۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۵۸
کد خبر: 84291523
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروژه امنیت غذایی هشترود در پنجمین گام با موفقیت در حال اجراست

مراغه - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی هشترود گفت: پروژه امنیت غذایی که به منظور افزایش ۲۵ درصدی تولید سیستم‌های مبتنی بر غلات دیم‌محور طی مدت ۵ سال طراحی شده بود، برای پنجمین سال پیاپی در سال زراعی جاری با موفقیت در دست اجراست. 

مجید احمدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از اهداف کلی و مهم این پروژه می‌توان به افزایش آگاهی کشاورزان منطقه از سیستم‌های تولید بهبودیافته، افزایش و پایداری تولید در سیستم‌های زراعی گندم‌محور با استفاده از لاین‌ها و ارقام پیشرفته و مدیریت آب و خاک اشاره کرد. 
به گفته وی پروژه امنیت غذایی در یک پایگاه نوآورانه به منظور ارزیابی یافته‌های تحقیقاتی و تکنولوژی‌های موجود در کنار روش‌های مرسوم در شرایط زارعان و ایجاد مزارع نمایشی ـ ترویجی به منظور افزایش ضریب نفوذ یافته‌های تحقیقاتی در مزارع با کاشت ارقام جدید همراه با عوامل مدیریتی به زراعی اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: در سال زراعی جاری پایگاه نوآورانه این پروژه در سطح ۱۰ هکتار در روستای «جغل علیا» با کشت و آزمایش ۲۱ لاین و رقم گندم، ۱۳ لاین و رقم جو، ۱۴ لاین و رقم نخود، پنج رقم عدس و هفت رقم علوفه به صورت طرح به‌زراعی اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه پایلوت پایگاه نوآورانه اجرا شده در هشترود تنها پایگاه امنیت غذایی در آذربایجان شرقی است، اضافه کرد: جهت دستیابی به اهداف پروژه هشت رقم جدید گندم دیم در سطح ۱۰ هزار و ۳۱۵ هکتار، سه رقم جدید جو دیم در سطح یکهزار و ۱۴۷ هکتار و پنج رقم جدید نخود دیم با رعایت تمامی نکات فنی به زراعی به صورت گسترده در نقاط مختلف شهرستان و در قالب مزارع نمایش ـ ترویجی کشت و اجرا شده است.
احمدی بیان کرد: طبق ارزیابی‌های انجام یافته این پروژه در ترویج و توسعه کشت ارقام جدید گندم، جو و نخود دیم و همچنین ترویج شیوه‌های نوین به‌زراعی از موفق‌ترین پروژه ها در سطح آذربایجان‌شرقی است.
به گزارش ایرنا با الحاق شهرستان‌های هوراند و مرند به پروژه امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی در آخرین گام، این پروژه در ۱۳ شهرستان استان در حال اجراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha