ساماندهی ۱۵ هزار وانت بار استان قزوین در دستور کار قرار دارد

قزوین – ایرنا - رییس کانون سراسری انجمن های صنفی وانت کشور و رییس انجمن صنفی رانندگان وانت بار استان قزوین گفت: در این استان ۱۵ هزار وانت بار وجود دارد که برای ساماندهی آنها و تفکیک فعال از غیرفعال اقدام کرده ایم.

سیدرضا محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمارهای ارایه شده در زمینه وانت بارهای فعال در حوزه حمل و نقل کالای شهری استان واقعی نبوده و از دقت لازم برخوردار نیست.

وی اضافه کرد: مثلا اعلام می شد که در قزوین هفت هزار خودروی فعال در حوزه کالای شهری وجود دارد که سال گذشته با پیگیری و پالایش انجام شده، تعداد آنها به ۲ هزار خودرو رسید که باز هم فکر می کنیم این تعداد زیاد است و ما نباید بیشتر از هزار وانت بار فعال در سطح استان قزوین داشته باشیم.

محمدی اضافه کرد: در حوزه رانندگان جاده ای که بخش عمده آنها در زمینه حمل و نقل کالا فعال هستند ۱۱ هزار راننده دارای مجوز فعالیت جاده ای در بخش سنگین از کامیون تک و جفت، ترانزیت، کمپرسی و نفت کش داریم.

این مسوول گفت: آمار استان در حوزه ناوگان جاده ای واقعی است چون صدور مجوز کارت هوشمند یا مجوز فعالیت آنها در هر سال منوط به پیمایش مشخص و صدور بارنامه است.

محمدی اضافه کرد: در حوزه ناوگان کامیون نیز حدود هشت هزار راننده در استان فعال است و حدود سه هزار راننده هم در حوزه مسافر جاده ای شامل اتوبوس، مینی بوس و کرایه جاده ای دارای کارت هوشمند هستند.

وی افزود: کل آمار استان در حوزه وانت بار ۱۵ هزار خودرو بوده که تعداد آنها از ناوگان های دیگر استان بیشتر است اما بخشی از این آمار به دلیل تداخل کاری حوزه درون و برون شهری واقعی نیست.

محمدی با بیان اینکه در حوزه وانت بارها با چند مشکل اساسی مواجه هستیم، افزود: در این حوزه با فعالیت دوگانه درون و برون شهری مواجه هستیم و فعالیت وانت بارها دارای تنوع زیادی همچون شخصی، روستایی، شهری، عمومی و تفریحی است.

این مسوول گفت:بسیاری از وانت داران به دنبال استفاده از سوبسیدهای تخصیصی به فعالان این بخش از قبیل یارانه ۵۰ درصد بیمه تامین اجتماعی یا سوخت هستند درحالیکه فعالان واقعی آن از یارانه های این بخش محروم هستند.

محمدی ادامه داد: در حوزه وانت بارها در حال تفکیک فعالان و غیرفعالان هستیم و تعامل خوبی در این زمینه میان دستگاه های اجرایی استان شکل گرفته است.

رییس کانون سراسری انجمن های صنفی وانت کشور گفت: در حوزه حمل و نقل شهری در کل کشور چون قدمت و سابقه زیادی ندارد مشکلات بیشتری را شاهد هستیم و تصمیم گیری یکپارچه و رویه مشترکی برای سیاست گذاری و تعیین نرخ فعالیت های این حوزه وجود ندارد که امیدواریم با هماهنگی و هم افزایی دستگاه ها برای رفع آنها اقدام شود.

وی با بیان اینکه موضوع کرایه، یک بحران در حوزه خودروهای سبک حمل کالا است، افزود: در حوزه فعالیت وانت بار شهری که زیر نظر اتحادیه صنفی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون نظارت قرار دارد طی سه سال اخیر نرخ مصوب داده نشده است و خود وانت بارها نرخی را تنظیم یا از شورای شهر و شهرداری دریافت کرده اند.

محمدی گفت: در حوزه کامیون داران سال گذشته دوبار افزایش کرایه اتفاق افتاد ولی همین موضوع در حوزه خودروهای سبک صورت نگرفته و مشکلاتی را در این بخش ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر توزیع عادلانه خدمات میان فعالان حوزه حمل و نقل استان، گفت: هم اینک بخش عمده‌ای از ماشین ها و رانندگان استان فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند و ۹۰ درصد فعالان حوزه شهری در زمینه کالاها از سوبسیدهای دولتی بهره نمی برند.

قزوین ید طولایی در حوزه حمل و نقل دارد

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کامیون داران استان قزوین نیز در این زمینه، گفت: قزوین ید طولایی در حمل و نقل دارد و باید راهکارهایی برای حل مشکلات فعالان این بخش اندیشیده شود.

سیدجلال موسوی گفت: بخش حمل و نقل، هشت درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است و رانندگان چرخه اقتصاد کشور را به حرکت در می آورند.

وی اضافه کرد: با توجه به این موضوع درخواست می شود نسبت به تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای تامین اقلام مورد نیاز فعالان این بخش اقدام شود و کارخانجات نسبت به اجرای قانون اخذ ماشین از پایانه حمل و نقل استان ملزم بشوند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =