بازی با مرگ در اوج بی‌تفاوتی شهروندان

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۲۵
کد خبر: 84300296
بازی با مرگ در اوج بی‌تفاوتی شهروندان

مهاباد- ایرنا- کرونا همچنان می‌تازد و هر روز بیشتر از دیروز قربانی می گیرد ولی عجیب آنکه برخی شهروندان همچنان نسبت به رعایت اولیه ترین موارد پیشگیری بی‌تفاوت بوده و آگاهانه با مرگ بازی می‌کنند بازی که برای آنها نتیجه‌ای به جز دو سر باخت ندارد.

بیش از یکسال است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، ویروسی که هم اکنون نقشه ایران را قرمز کرده و در هفته های اخیر با شیوع آن در بیشتر نقاط کشور در سایه بی تفاوتی و رعایت نکردن نکات مهم بهداشتی، راه را برای جولان و تاخت و تاز این ویروس باز گذاشته و این بار بسیار خطرناکتر از قبل مسیر خود را پیدا کرده و موجب افزایش شمار مبتلایان و فوتی ها شده است.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت و درمان، این موج بسیار جدی تر از موج قبلی است به طوری که قدرت سرایت و انتشار سریع و خطرناک تری نسبت به نوع کلاسیک خود داشته و موجب شده تا بیمارستان‌های اغلب مناطق کشور از بیماران بدحال کرونایی پر شده و دیگر تخت خالی در کمتر شهر نارنجی و قرمزی پیدا شود تا بیماران کرونایی در انتظار آن نباشند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرده است که وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در هفته جاری نسبت به روزهای گذشته به مراتب سخت تر خواهد شد به نحوی که روزهای بسیار سخت و دشواری از نظر شیوع ویروس و افزایش آمار ابتلا پیش رو خواهیم شد.

در چنین شرایطی افراد جامعه باید سعی کنند، با ماندن در منزل و رعایت پروتکل های بهداشتی از آلودگی و چرخش بیشتر  این ویروس در محیط های عمومی و بین یکدیگر جلوگیری کنند، ولی آنچه که هم اکنون مشاهده می شود رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، عدم استفاده از ماسک به عنوان ساده ترین راه پیشگیری، حضور در دورهمی و تجمع ها و تردد بی مورد در سطح شهر و به ویژه بازار توسط شهروندان است.

در بازدید میدانی که خبرنگار ایرنا در ساعات مختلف شبانه روز از سطح شهر مهاباد به عمل آورد میزان استفاده شهروندانی که در حال تردد در معابر و خیابان ها و یا اماکن عمومی بودند ۴۰ و در برخی موارد کمتر از ۳۰ درصد بود که این میزان بی تفاوتی به نوعی فاجعه محسوب می شود، فاجعه ای که نتتایج آن در هفته های آینده با چرخش این ویروس در میان خانواده ها با اوج گیری گیری شمار مبتلایان و فوتی ها خود را نشان خواهد داد. 

با اینکه مسوولان بهداشتی بارها بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذرای اجتماعی به عنوان سلاح موثری بر علیه بیماری کرونا تاکید دارند اما شهروندان مهابادی دلایل بی‌اساسی برای عدم استفاده از این ابزار بهداشتی مهم ارایه می‌دهند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این افراد در حالی که به استفاده از ماسک بعنوان ارزانترین عامل و ابزار بهداشتی مقابله با بیماری کرونا بی‌توجهی نشان داده و حتی حاضر به رعایت دیگر موارد بهداشتی نیستند که پس از ابتلا به این بیماری حاضرند میلیون‌ها تومان برای مداوای خود هزینه کنند تا از مرگ ناخواسته جلوگیری کنند.

آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در مهاباد بسیار نگران کننده است

فرماندار ویژه مهاباد نیز آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در این شهرستان را در وضعیت حاد و نگران کننده عنوان کرد و افزود: سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این شهرستان نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد است.

عارف خدرلو ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این شهرستان و احتمال بحرانی تر شدن شرایط در صورت همکاری نکردن مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار داشت: اوایل سال جاری تعداد فوتی های کرونا در این شهرستان هر هفته و یا هر چند روز یک یا ۲ نفر بود در حالی که در برخی روزها هم اکنون به ۶ نفر نیز افزایش یافته است.

وی میزان گفت: اگر بی تفاوتی و عادی انگاری مردم ادامه یابد، در روزهای آینده با وضعیت به مراتب وحشتناک تری مواجه خواهیم بود و هر روز شماری از عزیزان مان را از دست خواهیم داد.

فرماندار ویژه مهاباد کاهش میزان تعهد مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در این شهرستان را نامناسب ذکر کرد و افزود: اصحاب رسانه در این مقطع حساس در زمینه تاکید بر رعایت پروتکل ها و عدم حضور در اجتماعات و دورهمی ها باید با تولید محتوا مردم را نسبت به خطر بالقوه این بیماری بیشتر آگاه سازند.

تداوم عادی انگاری‌ها و بی توجهی برخی از شهروندان به رعایت شیوه‌ها نامه های بهداشتی باعث شد تا هفته گذشته یک مادر باردار ۲۵ ساله که دارای یک فرزند ۹ ساله نیز بود بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دهدخدرلو اضافه کرد: تداوم عادی انگاری‌ها و بی توجهی برخی از شهروندان به رعایت شیوه‌ها نامه های بهداشتی باعث شد تا هفته گذشته یک مادر باردار ۲۵ ساله که دارای یک فرزند ۹ ساله نیز بود بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دهد.

تکمیل ظرفیت بیمارستان مهاباد طی روزهای آینده بسیار محتمل است

رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد با بیان اینکه سرعت گسترش بیماری بسیار بالاست و باید مراقبت های شدید داشته باشیم گفت: هم اکنون قسمت اعظمی از ظرفیت بیمارستان این شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و شمار مبتلایان بستری شده نسبت به ۱۰ روز گذشته سه برابر شده است.

بهاءالدین حسینی افزایش شمار بیماران سرپایی و بستری شده ناشی از کرونا در این شهرستان نگران کننده خواند و افزود: افزایش آمارها نگرانی‌ها را در مورد افزایش احتمالی مرگ و میر بیماران افزایش داده است به طوری که با توجه به سرعت گسترش ویروس تکمیل ظرفیت بیمارستان طی روزهای آینده بسیار محتمل است. 

وی با اشاره به تداوم عادی انگاری ها از سوی برخی از اقشار مختلف مردم گفت: آمار مبتلایان کووید ۱۹ با سهل انگاری‌ها و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و نیز حضور در تجمع های مختلف مانند عروسی و مجالس ترحیم و تردد بی مورد در سطح اماکن عمومی و خیابان ها افزایش یافته است.

وی با انتقاد از کاهش استفاده از ماسک و نیز عادی انگاری کرونا از سوی شهروندان گفت: سهل انگاری در استفاده از ماسک و بی توجهی نسبت به رعایت شیوه نامه های بهداشتی علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، اقتصاد و پویایی شهرستان را هم با چالش جدی روبرو خواهد کرد.

روند رو به رشد بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان چشمگیر است و موارد جدید مبتلا به ویروس کرونا به میزان خیلی زیادی بیشتر شده و موارد بستری و مرگ و میر به سرعت و روز به روز رو در حال افزایش استوی اضافه کرد: متاسفانه روند رو به رشد بیماری کووید ۱۹ در این شهرستان چشمگیر است و موارد جدید مبتلا به ویروس کرونا به میزان خیلی زیادی بیشتر شده و موارد بستری و مرگ و میر به سرعت و روز به روز رو در حال افزایش است.

حسینی با اشاره به تند شدن شیب ابتلا به این بیماری از مردم خواست برای کنترل آن در خانه ها بمانند و از ترددهای غیر ضروری در سطح شهرها خودداری کنند.

همراهی اصناف در مقابله با کرونا قابل تقدیر است

فرماندار ویژه مهاباد گفت: مشارکت، همدلی و همکاری گسترده اصناف و بازاریان نیک‌اندیش این شهرستان در اجرای طرح‌های جدید مقابله با کرونا برای حفظ سلامت عموم قابل ستایش و قدردانی است.

خدرلو افزود: در حالی که برخی از شهروندان همچنان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی تفاوت هستند ولی براساس بازدیدهای میدانی و گزارش اتاق اصناف، بازاریان مهاباد نهایت همراهی را در راستای مصوبات ستاد مبارزه با کرونا و اعمال محدودیت های اجتماعی داشته اند.

وی ادامه داد: همراهی و همکاری اصناف مهاباد با وجود مشکلات اقتصادی که کرونا برای این قشر ایجاد کرده، در زمینه رعایت محدودیت‌ها بسیار مناسب بوده و جای قدردانی دارد. 

فرماندار ویژه مهاباد اظهار داشت: مواجهه با ویروس کرونا و مدیریت این بیماری جز با مشارکت و همراهی آحاد مردم فهیم و همکاری همه نهادها، اصناف، بازاریان و دستگاه‌های اجرایی امکان پذیر نبوده و نمی توان انتظار داشت بدون حضور همیشگی شهروندان، بر این بحران فایق آمد.

خدرلو با اشاره به اینکه بازاریان مهاباد با مشارکت در کاهش این بحران در طول یک سال گذشته ثابت کردند که نقش موثری در مدیریت این بحران دارند، اضافه کرد: موج چهارم شیوع کرونا، افزایش شدت سرایت این ویروس و همچنین روند افزایشی مبتلایان، ممکن است تعطیلی و کاهش فعالیت اصناف برای مدتی تداوم داشته باشد و بر این اساس انتظار داریم بازاریان تا پایان این محدودیت ها ستاد مقابله با کرونا را همراهی کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون مهاباد در وضعیت قرمز مقابله با کرونا قرار دارد، تاکید کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همچنان بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کروناست و شهروندان باید در استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نهایت توجه را داشته باشند.

۵ هزار عدد ماسک در مهاباد توزیع شد

سرپرست هلال احمر مهاباد گفت: با توجه به شیوع ناگهانی ویروس کرونا و تغییر شرایط به وضعیت قرمز در این شهرستان پنج هزار عدد ماسک برای مقابله با این شرایط در این شهرستان توزیع شده‌ است.

نادر قادرزاده اظهار داشت: این تعداد ماسک توسط داوطلبان هلال احمر در نقاط پر جمعیت و در داخل شهر به صورت رایگان در بین اقشار مختلف با اولویت کسانی که ماسک ندارند، توزیع شده است.

وی با بیان اینکه این تعداد ماسک توسط فرمانداری در اختیار این سازمان قرار گرفته است، تاکید کرد: با توزیع ماسک رایگان می‌خواهیم فرهنگ استفاده از ماسک را بیشتر در بین مردم ترویج کنیم تا به سمت کنترل و کاهش شیوع ویروس کرونا و وضعیت رضایت‌بخش برسیم.

سرپرست هلال احمر مهاباد بیان کرد: در همین راستا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، آگاهی از نحوه صحیح پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و موازین بهداشتی نیز توسط داوطلبان هلال احمر و آمران سلامت به شهروندان اطلاع‌رسانی شد.

قادرزاده تاکید کرد: جمعیت هلال احمر علاوه بر اینکه از زمان شیوع ویروس تاکنون به طور مستمر در کنار کادر پرتلاش درمانی بوده است در طرح آمران سلامت نیز تاکنون حضوری فعال و موثر داشت.

روحانیون وضعیت حاد کرونا را به مردم انتقال دهند

فرماندار ویژه مهاباد گفت: روحانیون و امامان جمعه به عنوان نخبه‌های دینی جامعه وضعیت حاد مقابله با کرونا را به مردم انتقال داده و شهروندان در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تشویق کنند.

خدرلو افزود: روحانیون جایگاه خاص و ویژه ای در بین مردم داشته و از پتانسیل آنان برای تشویق شهروندان نسبت به رعایت نکات بهداشتی باید بخوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در شرایط جنگی مقابله با کرونا قرار داریم، اضافه کرد: ماموستاها در دفاتر ثبت ازدواج نیز باید به صورت جدی به زوج ها به برگزار نکردن تجمع و مراسم های عروسی در وضعیت کنونی تاکید کنند.

بررسی های میدانی از سطح شهر مهاباد نشان داد کمتر از ۳۰ درصد شهروندان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند فرماندار مهاباد با اشاره به اینکه برخورد فیزیکی برای اعمال دستورالعمل‌های بهداشتی شایسته مردم نیست، اظهار داشت: هفته گذشته بررسی های میدانی از سطح شهر نشان داد کمتر از ۳۰ درصد شهروندان شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کنند که با تصمیم گیری انجام شده هم اکنون شرایط بهتر شده است.

خدرلو، به جانفشانی های کادر درمان در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: ادامه روند افزایش مبتلایان و بستری شدگان باعث شده تمام تخت های ویژه برای بیماران حاد در شهرستان و حتی شهرهای همجوار پر شود.

طی یک سال گذشته، ۱۴۲ هزار نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و چهار هزار و چهار نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده اند.

این آمار نشان می دهد که روزانه به طور متوسط در آذربایجان غربی ۳۴۱ نفر و در هر ساعت ۱۴ نفر به کرونا مبتلا شده و روزانه ۱۰ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند.

در این مدت، ۶.۳ درصد کل مبتلایان کشوری و ۶ درصد کل فوتی های کشوری ناشی از بیماری کووید ۱۹ مربوط به آذربایجان غربی بوده که نزدیک به ۲ درصد بیشتر از سهم جمعیتی استان در بین استان های مختلف کشور است.

در نگاه کلی با توجه به آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در آذربایجان غربی، تاکنون از حدود هر ۲۵ نفر مردم استان، یک نفر به کرونا مبتلا شده و از هر ۹۰۰ نفر جمعیت استان، یک نفر جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده است.

موارد مثبت کووید ۱۹ در در آذربایجان غربی در حالی رو به افزایش است که روز به روز بی‌تفاوتی‌ها نسبت به رعایت نکات بهداشتی افزایش و فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر می‌شود و همین موضوع در آستانه تعطیلات عید سعید فطر زنگ خطر همه‌گیری و ورود به یک بحران تمام عیار را در این استان به صدا درآورده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha