مسابقه تلویزیونی می‌تواند ابزار آموزش و ترویج مفاهیم باشد

تهران- ایرنا- طراح سوال مسابقه تلویزیونی «کار و پله»، گفت: مسابقه یکی از قالب‌های سرگرمی است که می‌تواند یکی از ابزارهای آموزش و ترویج مفاهیم با اثرگذاری بالا باشد.

سعید قوامی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره هدف مسابقه «کار و پله» که با محور کارآفرینی روی آنتن سیما می‌رود، گفت: مسابقه یکی از قالب های سرگرمی است که می تواند یکی از ابزارهای آموزش و ترویج مفاهیم باشد و اثرگذاری بالایی هم داشته باشد. کار و پله هم با همین هدف طراحی شد که مسیر جدیدی را در زمینه آموزش مفاهیم کارافرینی برای مخاطب نوجوان ایجاد کند. 

وی با بیان اینکه یک سوال ما قبل از طراحی این مسابقه این بود که مهارت‌های نرم از چه زمانی باید به کارآفرینان آینده آموزش داده شود؟ افزود: این مفاهیم و مهارت ها باید در سن نوجوانی انتقال یابد یا جوانی. تجربه نشان داده است خیلی از جوانان و افرادی که دارای تخصص هستند و در فضای آکادمیک تحصیل کرده اند زمانی که می‌خواهند وارد کار شوند به دلیل نداشتن تجربه و مهارت های عملی دچار سرخوردگی می شوند. حتی به ناچار کشور را ترک می‌کنند و غم غربت را به جان می‌خرند تا بتوانند در مسیر زندگی خود تغییر دهند پس هرچقدر این آموزش‌ها سریع تر منتقل شود فرد زودتر می تواند در مسیر مورد نظر قرار بگیرد. 

قوامی درباره ویژگی‌هایی که در طراحی سوالات به آنها توجه شده است، گفت: یک موضوع مهمی که ما به آن توجه کردیم بحث شکست است؛ بسیاری شکست خوردن در استارتاپ را امری حقیقی می دانند درحالیکه در فرهنگ کارآفرینی و استارتاپ ها مفهوم «شکست» برعکس است و تعداد شکست هایی که هر فرد در استارتاپ ها و کارآفرینی ها دارد نشان از تجربه آن فرد است که این یک ویژگی مهمی است که ما در مسابقه به آن می پردازیم.

طراح سوال مسابقه کار و پله به یکی از چالش ها در طراحی سوال هم اشاره کرد و ادامه داد: مهم‌ترین چالش ما در مسیر طراحی سوالات این است که سوالات پاسخ غلط ندارد و همه گزینه ها باید دارای پاسخ صحیح باشد. این سختی طراحی سوال و حتی جواب را چند برابر بالا می برد تا پاسخ ها به گونه ای درست و درست تر در راستای هدف شرکت کننده باشد. 

وی درباره گروه طراح سوال نیز گفت: ما ازیک گروه ۴ نفره از تخصص های مختلف در مراحل مختلف ایجاد و رشد کسب و کارهای نوپا در این مسابقه استفاده کردیم.

قوامی در بخشی دیگر درباره اهمیت پرداختن به کارآفرینی، توضیح داد: این روزها که تب و تاب کارافرینی در جامعه بالا رفته است نیاز به چنین آموزش هایی بیشتر حس می‌شود؛ آموزش هایی که در قالب یک مسابقه تاثیر داشته باشد.

وی درباره استفاده از تجربیات افراد متخصص این حوزه نیز عنوان کرد: نسل حاضر که روی استارتاپ ها کار می کند و استارتاپ ها را جلو می برد نسل اولیه است که قطعا نسلی نیست که بتواند این فرهنگ استارتاپ‌ها را به بلوغ برساند ولی کسانی که قبلا در این مسیر قدم برداشته اند قطعا تجربه شان برای به بلوغ رساندن این حوزه و فعالیت کارآفرینی بسیار مهم است که ما در مسیر طراحی سوالات به این تجربه ها هم توجه داریم. 

پخش مسابقه کار و پله به تهیه کنندگی یوسف بچاری که از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رفت به دلیل تغییر در سیاست‌های معاونت سیما فعلا متوقف شده است.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =