اتصال به شبکه جهانی حمل‌ونقل دریایی شرط افزایش رقابت‌پذیری بنادر کشور

چابهار- ایرنا - اتصال به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی شرط اصلی افزایش رقابت‌پذیری بنادر کشور است و توجه به این بخش می‌تواند نقش مهمی در توسعه داشته باشد.

توسعه فیزیکی شامل گسترش زیرساخت‌ها، افزایش طول و عمق اسکله‌ها و تأمین تجهیزات مناسب تخلیه و بارگیری یقینا شرط لازم برای افزایش رقابت‌پذیری بنادر کشور است، ولی شرط کافی نخواهد بود.

حتی اتصال بنادر به پسکرانه‌های داخلی از طریق ریل و جاده نیز تضمین کننده ثبات و بهبود مستمر عملکرد بنادر کشور به عنوان "پیشران های توسعه" نخواهد بود. 

طی سنوات گذشته اقدامات شایسته و قابل توجهی توسط سازمان بنادر و دریانوردی و به موازات آن سرمایه‌گذاری‌های عمده توسط بخش خصوصی برای تجهیز و ارتقای توان عملیاتی و لجستیکی بنادر کشور انجام شده است، اما آنچه اقدامات انجام شده در توسعه فیزیکی بنادر کشور را مولد و در مسیر توسعه پایدار با ضمانت کاهش ریسک سرمایه‌گذاری قرار خواهد داد، پارادایم یا الگوواره "تجاری‌سازی بنادر کشور منطبق با مولفه‌های تجاری سازی" مشابه سایر بنادر بزرگ و موفق دنیا است. 

با بررسی مزیت‌های جغرافیایی، زیرساخت‌ها و روساخت‌های موجود در بنادر کشور نیک درخواهیم یافت تفاوت معناداری بین بنادر کشورمان با بنادر منطقه و حتی بنادر موفق دنیا در زمینه امکانات فیزیکی وجود ندارد، اما متاسفانه سهم عملیات بندری بنادر کشور در مقایسه با بنادر دنیا قابل توجه نیست.

لذا به نظر می‌رسد نبود نقش‌آفرینی بنادر کشور در تجارت دریایی دنیا به دلیل فقدان شکل‌گیری اضلاع توسعه ترافیک در بنادر  کشور متناسب با منافع ذینفعان بندری است. آنچه یک بندر را برای ارائه خدمات بندری در شرایط برابر فیزیکی، دارای مزیت رقابتی خواهد کرد توسعه غیر فیزیکی و اتصال به شبکه گسترده بازار در بنادر مختلف با افزایش "شاخص ضریب دسترسی" است.

تجربه بنادر منطقه از قبیل ایجاد منطقه آزاد تجاری در جبل علی (JAFZA) و مشارکت DP WORLD با P&O Ports برای افزایش ضریب دسترسی جبل علی به بنادر دنیا و افزایش تقاضا برای صادرات مجدد، افزایش عملکرد بندر ابوظبی از طریق مشارکت با خطوط کشتیرانی MSC و COSCO  و ایجاد بزرگترین ترمینال  CFS در خاورمیانه با همکاری یکی از بزرگترین پورت اپراتورهای بندری دنیا و فعالیت شرکت اپراتور ICTSI در "بندر ام القصر" و جلب اعتماد خطوط بزرگ کشتیرانی، شواهدی برای اهمیت و تاثیر توسعه غیرفیزیکی از طریق دسترسی به شبکه جهانی بازار بر عملکرد بنادر، حداقل در منطقه است.

با توجه به آنچه بیان شد، پیشنهاد "مشارکت بنادر با پورت اپراتورهای بین‌المللی و تسهیل دسترسی خطوط بزرگ کشتیرانی به بنادر با تلاش برای بهبود چرخه عملیات، افزایش کارآیی فنی و ارتقای سیستم‌های IT در روش‌های مدیریتی بنادر" تضمین کننده موفقیت بنادر کشور در مسیر فعالیت در کلاس جهانی و جذب سهم  بیشتر از تجارت دریایی دنیا خواهد بود.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا، کشتیرانی « MSC » یا کشتی رانی مدیترانه یک کشتیرانی سوئیسی به شمار می‌آید و دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس واقع شده است.

خط کشتیرانی «COSCO» متعلق به گروه کشتیرانی اقیانوس چین است که با ۱۷۳ کشتی کانتینری به حمل کانتینرها در بیش از ۱۶۲ بندر در ۴۹ کشور می‌پردازد.

یکی از اپراتورهای بندری مطرح جنوب شرق آسیا شرکت ICTSI در فیلیپین است که کم و بیش در قاره‌های دیگر جهان مدیریت و اپراتوری بنادر معتبر را داراست. نقش اصلی این شرکت، مدیریت، اداره و توسعه‌ ترمینال‌های کانتینری است. این شرکت تا سال ۱۹۹۴ تنها در کشور فیلیپین فعالیت داشت، اما پس از اعمال برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ داخلی و بین‌المللی فعالیت خود را به بیرون از مرزها گسترش داد و هم اکنون در کشورهای ژاپن، لهستان، اکوادور، کرواسی و عراق مشغول فعالیت است.

منطقه آزاد جبل علی ( Jebel Ali Free Zone‎) در بندر جبل علی و در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی دبی واقع‌ شده‌ است.

سرخط اخبار استان‌ها