطرنشان کرد: شبهای قدر امسال هم با سال گذشته قدری متفاوت است، چرا که استان سال قبل در وضعیت بهتری قرار داشت، اما امسال پیک بیماری محدودیت های ویژه ای را بر عرصه های مختلف ایجاد کرد، بنابراین برای حفظ سلامتی و پیشگیری از شیوع بیماری در منزل و در کنار اعضای خانواده همراه رسانه های گروهی این شبها را سپری می کنم.

 شب‌های قدر طبق پروتکل‌های بهداشتی به صورت محدود برگزار می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان در این خصوص گفت: مراسم شبهای قدر امسال طبق اعلام ستاد ملی کرونا با تعداد نفرات محدود، در فضای باز و زمان حداقلی در این استان برگزار می‌شود که نظارت‌های لازم نیز در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بصورت سختگیرانه تری انجام می‌گیرد.

خدابخش مرادی نافچی با اشاره به وضعیت کرونایی استان افزود: در برگزاری این مراسم نیز به عنوان یک شهروند باید تقید خود را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش داده و آن را به عنوان یک الگو نهادینه کنیم.

این مسوول ادامه داد: بر این اساس مراسم شبهای قدر، در مساجدی که دارای فضای مناسب باز بوده و فاصله گذاری ۲ متری به دقت رعایت شود، برگزار می شود و تمامی هیات ها و مادحین وظیفه  رعایت توصیه های بهداشتی و حفظ سلامت شرکت کنندگان را بر عهده دارند.

مرادی با تاکید بر اینکه برگزاری مراسم قدر در فضای بسته بطور کامل ممنوع است، افزود: رعایت فاصله گذاری با تعداد افراد محدود و زمان برگزاری ۱.۵ ساعته، از جمله مولفه های مهم این مراسم محسوب می‌شود و برای تحقق این امر مدیران دستگاههای متولی در این خصوص نسبت به اقناع سازی هیات های مذهبی و مادحین مبادرت کنند و آنها نظارت بر رعایت پروتکل ها را نیز انجام دهند.

وی اظهار داشت: انتظار بر این است که شبکه استانی اشراق نیز اطلاع رسانی لازم را در خصوص پیگیری برنامه های شب قدر از طریق  صدا و سیما انجام دهد و اینکه خانواده ها این مراسم را در کنار اعضای خود سپری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت : انتظار بر این است که آموزش و پرورش استان نیز اطلاع رسانی این مهم را از طریق فضای شاد برای دانش آموزان خانواده ها انجام دهند تا نسبت به فضای سازی لازم  اقدام کنند.

 درک شب قدر فرد را بیمه می‌کند

مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان با اشاره به فضیلت شب های قدر گفت: در شب قدر سوره قدر بر قلب پیامبر اکرم(ص) نازل شد که در واقع این واقعه یک مبداء تاریخی و تحول بشریت محسوب می شود.

حجت الاسلام عنایت الله شامی افزود: طبق این سوره، شب های قدر شبی که همه مقدرات سالانه انسان با ملاحظه اراده و اختیار و قابلیت‌ های او رقم می خورد، شبی برتر از هزار ماه اعلام شده است و در این میان اگر انسان بتواند حقیقت و عمق شب های قدر را درک کند، در واقع عمر با عزت خود را بیمه کرده است.

وی اضافه کرد: قدر به معنی اندازه بوده و سرنوشت انسانها به تناسب جایگاه وجودی شان در همان شب تعیین می شود و طبق روایات متعدد برنامه ریزی مدیریت نظم هستی نیز انجام می شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اهمیت "شبهای قدر" در این است که در صورت توفیق عبادت، دعاها مورد استجاب درگاه حق قرار گرفته و درهای رحمت نیز به روی بندگان گشوده می‌شود و بهتر است  این مهم به دور از مسائل مادی و با طلب عاقبت بخیری باشد.

وی با اشاره به همزمانی شب های قدر با شیوع کرونا اضافه کرد: اصل این شب بر احیا، شب زنده داری و مناجات با پرودگار باریتعالی بنا نهاد شده، اما به دلیل شرایط کرونایی می توان این مراسم را در خلوت و تنهایی انجام داد که ارتباط معنوی بیشتری نیز برقرار می شود.

حجت الاسلام شامی افزود: این در حالی است که با نگاهی به زندگانی پیامبر اسلام می‌توان به این نکته پی برد، که ایشان نیز  عبادات را در خلوت به دور از اجتماع برگزار می کردند.

وی اظهار داشت: در این میان برگزاری اجتماعات آسیب هایی نیز به دنبال دارد و حتی می تواند تاثیر غیر واقعی داشته باشد و بر این مبنا آنچه توصیه شده برگزاری شب های قدر به صورت فردی است.

کرونا فرصتی برای عبادت در خلوت و تنهایی 

مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان ادامه داد: هر چند کرونا مشکلات و مصایب مختلفی را برای جوامع به وجود آورد، اما می توان گفت که این بیماری فرصتی را برای انسان‌ها فراهم کرد تا در خلوت و تنهایی ارتباط معنوی بیشتری را با خدای خود برقرار کنند.

وی اضافه کرد: اجتماعات جنبه شعاری، تظاهر داشته و اگر آسیب شناسی دقیقی در این خصوص انجام گیرد خواهیم دید که این نوع اجتماعات در مقایسه با عبادات فردی چندان خالصانه نیست.

حجت الاسلام شامی تاکید کرد: کرونا نعمتی است که مسلمانان به ویژه ایرانی ها بتوانند شب‌های قدر امسال را در خلوت، در کنار خانواده و حتی تشویق دیگران به این کار را انجام دهند و از تظاهر، منیت ها به دور باشند.

وی اظهار داشت: شب های قدر فرصتی گرانبها برای شستشوی آینه دل و زودن آن از بدی ها و تیرگی هاست و بهترین فرصت برای تمرین خودسازی و آراسته کردن جان و روح با نیکی ها و فضایل خوب اخلاقی است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه طبق اعلام ستاد کرونا شب قدر امسال بصورت محدود در مکان های تعیین شده و با رعایت پروتکل ها برگزار می شود، گفت: مومنان روزه دار برای حضور در این مکان ها به نکات اعلام شده توجه کنند و در صورت وجود مشکل و یا علائم بیماری از حضور در جمع خودداری کنند چرا که حتی ورود آنان حرام است و به عبارتی دیگر تخلف از انضباط‌های اجتماعی گناه و معصیت محسوب می شود.

وی یادآوری کرد: انجام کار مستحبی نباید به بهای آلوده کردن دیگران باشد و در این ارتباط رعایت دستورات اعلام شده امری ضروری است.

مسوول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان زنجان خاطرنشان کرد: ویروس کرونا نشان داد که انسان کنونی با تمامی پیشرفت های آنچنانی هنوز به کشف مجهولات دست نیافته و به واسطه همین، بسیاری از ابرقدرت های جهان با ناکامی مواجه شده اند.

وی خاطرنشان کرد: در کشورمان با همکاری مدافعان سلامت و مدیریت یکپارچه اقدامات شایسته ای در خصوص این بیماری انجام گرفت که مهار کامل بیماری به همکاری بیش از بیش مردم نیاز دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha