۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۴:۰۹
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84290816
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه: انتخابات در فلسطین گامی در جهت وحدت است

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۴:۰۹
کد خبر: 84290816
روسیه: انتخابات در فلسطین گامی در جهت وحدت است

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای بر حمایت از برگزاری انتخابات در فلسطین تاکید کرده و آن را گامی در جهت وحدت فلسطین خواند.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود با اشاره به فرمان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای برگزاری انتخابات رئیس این تشکیلات و مجلس قانونگذاری در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد) خاطر نشان کرد: برنامه ریزی این انتخابات در نتیجه توافق به دست آمده از سوی نیروهای سیاسی پیشرو فلسطین در نتیجه رایزنی‌های آنها در قاهره امکانپذیر شد.  

بر اساس فرمان ریاستی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد)  و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

این بیانیه انتخابات یاد شده را گامی در جهت رفع دودستگی در صفوف فلسطینیان خواند که بنوبه خود شرط مهم برای ازسرگیری گفت و گوهای مستقیم بین فلسطین و اسراییل به منظور حل مسائل اساسی مربوط به تعیین موقعیت حقوقی فلسطین بر اساس معیارهای پذیرفته شده بین المللی و اصل دو حکومت فلسطین و اسراییل است.

 وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است: احیای وحدت فلسطین اهمیت کلیدی برای بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی سرزمین‌های فلسطین دارد.

در این بیانیه آمده است: «در این رابطه دعوت می‌کنیم از اقداماتی که منجر به ضربه خوردن روند انتخابات شده و دورنمای بازگشت فلسطین و اسراییل به میز مذاکرات را ازبین ببرد، خودداری شود.» 

 روسیه در پایان بیانیه برای کمک به همبستگی جنبش‌های فتح و حماس و سایر گروه‌های فلسطینی تاکید کرده است.     

پس از ۱۵ سال، این نخستین بار است که تشکیلات خودگردان فلسطین حکمی برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست جمهوری و مجلس ملی صادر می‌کند که مورد استقبال جنبش «حماس» نیز قرار گرفت.  

"حسین الشیخ" عضو کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین به عنوان نماینده ویژه عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اول بهمن ماه سال ۹۹ به روسیه سفر کرد و با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و میخاییل بوگدانف معاون وی دیدار کرده و دو طرف درخصوص اوضاع فلسطین و برگزاری انتخابات در این کشور رایزنی و تبادل نظر کردند.

در این دیدار تحکیم روابط دوستانه و دیرینه بین روسیه و فلسطین با محور اجرای توافق‌های بدست آمده در سطح عالی بررسی شد.  

طرف روسی در همین حال بر اهمیت توافق بین نیروهای سیاسی اصلی در فلسطین و در وهله نخست جنبش‌های فتح و حماس در مورد برگزاری انتخابات در جریان دیدارها و تماس‌های آنها تاکید کرد.

روسیه از آرمان‌های ملت فلسطین برای ایجاد حکومت مستقل در سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کند و مقام‌های روس بارها بر این موضع کشور خود تاکید کرده‌اند.

فلسطین از سال ۱۹۸۹ در مسکو سفارتخانه دارد و روسیه فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت می‌شناسد.

در همین حال مقام‌های روس معتقدند که راه حل مساله فلسطین در مذاکرات با اسراییل نهفته است و مسکو به همین دلیل برای آغاز مذاکرات فلسطین با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha