نقش اجتماعی هیات‌های مذهبی در دوره شیوع کرونا

مشهد- ایرنا- شرایط قرمز کرونایی و موج چهارم شیوع ویروس کرونا باعث شد بیشتر مراسم دینی در مساجد، هیاتها و حسینیه‌ها در ماه مبارک رمضان به صورت معمول سالیان قبل برگزار نشود، اما در عوض نقش اجتماعی این مراکز در عرصه مقابله با تبعات و پیامدهای کرونا بیشتر به چشم آمده است.

پنج هزار هیات مذهبی در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات در مشهد است. علاوه بر آن شورای هیات‌های مذهبی بانوان استان نیز با هزار و ۱۰۰ هیات فعال است.
هیات‌های مذهبی، مجموعه‌های مردمی هستند که توسط خود مردم اداره می‌شوند و تأمین مالی آنها نیز توسط خود مردم است و هیچ مجموعه فرهنگی - اجتماعی را امروز نمی‌توان نام برد که به اندازه هیاتهای مذهبی مردمی بوده و در بین مردم تا این میزان نفوذ داشته باشد.
بی‌شک از منظر دین اسلام عبادت تنها نماز و روزه  نیست بلکه خدمات اجتماعی را نیز شامل می‌شود و کمک‌رسانی‌ به آسیب‌دیدگان کرونا از آن جمله است که زمینه‌ساز رشد و تعالی افرادی است که در این حرکت ارزشمند تلاش کرده و می کنند.
شرایط کرونایی تغییرات گسترده ای در نوع برگزاری مراسم مذهبی و غیر مذهبی ایجاد کرده است و از سوی دیگر کارکرد اجتماعی هیاتهای مذهبی را نیز بیشتر نمایان ساخته است.
یکی از موارد فعالیت هیاتهای مذهبی که از زمان شیوع کرونا بیشتر جلوه‌گر شده، حضور آنان در رزمایش مواسات و کمکهای مومنانه و فعالیتهای نیکوکاری و کمک به نیازمندان بوده است.

تاسیس مرکز نیکوکاری
رییس شورای هیات‌های مذهبی خراسان رضوی گفت: اردیبهشت ماه پارسال و همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مرکز نیکوکاری و توانمندسازی خیرین حسینی، ویژه هیات‌های مذهبی مشهد تاسیس شد.
سیدمهدی طباطبایی با بیان اینکه هدف این مرکز کمک به درمان، تامین جهیزیه برای جوانان هیات‌های مذهبی و رفع مشکلاتی است که اعضای این هیات‌ها دارند، افزود: کمک ساماندهی شده در حوادث غیرمترقبه نیز از جمله دیگر اهداف تاسیس این مرکز است که با مشارکت خیرین و نظارت کمیته امداد امام خمینی (ره) فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: شیوع کرونا و نحوه انتقال آن باعث شد که بسیاری از مراسم و تجمعات این هیاتها تحت تاثیر شیوع این ویروس قرار بگیرد.  هیاتهای مذهبی با تمام وجود با ستاد مقابله با کرونا همکاری کرده و بسیاری از هزینه‌های آنان صرف کمک به نیازمندان شد.
وی اظهار داشت: خوشحالیم که به سهم خود قدم کوچکی در حمایت از محرومان و نیازمندان برداشته‌ایم و امیدواریم این فعالیت ها مورد رضای خدا و معصومین(ع) قرار بگیرد.

آزادی زندانیان جرائم غیر عمد
مسوول روابط عمومی شورای هیاتهای مذهبی خراسان رضوی هم گفت: هیاتهای مذهبی، مردمی‌ترین و تشکیلاتی‌ترین نهادهای کشور هستند که فعالیت آنها فقط به برگزاری مراسم محدود نمی‌شود. پارسال که رزمایش مواسات بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب به راه افتاد، هیاتهای مذهبی در این عرصه جلودار بودند.
علی قارونی افزود: توزیع ۸۰۰ بسته معیشتی توسط هیاتهای مذهبی مشهد و آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد به مناسبت اعیاد شعبانیه و همچنین تقدیم و اهدا ۵۰۰ بسته معیشتی کامل به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و شب یلدا از طرف خادمین هیئات مذهبی از جمله فعالیتهای چند ماه اخیر این تشکل ها بوده است.
وی گفت: امسال هم اهدای ۱۴ سری جهیزیه به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع)، اهدای ۶ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی به خانواده‌های کم برخوردار تا نیمه ماه مبارک رمضان، تسویه اجاره منازل خانواده های نیازمندان با مساعدت موجران و پخت ۶۵ هزار پرس غذای گرم و توزیع بین خانواده های بی بضاعت در حومه شهر و روستاهای اطراف، آماده سازی وسایل مورد نیاز برای بازسازی منازل محرومان در حاشیه و روستاهای اطراف شهر و تسویه بدهی خانواده های نیازمندان حاشیه شهر به سوپری ها و نانوایی ها، برخی دیگر از اقدامات انجام شده بوده است.

۳۰ سال کمک با هزینه شخصی
یکی از خیران هم که شغل آزاد دارد، گفت: از سال ۷۰ و با ولادت امام رضا(ع) همراه با چند خیر دیگر که بعد اضافه شدند در امر تهیه جهیزیه و کمک به نیازمندان فعالیت می‌کنیم.
حسن علیجان نژاد افزود: امسال کرونا ضربه شدیدی به اقتصاد مردم زد طوری که چند تن از خیران که در این امور کمک می‌کردند نتوانستند همراهی لازم را انجام دهند اما با این حال کار را رها نکردیم چرا که در سختی ها انسان باید به دیگران کمک کند.
وی با بیان اینکه خود جانباز است و هر هفته نیز دیالیز می‌کند، افزود: با همه این سختی ها ماه رمضان امسال هزار بسته معیشتی به ارزش ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان تهیه کردیم. با شورای هیاتهای مذهبی نیز ارتباط داریم و کمک ها را به روش های مختلف به دست نیازمندان واقعی می‌رسانیم.
تهیه جهیزیه
مسوول هیات متوسلین به حضرت رقیه(س) در منطقه پنج تن مشهد هم اظهار داشت: این هیات از سال ۱۳۴۰ تاسیس شده است و در مناسبتهای مختلف در بخش مذهبی و اجتماعی فعالیت می‌کند.
محمد افسری افزود: امسال در ماه رمضان افطاری ساده به تعداد ۲۰۰ تا ۳۰۰ بسته تهیه و میان نیازمندان توزیع می‌شود. همچنین از ولادت حضرت زهرا(س) تاکنون نیز ۴۵ سری جهیزیه و ۱۲ سری سیسمونی نوزاد توزیع شده است.
وی ادامه داد: به طور میانگین ارزش هر سری جهیزیه ۱۸ تا ۲۱ میلیون تومان و سیسمونی چهار میلیون تومان بوده است.

افسری گفت: مراسم جشن و عزاداری نیز در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های هیات است. مراسم عید غدیر و نیمه شعبان به طور مفصل برگزار می‌شود. پارسال در مراحل مختلف ۲ هزار و ۷۰۰ سبد معیشتی تهیه و توزیع کردیم و  ۱۱۰ سبد معیشتی نیز برای شبهای قدر امسال آماده شده است.
مسوول هیات متوسلین به حضرت رقیه(س) اظهار داشت: در زمانی که کرونا نبود مراسم با حضور ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برگزار می شد که اکنون به خاطر رعایت پروتکل به یک سوم کاهش یافته است.
تسویه اجازه منزل
مسوول هیات انصارالمحسن چهارراه لشکر مشهد و رییس کمیته بازرسی شورای هیاتهای مذهبی خراسان رضوی نیز اظهار داشت: هیاتهای مذهبی همیشه پیش‌قدم خدمات اجتماعی بوده ‌اند چرا که به پای مکتب اهل بیت(ع) ایستاده اند. در مکتب بزرگان دین نیز بر کمک به دیگران و نیازمندان خیلی تاکید شده است.
حسین لوایی افزود: در روایت داریم اول همسایه بعد خانه، و یا امیرالمومنین(ع) با دست خود شبها برای نیازمندان کمک می‌بردند.
وی با بیان اینکه اجاره منزل حدود ۱۴۰ نفر از شهروندان محروم در ماه رمضان امسال پرداخت شده است،   افزود: این افراد معمولا توسط امین‌های محله شناسایی می‌شوند.
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha