۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۸
کد خبر: 84303672
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارش‌ سال زارعی جاری در یزد ۴۳ درصد کاهش یافت

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۸
کد خبر: 84303672
بارش‌ سال زارعی جاری در یزد ۴۳ درصد کاهش یافت

یزد- ایرنا- اداره کل هواشناسی یزد اعلام کرد: بارش سال زراعی جاری تا پایان فروردین‌ماه امسال۴۳ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و ۵۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه این اداره کل ، هیچ یک از استان‌های کشور طی این دوره بارش بیش از نرمال دریافت نکرده‌اند، بیشترین کاهش به‌ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان با ۹۲.۷-، ۹۱.۴- و ۷۰.۲- درصد رخ داده است.

 سرتاسر اروپا تا غرب آسیا از اردیبهشت تا نیمه پاییز در گستره بی‌هنجاری مثبت ارتفاع ژئوپتانسیلی تراز میانی جو قرار دارند که با ماندگاری پرارتفاع جنب‌حاره‌ای در عرض‌های شمالی‌تر از نرمال همراهی می‌شود.

تقریبا تمامی مدل‌های دینامیکی و آماری اجرا شده در پژوهشکده اقلیم‌شناسی کم‌بارشی و افزایش دمای به نسبت گسترده را تا نیمه پاییز سال‌ ۱۴۰۰ تایید می‌کنند.

در باقیمانده فصل بهار میانگین بارش در سطح کشور کمتر از نرمال است، اما در کمتر از یک ماه آینده به دلیل شرایط به نسبت مناسب دورپیوند مادن-جولیان بارش‌هایی در جنوب و جنوب‌شرق کشور رخ می‌دهد، گر چه میانگین بارش‌ فصل تابستان در مناطق یادشده قابل توجه نیست ولی به دلیل تقویت مونسون، بارش تابستان در مناطق مذکور گرایش به بیش از نرمال داد.

میانگین دمای هوا در سه ماه آینده در نوار جنوبی کشور ( شامل هرمزگان و جنوب سیستان بلوچستان) در محدوده نرمال تا یک درجه کمتر از نرمال، در سواحل خزر بین نرمال تا یک درجه بیشتر از آن و در سایر مناطق بین یک تا دو درجه بیشتر از نرمال است. 

پیامدهای ناشی از شرایط کم‌بارشی و افزایش دمای هوا در ماه‌های آینده نیازمند توجه به مدیریت بهینه منابع آب و انرژی و حفاظت از مناطق جنگلی برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی است.

میزان بارش سالانه در استان یزد ۶۵ میلیمتر و میزان تبخیر حدود چهار هزار میلیمتر است.

استان یزد بایک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در مرکز جفرافبایی ایران قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha