زمین لرزه یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به زیرساختهای سی سخت خسارت زد

یاسوج- ایرنا- مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس بررسی های کارشناسی ،زمین لرزه بهمن ماه پارسال حدود یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های روبنایی و زیربنایی در شهر سی سخت خسارت وارد کرده است.

پژمان نیک اقبالی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای باز سازی اماکن عمومی مثل ساختمان های دولتی و اداری برآورد لازم انجام شده و در اختیار مسئولان ذیربط قرار گرفته که امیدواریم به موقع بتوانند اعتبار لازم را جذب کنند .
 وی ادامه داد: عملیات بازسازی تمامی جاده های شهرستان دنا و به خصوص جاده های در اطراف شهر سی سخت چه به لحاظ زلزله و چه به لحاظ ترافیک ماشین های سنگین در این محدوده همزمان با بازسازی شهر انجام می شود.
مدیر کل راه و شهر سازی کهگیلویه و بویر احمد در خصوص اقدامات صورت گرفته حوزه بازآفرینی شهری در شهر زلزله زده سی سخت نیز گفت: مبلغ ۲۰۵ میلیارد ریال برای شهر سی سخت در نظر گرفته شد که  برای ساخت یک باب مدرسه مبلغ ۳۵ میلیارد ریال  ، ۲۵ میلیارد ریال برای یک باب کتابخانه ، ۴۵ میلیارد ریال برای یک باب یک فرهنگسرا در شهرسی سخت و۱۰۰ میلیارد ریال هم برای باز سازی معابر این شهر  اختصاص داده شد که در حال  تهیه زمین برای ساخت این پروژه ها هستیم.
وی افزود :۱۰۰ میلیارد ریال برای بهبود و بازسازی زیرساختها در نظر گرفته شد است که پس از آماده سازی شهر با همکاری شهرداری برای جدول گذاری و اسفالت مجدد شهر اقدام می کنیم.
وی افزود: اعتبار لازم برای تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر سی سخت در نظر گرفته شده است  و به صورت ویژه و خارج از نوبت،  طرح جامع و تفصیلی شهر سی سخت اجرا خواهد شد .
نیک اقبالی گفت:بعد از زلزله نیاز است که بعضی از کوچه ها بازگشایی شود و برای کمک به شهرداری در جاهایی که ساختمان های مردم در معبرهای بازگشایی جدید قرار می‌گیرند و مانده ملک به گونه ای نیست که درآن خانه بسازند راه و شهرسازی متقبل شده که زمین بلاعوض در اختیار مردم قرار بدهد.
 به گفته نیک اقبالی در کمیسیون ماده ۵ با موضوع سی سخت مصوب شد کسانی ریزدانگی دارند یعنی متراژ زمینشان قبلاً کمتر از حد نصاب مصوب برای ساخت در شهر سی  سخت بوده، در یک محل مناسب زمین در اختیارشان قرار بگیرد مشروط بر اینکه زمین قبلی را  به راه و شهرسازی یا شهرداری واگذار کنند.
  وی اظهار داشت : طرح جاده سی سخت به یاسوج اصلاح و از منطقه  حفاظتی دنا کاملا خارج شده است و محل احداث تونل ها در این جاده جابه جا شده است به گونه‌ای که شروع و خروج محل تونل ها با جاده موجود منطبق و جنگل چه در حوزه منابع طبیعی و چه در حوزه محیط زیست خسارت وارد نمی کند.
نیک اقبالی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای کمک به احداث و یا تامین اعتبار بیمارستان شهر سی سخت که  دانشگاه علوم پزشکی متولی آن است اعلام آمادگی کرده است. 
وی تاکید کرد: پس از بازگشایی مجدد سایت اقدام ملی مسکن خاص شهر سی سخت از ۲۲ اسفند۹۹ تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، حدود یک هزار و ۴۸۶ نفر ثبت‌نام کردند که به دلیل نداشتن شرایط ، درخواست ۵۷۲ نفر رد شد و ۱۹۷ نفر دارای زمین و مابقی بدون زمین هستند.
وی در ادامه تصریح کرد:به افراد واجد شرایط، علاوه بر وام زلزله، تسهیلات حدود ۲۰۰ میلیون تومان با بهره ۱۸ درصد و  دوره بازپرداخت ۱۲ سال و دو سال دوره تنفس پرداخت می شود. افراد فاقد زمین در صورتی که ۴۰ میلیون تومان سهم آورده خود را بیاورند  راه و شهرسازی یک قطعه زمین به صورت مشارکتی به هر دو یا سه نفرخواهد داد و با تسهیلاتی که به انها تعلق می گیرد صاحبخانه خواهند شد.
مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویر احمد در رابطه با شناسایی گسل های شهر سی سخت گفت: با همکاری آزمایشگاه مکانیک خاک استان و سازمان زمین شناسی به صورت شهر شطرنجی تقسیم و ۳۰ نقطه  از شهر سی سخت  گمانه زنی شد. با اطلاعات خاک شناسی و گسل شهر سی سخت مشخص شد که با توجه به محدودیت زمین در شهر سی سخت امکان جابه جایی خانه ها از محل گسل ها وجود ندارد اما  تاکید بر مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها در محله گسل هاست.
نیک اقبالی ادامه داد: تغییر ضریب زلزله سی سخت و یاسوج از۳ دهم به ۳۵ صدم  باعث می شود  ساخت و ساز بر روی گسل ها با تمهیدات ویژه تری  انجام شود که تبدیل وضعیت خطای نسبی زلزله برای شهر یاسوج و سی سخت حدود  ۵ تا ۱۰ درصد  در ساخت و ساز ها هزینه اضافی خواهد داشت اما برای زلزله های بالای۷ ریشتر  جوابگو خواهد بود.

زلزله ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی ‌سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند. 

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

 ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha