شهید آوینی برداشتی ایرانی از موسیقی جهان ارائه داد

تهران- ایرنا- در نشست «حیات موسیقایی شهید آوینی در حوزه هنری انقلاب اسلامی» مطرح شد: وی همراه زنده‌یاد فرهاد مهراد و فریدون فروغی برداشتی ایرانی از موسیقی جهان ارائه دادند.

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، دومین نشست موسیقی هفته هنر انقلاب اسلامی با محوریت حیات موسیقایی شهیدآوینی در حوزه هنری با حضور سید امین موسوی سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی به‌عنوان دبیر نشست، سید علیرضا میرعلینقی روزنامه نگار، پژوهشگر و منتقد هنری و رضا مهدوی پژوهشگر، منتقد و برنامه‌ساز رادیو وتلویزیون، دیروز (شنبه ۲۱ فروردین) مجازی توسط دانشگاه سوره برگزار شد.

سپس سیدعلیرضا میرعلینقی، به معاشرت ۲ ساله خود با شهید آوینی درسال ۶۹ اشاره کرد و گفت: در همراهی با ایشان یک شتاب در آموختن وعصاره را شاهد بودم؛ علاقه اصلی شهید آوینی در گام ابتدایی به ادبیات، گام دوم به سینما و گام سوم معماری بود و در زمینه موسیقی نیز جسته وگریخته حضور داشتند باوجود اینکه نوازنده ویالون بودند ولی تا سال ها بعد از شهادت هیچ کس نمی دانست .

وی حیات موسیقایی شهید آوینی را به۳ دوره تقسیم بندی کرد و افزود: اولین حضور شهید آوینی غریزی و روشنفکری بود ولی نه به معنای امروزی حاضر که با سطحی نگری همراه است بلکه به طور عمیق و دانسته به رگه های موسیقی کلاسیک وایرانی آن دوره می پرداخت؛ شهید آوینی، زنده یاد فرهاد مهراد و فریدون فروغی با برداشت از لئورنارد مک لوهان و امثال او یک برداشت ایرانی از موسیقی جهان ارائه دادند.

میرعلینقی در ادامه اذعان کرد: شهید آوینی در دومین دوره تحول موضع خود درباب موسیقی سفت و سخت می شود و با یک نوع افراط و بدبینی همراه است که با فقهای متشرع آن دوره هم قدم بودند ولی شهید والامقام آرمان خواهی مطلق درذهن داشت و این مطلق خواهی را از حضور درمیادین جنگ به طور گسترده میتوان دانست. سومین دوره، دوره تحول حیات فکری شهیدآوینی نیز بود که در کنار شناخت موسیقی، تفکیک و تالی فکر انسان را مهم می دانستند.

در ادامه نیز، رضامهدوی با اشاره به  شعور انقلابی شهید آوینی او را به الگویی جسورانه وآزاد اندیشانه تبدیل کرد و گفت: روز شهادت و تشییع پیکر او با حضور رهبر فرزانه انقلاب ملموس بود و همیشه در ذهن من جای پرسش است اگر زنده می ماند حوزه هنری الان به چه شکل بود.

شهیدآوینی نه به عنوان فیلسوف، نویسنده وکارگردان بلکه وسعت دهنده افکار جوانان آن دوره درحوزه هنری بودند، البته که برای جذب حداکثری جوانان مخالفان سفت و سختی داشت.

وی اذعان کرد: شهید آوینی باعزم راسخ مدیریتی و انگیزه کارکنان به یک شاخصه بی بدیل برای نظاره گران تبدیل شد و این شهید والا مقام در دهه ۶۰ نشان داد با موسیقی بی کلام می شود هدف نوازی کرد. وی شخص روشن فکری در این زمینه بود و حوزه هنری درتمام این سال ها نوک پیکان هدف را دنبال می کند باوجود تمام مخالفان ومنقدان همیشه نیمه پرلیوان را می بیند.

رضا مهدوی در پاسخ به این سوال که سابقه شکل گیری در حوزه هنری واهداف مدنظر در آن به چه نحوی است، افزود: حوزه هنری اوایل انقلاب بنیان شد ولی در سال ۱۳۶۰ با حضور حسام الدین سراج واحمد انوشه شکل گرفت. درآن دوره هنرمندان زیادی همراهی کردند ولی به دلیل مخالفت بسیاری از افراد مهاجرت کردند.

مهدوی افزود: در بخش نشر کتب ونشریه موسیقی ۱۵۰ جلدکتاب، ۷۷ فصلنامه موسیقی و ۴۲ شماره ماهنامه موسیقی انتشار دادیم که کتاب های انتشاریافته در زمینه آموزش موسیقی، موسیقی نواحی، مذهبی، آهنگسازی و سایر حوزه های  تخصصی بوده است.

از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۲ نیز ماهانه، کنسرت های پژوهشی آموزشی با حضور بزرگان موسیقی ایران  در تالار اندیشه برگزار می شد همچنین ۹ برنامه ققنوس ویژه موسیقی نواحی  در کنار ۲۱ جشنواره در سطح ملی برگزار شد که این اقدامات در نوع و در زمان خودش بسیار حرکت سازنده و تاثیر گزاری بوده است.

مهدوی در خصوص استفاده از تالار اندیشه برای علاقمندان توضیح داد: ما تالار را به گروه‌های موسیقی اجاره نمی‌دادیم، بلکه  از درامد کنسرت  ۷۰ درصد را گروه می گرفت و ۳۰ درصد را حوزه. اگر  از برنامه استقبال نمی‌شد صورت جلسه خوبی  انجام می دادیم و بخشودگی می زدیم برای حمایت گروه‌های های نوپا. اقدامات دیگری که در حوزه موسیقی انجام شد ضبط ۴۰۰ ساعت موسیقی بوده که این کار از آثار دانشجویی تا آثار استادان و آثار ارکستری  را شامل می شد که برخی آثار ارزش مذهبی، دینی و میهنی داشته است.

وی گفت: از اقدامات دیگر واحد موسیقی حوزه، کمک به تاسیس هنرستان موسیقی و راه اندازی گروه موسیقی در دانشگاه سوره بوده که در بخش آکادمیک، این اقدام بسیار خوبی بوده و با توجه به نیاز جامعه این دو مرکز توانست جوانان فعال و تاثیر گذاری را تحویل جامعه هنری بدهد که همچنان در سطح حرفه ای مشغول فعالیت هستند و ما هم در بخش نشر آلبوم از برخی از آنها حمایت کردیم.

موسوی نیز، جامعه علمی دانشگاه سوره را مورد نظر قرار داد و گفت: دانشگاه سوره تاثیر زیادی در جامعه هنری داشته و دارد و معتقدم  علاوه بر سیستم مدیریتی این اشخاص توانمند هستند که در اقدامات مفید و بهنگام تاثیر گذارند ومی توانند تاثیر مثبتی در جایگاه تخصصی خود داشته باشند.

 میر علینقی نیز در انتهای بحث خود افزود: اصطلاح موسیقی جهانی در گذشته به معنای سرکوب موسیقی ملی ایرانی است ولی اکنون این معنا منسوخ شده و دنیا پذیرفت که موسیقی یک زبان همگانی است و به این معنا نیست که ترویج موسیقی جهانی باعث نادیده گرفتن موسیقی سنتی می شود بلکه ارزش و اعتبار مضاعف دارد.

هفته هنر انقلاب، هر ساله به مناسبت سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی (۱۳۲۶ تا ۱۳۷۲) از ۲۰ فروردین‌ آغاز شده و در طول یک هفته ضمن مرور مهم‌ترین رویدادهای مرتبط با هنر انقلاب و هنرمندان انقلابی و معرفی چهره سال هنر انقلاب، با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه های مختلف هنر گرامیداشته می‌شود.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha