اختصاص ۱۰ درصد از نیروهای آموزش و پرورش به مدارس استثنایی

تهران- ایرنا- خبرگزاری ایلنا در گفت وگویی آورد: ما ۱۲ هزار نیرو کم داشتیم که سال گذشته مجوز جذب آن‌ها را از شورای سازمان آموزش استثنایی اخذ کردیم و طی آن بنا شد، ۱۰ درصد نیروهایی که به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند به آموزش استثنایی داده شود.

خبرگزاری ایلنا به گفت وگو با سید جواد حسینی معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرداخت و آورد: تاکنون با توجه به بسیج همه امکانات نهادهای دولتی، خصوصی و کمک خیرین و مردم حدود ۲۳۰ هزار تبلت و تجهیزات هوشمند با کمک همه استان‌ها تهیه شده و به دانش آموزان نیازمند اهدا کردیم.   در بودجه سال جدید ۵۰۰ میلیارد تومان برای این منظور تعلق گرفته است، اما تکیه بیشتر ما بر بسیج عمومی است در عین حال که این ۵۰۰ میلیارد را مجلس به بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه کرده است. حسینی در پاسخ به این سوال که ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه چند نفر را پوشش می‌دهد؟ گفت: این موضوع بستگی به قیمت تبلت دارد، اگر هر تبلت را چهار میلیون در نظر بگیرید، تعدادی که می‌توان با ۵۰۰ میلیارد خرید، مشخص خواهد شد. معاون وزیر آموزش و پرورش درباره بازه زمانی تامین تبلت برای تمام دانش آموزان مناطق محروم بیان کرد: ما متوقف نمی‌شویم و شبانه‌روز خیرین تلاش می‌کنند، اما میزان ۲۳۰ هزار تبلتی که تعلق گرفته عدد کمی نیست. در هر صورت تلاشمان را می‌کنیم تا دانش آموزانی که تبلت یا گوشی اندروید ندارند، صاحب این تجهیزات آموزشی شوند. حسینی در پاسخ به این سوال که با توجه به این که تهران و خیلی از استان‌های دیگر در وضعیت قرمز هستند، شرایط آموزش برای دانش‌آموزان استثنایی در این مناطق چطور پیش می‌رود؟ گفت: آموزش دانش‌آموزان استثنایی نیز مانند همه دانش آموزان دیگر در بستر فضای مجازی در حال پیگیری است. وی درباره حضور یا عدم حضور معلمان آموزش استثنایی در منازل دانش‌آموزان گفت: از آنجا که وضعیت قرمز شده و موج چهارم خیلی فزاینده بوده و همه‌گیری آن خیلی سریع است، ما روند آموزش را به فضای مجازی بردیم و اگر وضعیت این پیک بهتر شود و به شرایط قبل برگردیم، یادگیری مستقیم خواهد بود. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که سازمان آموزش و پرورش استثنایی چقدر کمبود نیرو دارد و این کمبود را از چه طریق جبران خواهد کرد؟ توضیح داد: به طور کلی ما ۱۲ هزار نیرو کم داشتیم که سال گذشته مجوز جذب آن‌ها را از شورای سازمان آموزش استثنایی که زیر نظر وزیر است، اخذ کردیم.   بنابر این مجوز مقرر شد، ۱۰ درصد نیروهایی که به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند به آموزش استثنایی داده شود و این اقدام به طرز معناداری باعث می‌شود کمبود نیروهایمان را سریع رفع کنیم. ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمتر از یک درصد جمعیت دانش آموزان عادی کشور را داریم، و وقتی ۱۰ درصد نیروها به ما تعلق بگیرد، این کمبود ظرف دو سال برطرف می‌شود. رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به این سوال که آیا داوطلبانِ معلول هم به عنوان معلم در مدارس استثنایی به کار گرفته می شوند؟ گفت: بله، قانون حمایت از معلولان سه درصد از استخدامی‌ها را به معلولان اعم از نابینا، ناشنوا و جسمی_ حرکتی اختصاص داده و در این که جذب استثنایی یا عادی شوند، تفکیکی وجود ندارد.   این دسته از افراد هم می‌توانند جذب مدارس استثنایی و هم غیراستثنایی شوند و فرقی ندارد. در حال حاضر از طریق ماده ۲۸ جذب نیرو امکان‌پذیر است و اگر نمره لازم را به دست بیاورند می‌توانند جذب شوند. معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان توضیح داد: در دانشگاه فرهنگیان برای نابینایان محدودیت‌هایی بود که اخیرا به دستور وزیر آموزش و پرورش جدولی تهیه و در شورای عالی آموزش و پرورش طرح شده که این افراد برای مصاحبه دعوت شوند. معلولان اگر نمره کتبی به دست بیاورند، مصاحبه می شوند و در صورت به داشتن شرایط مورد نظر، امکان جذب در مدارس استثنایی و غیراستثنایی را دارند.

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =