ارزشیابی دوره ابتدایی به صورت کیفی توصیفی انجام می‌شود

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی دارد و به شکل سنتی آزمونی برگزار نخواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی افزود: در شیوه نامه‌ای که هفته جاری نهایی خواهد شد، پیش بینی شده است برای دوره ابتدایی و دوره متوسطه با توجه به اقتضائاتی که دارند، دستورالعملی به صورت جداگانه ارسال شود.

وی ادامه داد: پایان برگزاری کلاس ها و زمان آموزش سی و یکم اردیبهشت ماه خواهد بود و مدرسه تلویزیونی ایران هم تا آن زمان به ارائه آموزش ها خواهد پرداخت. معلمان و مدیران دوره ابتدایی ۱۰ روز فرصت دارند تا دهم خرداد نتایج پایانی ارزشیابی نوبت دوم را در کارنامه دانش آموزان ثبت کنند.

معاون آموزش ابتدایی با یادآوری به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی به صورت فرآیندی انجام می شود، تصریح کرد: براساس شواهد و اطلاعاتی که معلمان گرامی در طول سال تحصیلی بدست آورده اند و براساس ارزیابی های عملکردی که در پایان سال از دانش آموزان انجام می دهند، نتایج نهایی را ثبت خواهند کرد.

برگزاری ارزیابی عملکردی در دوره ابتدایی

حکیم‌زاده اظهار داشت: تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و با توجه به شرایط متفاوتی که در مناطق مختلف کشور داریم برنامه ریزی می کنیم. در مناطق آبی که عمدتا مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری هستند از پیش هم مصوبه ای برای برگزاری کلاس ها به صورت حضوری داشتیم و هیچ مشکلی هم تاکنون ایجاد نشده است. ارزیابی عملکردی برای این دانش آموزان با تشخیص معلم به صورت حضوری است، اما در بقیه مناطق زرد و نارنجی و قرمز با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا تصمیم گیری خواهد شد. در مناطقی که امکان برگزاری آزمون ها به صورت حضوری وجود نداشته باشد، با استفاده از بستر برخط این ارزیابی ها انجام می گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکردی از میزان یادگیری دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی که مهارت های پایه سواد را یاد می گیرند، گفت: بر اساس این شیوه نامه برای این دانش آموزان علاوه بر معلمان، مدیران مدارس هم مسئولیت خواهند داشت که در خصوص تضمین یادگیری این دسته از دانش آموزان  اطمینان حاصل کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر نتایج ارزشیابی ها در پایان سال تحصیلی نشان دهد دسته ای از دانش آموزان به هر دلیل، مثلا به دلیل همراهی نکردن موثر والدین، دچار مشکلاتی در یادگیری مهارت های پایه باشند، قطعا برنامه های جبرانی را در نظر خواهیم گرفت.

حکیم‌زاده درباره زمان برگزاری امتحانات عنوان کرد: دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی دارد و به شکل سنتی آزمونی برگزار نخواهد شد. معلمان با توجه به شواهد و اطلاعاتی که جمع آوری می کنند و ارزیابی عملکردی این کار را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: کلاس ها تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت و معلمان از آن به بعد ۱۰ روز فرصت دارند تا نتایج ارزشیابی پایانی را ثبت کنند، اما اگر بر اساس فرایند یادگیری نیاز به ارزیابی عملکردی مجدد در پایان سال وجود داشته باشد، در این دوره ۱۰ روزه امکان این کار فراهم خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره چگونگی برگزاری امتحانات گفت: با توجه به تفاوت‌هایی که دوره ابتدایی و متوسطه در نحوه ارزشیابی دارند، همکاران مربوط حتما در فرصت مناسب پس از نهایی شدن شیوه نامه امتحانات مراتب را به اطلاع همگان خواهند رساند.

حکیم‌زاده یادآور شد: در نشست اخیر یونسکو که با وزرای آموزش و پرورش انجام شد؛ همه وزرا نگرانی عمیق خود را از افت کیفیت آموزش ابراز کردند. این نگرانی عمدتا متوجه آن دسته از کودکان و دانش آموزانی است که امکان دریافت حمایت موثر والدین را در فضای یادگیری برخط نداشتند. برای سال تحصیلی آینده در نظر است با توجه به اینکه هنوز شرایط قابل پیش بینی نیست برای نحوه بازگشایی و برگزاری کلاس ها دو مدل طراحی شود. اولی تکیه بر آموزش حضوری و استفاده از آموزش مجازی به عنوان مکمل است و تحت عنوان آموزش ترکیبی مطرح است. مدل دیگر تاکید بر آموزش مجازی و استفاده از بستر برخط برای ارائه آموزشهاست.

معاون آموزش ابتدایی افزود: طبق نتایج آسیب شناسی که در خصوص سال تحصیلی جاری در حال انجام است و تا اتمام ثبت نتایج ارزشیابی، نهایی خواهد شد، برنامه های جدی توانمند سازی برای تابستان امسال معلمان خواهیم داشت. از جمله اینکه با توجه به شرایط دانش آموزان چطور بتوانیم در فضای مجازی آموزش های با کیفیت بالاتری ارائه کنیم. همچنین چگونگی تقویت تعامل موثر در آموزش های مجازی به خصوص در دوره ابتدایی نیز یکی از موضوعات مهم است.

حکیم زاده در پایان با تقدیر از تلاش و اهتمام همه معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در سال جاری، ابراز امیدواری کرد که آموزش و پرورش با استفاده از تجارب ارزنده ای که در این مدت کسب کرده است و با استفاده از آسیب شناسی نتایج بتواند در سال تحصیلی آینده در صورت ادامه آموزش ها به صورت مجازی، آموزش های با کیفیت بهتری را ارائه کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار دانشگاه و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =