۱۸ فروردین ۱۴۰۰،‏ ۱۵:۴۰
کد خبرنگار: 890
کد خبر: 84286906
۰ نفر

برچسب‌ها

افتتاح ۲۷ طرح آموزشی رهاورد سفر وزیر آموزش و پرورش به یزد

یزد - ایرنا - استان یزد سه‌شنبه هفدهم فروردین ماه میزبان وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بود که افتتاح ۲۷ طرح آموزشی، فرهنگی و ورزشی و آغاز عملیات ساخت ۱۵۰ واحد مسکن طرح اقدام ملی مسکن برای فرهنگیان بخشی از دستاوردهای این سفر بود.

به گزارش ایرنا، استان دارالعباده و دارالعلم یزد، دارای ۲۷۰ هزار دانش آموز است که در ۲ هزار و ۱۰۰ باب مدرسه تحصیل می کنند و ۱۸ هزار فرهنگی تعلیم و تربیت این تعداد دانش آموز را برعهده دارد.

صدرنشینی ۲۶ ساله دانش آموزان استان یزد در قبولی آزمون سراسری کشور از افتخارات آموزشی این استان است و علاوه بر آن دانش آموزان این استان در المپیادها ، جشنواره ها و مسابقات مختلف قرآنی، ورزشی و رشته های دیگر رتبه‌های برتر کشور را در دوره های مختلف کسب کرده اند.

یک سوم مدارس استان یزد توسط خیران ساخته شده است و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ خیر در استان یزد به امر خداپسندانه مدرسه سازی مشغول هستند .

در سفر وزیر آموزش و پرورش به استان یزد ۲۷ طرح آموزشی، فرهنگی و ورزشی با زیربنای ۳۴ هزار مترمربع و با اعتبار ۱۳۶ میلیارد تومان با مشارکت خیران استان به بهره برداری رسید.

طرح های بهره برداری شده شامل ۱۵ طرح آموزشی، ۹ طرح ورزشی، سه طرح آموزشی و ورزشی دانش آموزان استثنایی است و مهمترین پروژه ها شامل مدرسه زارع شاهی با ۱۲ کلاس درس، دبیرستان خیری پروفسور حسابی با ۱۸ کلاس درس و مجموعه ورزشی یادگار سومین شهید محراب آیت الله محمد صدوقی دیگر طرح های مورد بهره برداری بود.

افتتاح این طرح ها، نویدبخش ارتقا شاخص های آموزشی برای تحصیل هر چه بهتر دانش آموزان است، هر چند به گفته استاندار یزد شاید در برخی اذهان این تفکر وجود داشته باشد که در زمینه فضای آموزشی در یزد مشکلی وجود ندارد اما این استان با توجه به مهاجرپذیر بودن، هنوز نیازمند ساخت مدارس جدید است.

تحصیل بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز از طریق شبکه شاد 

وزیر آموزش و پرورش در نخستین برنامه سفر خود به استان یزد در دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: هم اکنون  ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان کشور در پایه‌های مختلف تحصیلی از طریق شبکه آموزشی دانش‌آموزان ( شاد ) تحصیل می کنند.

محسن حاجی‌میرزایی افزود: در این بستر بیش از ۱۱ میلیارد فایل آموزشی مبادله و پیوند خوبی بین معلمان و دانش آموزان برقرار شده است و علاوه بر آن ارتباط خوبی هم بین وزارت آموزش و پرورش و مناطق آموزشی کشور در استان ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا ،آموزش و پرورش را با شرایط متفاوت و تجربه نشده‌ای روبرو کرد و در شرایطی که  سال ها روش دیگری برای انجام کار آموزش وجود داشت، ناگهان با شکل جدیدی از کار مواجه شدیم ادامه داد: به سرعت روش‌های جدید به کار گرفته شد و در گام اول از تلویزیون که تجربه‌ای از آموزش در دوران دفاع مقدس است کمک گرفته شد از هشت تا ۴۰ برنامه در چهار شبکه روی آنتن رفت.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تاکید بر این بود که آموزش تعطیل نشود و هرکس از هر روشی آموزش را ادامه دهد، یادآور شد: در همین شرایط به دنبال ایجاد بستری برای آموزش بودیم تا بتوانیم  یک پنجم جمعیت کشور را به یکدیگر متصل کند و شبکه شاد به این ترتیب تشکیل شد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه سه دهم درصد دانش‌آموزان ،آموزش خود را پیگیری نکرده اند و تلاش می‌کنیم همین آمار نیز به نحوی جبران شود ، اظهار کرد: طبیعی است که هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نمی شود و یکی از نگرانی ها، دسترسی دانش‌آموزان به اینترنت بود که در این راستا ساماندهی در سامانه شاد انجام شد و این فضا فرصت‌هایی نیز به وجود آورد که یکی از آنها افزایش توانمندی‌های معلمان است و این امر باید بیشتر شود.

پیگیری طرح رتبه‌بندی معلمان 

همچنین وزیر آموزش و پرورش در جمع معلمان استان یزد که از طریق شبکه شاد این ارتباط برقرار شد گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان که جزو مطالبات این قشر فرهیخته و دلسوز جامعه است با همکاری و همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری و اقدام می‌شود.

 محسن حاجی میرزایی افزود: اجرای این طرح در کشور برای جامعه هدف در اولویت است و تاکنون اقدام و همراهی‌های خوبی صورت گرفته و با همت نمایندگان محقق می‌شود.

وی ادامه داد: با تصویب طرح رتبه‌بندی فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی که در این خصوص عزم جدی وجود دارد شاهد تعالی و موفقیت همکاران در راستای انجام بهتر وظایف در تعلیم و تربیت خواهیم بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف این دستگاه کنکور نیست و باید خروجی نظام تعلیم و تربیت، انسان‌های توانمند و موفق در بخش‌های مختلف اجتماع و زندگی باشد گفت: کنکور به جان آموزش و پرورش افتاده است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: هدف در آموزش و پرورش نه برای کنکور که هدف اصلی، پرورش افرادی کارآمد، مفید به حال کشور و موفق در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف است و باید این محقق شود.

وی یادآور شد: ۶۰ درصد قبولی در کنکور به سوابق دانش آموزان بر می‌گردد و این باید بیش از گذشته مورد عنایت قرار گیرد و روز به روز در نظام تعلیم و تربیت قوت پیدا کند.

نماز بنیان‌های فرهنگ و تمدن را تقویت می‌کند

وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز در بخش دانش آموزی در یزد با بیان اینکه نماز شاهکار خلقت و زیباترین شکل پیوند خالق و مخلوق است گفت: نماز بنیان‌های فرهنگ و تمدن را تقویت می‌کند.

 محسن حاجی میرزایی افزود: یکی از واقعیات قابل مشاهده در جامعه بشری تفاوت بین فرهنگ ها و تمدن ها و اخلاق ها است و برای رمزگشایی از این تفاوتها باید دید که چگونه تمدن و اخلاق شکل گرفته و فرهنگ متولد شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: باور بر این است که همه داشته‌های انسان محصول نظام یادگیری است و انسانها به دلیل یادگیرهای مختلف با هم متفاوت هستند.

وی با بیان این که فاصله بین آگاهی و ناآگاهی با یادگیری ایجاد می شود، اظهار کرد: انسان با یادگیری آگاه می شود و این امر به مدد معلم که اولین آنها خداوند تعالی است، صورت می‌گیرد، هر چند که پیامبران و همه تجلیات الهی معلم و آموزنده هستند.

مدرسه رفیع ترین بنیان آموزشی کشور است

وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح همزمان ۲۷ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی استان یزد گفت:  مدرسه محل انسان سازی و تربیت افراد برای آینده کشور است بنابراین جزو رفیع‌ترین بنیان های آموزشی به شمار می رود که بهره برداری از آن نیازمند جشن باشکوهی است.

محسن حاجی میرزایی  افزود:  با شیوع کرونا ، معلمان دلسوز و مادران و پدران دانا اجازه ندادند که تحصیل در این کشور دچار خللی شود هرچند هیچ چیز نمی تواند جای آموزش حضوری را بگیرد ، تلاش و همتی که در کشور شکل گرفت، شایسته تجلیل  است. 

وی گفت:  در این زمینه پیام امام راحل که فرمودند، همه خانه ها را مدرسه کنید، محقق شد و تمامی مادران به دستیاران معلم تبدیل شدند و جامعه باهوش ایرانی اجازه نداد که آموزش فرزندان این کشور مختل شود.

وزیر آموزش و پرورش،در ادامه به افتتاح فضاهای آموزشی اشاره کرد و گفت :در میان همه  طرح هایی  که افتتاح می شود، افتتاح مدرسه لذت متفاوتی دارد زیرا محصول آن متفاوت است و پرورش انسان به عنوان اشرف مخلوقات اقدامی ارزشمند است که هیچ تولید و پرورشی با آن برابری نمی کند.

به گفته وی هرچند با شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ خللی در شیوه فعالیت های آموزشی  کشور رخ داد اما خانه بیشتر شهروندان ایرانی برای تدریس دانش آموزان به مدرسه تبدیل شد. 

حاجی میرزایی با قدردانی از تلاش خیران مدرسه ساز استان یزد  تصریح کرد : این امر نشان می دهد که انگیزه های بالایی برای پیشرفت در استان وجود دارد و  این توفیق الهی است که کسی مجال پیدا کند مدرسه سازی کند و گره از کار خلق خدا باز کند.

یزد از استان های پیشتاز ساخت مدارس خیری است

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در مراسم افتتاح همزمان ۲۷ طرح آموزشی، پرورشی و فرهنگی در استان یزدبا اشاره به مشارکت خوب خیران یزد در تامین و ساخت فضاهای آموزشی اظهار کرد: این استان در این زمینه از مناطق پیشتاز ایران در مدرسه سازی است.

مهرالله رخشانی مهر افزود: مدرسه سازی باقیات صالحات است و  ضمن قدردانی از خیران، حمایت‌های استاندار یزد و مسوولان محلی از حمایت‌های ویژه سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس یازدهم به دلیل قرار دادن بخشی از اعتبار در اختیارش  به مدرسه سازی تشکر کرد. 

یزد نیازمند احداث فضای آموزشی است  

همچنین استاندار یزد با اشاره به اینکه یزد سومین استان مهاجرپذیر کشور است، گفت: در برخی مدارس  این استان دانش آموزانی از  ۱۸ استان کشور در حال تحصیل هستند. 

 محمدعلی طالبی با قدردانی از خیران استان افزود: در سه ماه گذشته ساخت ۱۰ باب مدرسه خیری آغاز شد که این امر نشان از مشارکت خوب خیران دارد و هم نشان دهنده مشکلات جدی استان در زمینه فضاهای آموزشی است.

استاندار یزد با بیان اینکه در بافت های جدید شهر یزد کمتر مدرسه ساخته شد تصریح کرد: بیشتر مدارس در بافت های تاریخی قرار دارد که در این بافت ها جمعیت ساکن چندانی وجود ندارد و با توجه به اینکه یزد سومین استان مهاجرپذیر کشور است، نیازمند توجه جدی‌تری در زمینه احداث فضاهای آموزشی است  زیرا این پدیده مشکلات و کمبودهای آموزشی را یکی پس از دیگری هویدا می کند.

طالبی ادامه داد : یزد در  بحث مهاجرت نیازمند توجه جدی و پیش بینی فضاهای آموزشی بیشتری است و از وزیر آموزش و پرورش نیز خواستار حمایت در این زمینه شد. 

یزد نیاز به ۴۲۰ کلاس درس دارد 

 مدیرکل نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس یزد هم در این مراسم  گفت: این استان  در حال حاضر به ۴۲۰ کلاس درس  و در سال ۱۴۰۵ خورشیدی به ۲ هزار و ۱۰۰ کلاس درس نیاز دارد. 

جواد ذاکر افزود: ساخت فضاهای آموزشی از گذشته دور در اولویت کار خیران قرار داشت، وجود مدارس خیری ساز با قدمت بیش از  ۱۰۰ سال نشان از اهمیت این موضوع برای مردم استان دارد.

وی با بیان اینکه در استان یزد یک هزار و ۲۲۰ واحد آموزشی وجود دارد ،اظهار کرد: نیمی از این مدارس خیری ساز است.

ذاکر ادامه داد: سرانه آموزشی استان  در حال حاضر ۸.۴۵ مترمربع است که این عدد  بالاترین سرانه دانش آموزی کشور است اما نگهداری و مرمت این فضاها نیز نیازمند تدبیر و اعتبار خاص است.

آغاز ساخت ۱۵۰ واحد اقدام ملی مسکن فرهنگیان 

ساخت ۱۵۰ واحد طرح ملی اقدام مسکن فرهنگیان یزد روز سه شنبه با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسوولان محلی در مرکز این استان آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد در این مراسم گفت: ۲ هزار و ۴۶۰ خانوار در استان در طرح اقدام ملی مسکن طی سه مرحله ثبت نام کردند که از این تعداد یکهزار و ۴۶۳ خانوار واجد شرایط بودند.

رضا یادگاری افزود: ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در همه شهرستان‌های استان آغاز شد که در نهایت ۶۹۵ نفر  پس از پالایش واجد شرایط معرفی شدند.

رشته تحصیلی بیشتر نیروهای حوزه اقتصادی غیرمرتبط است

پایان بخش برنامه سفر وزیر  آموزش و پرورش به استان شرکت در شورای آموزش و پرورش استان یزد بود که در این نشست گفت: بیشتر نیروهای حوزه اقتصادی از افراد تحصیل کرده رشته های مرتبط نیستند و این موضوع باید به نوعی رفع شود.

 محسن حاجی میرزایی  اظهار کرد: آموزش و پرورش مقدمه ورود به دانشگاه نیست و اینکه دانش آموختگان برخی مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها بیکار هستند، تنها مشکل این وزارتخانه نیست بلکه این مشکل جای دیگری است که باید همانجا حل شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه بزرگترین نهاد اجرایی کشور است و بیشترین سطح تماس حاکمیت با مردم مربوط به آموزش و پرورش است ، افزود: ۴۰ درصد کارکنان دولت را نیروهای آموزش و پرورش تشکیل می دهند و  این دستگاه عریض و طویل چگونه می تواند در کارآفرینی نقش ایفا کند بدین ترتیب مشکل بیکاری تحصیل کرده ها، مشکل آموزش و پرورش نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای چاره اندیشی مشکل بیکاری در کشور باید به توسعه آموزش های مهارتی توجه شود، افزود: نیمی از دانش آموزان دوره متوسطه باید جذب هنرستان ها شوند تا مهارت را فرا گیرند و بتوانند زندگی خود را اداره کنند.

حاجی میرزایی ادامه داد: یزد در بسیاری از شاخص‌ها از متوسط کشوری بالاتر است اما از اهداف آموزش و پرورش ۱۳ درصد عقب است و در حوزه کار و دانش هم از ضعیف ترین استان های کشور است.

وی از استاندار و اعضای شورای آموزش و پرورش استان خواست ،کمک کنند تا جریانی شکل بگیرد  که موفقیت دانش آموزان با موفقیت آنها در آزمون سراسری سنجیده نشود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره  به سهمیه آزمون منطقه ای افزود: این موضوع گرچه قاعده ای است که در کشور اعمال می شود و پیچیدگی هایی دارد اما زیرنظر سازمان سنجش اداره می شود البته به تازگی نشست هایی برگزار شد   که بر اساس تصمیم گیری های این جلسات به تدریج سهم سابقه تحصیلی افزایش پیدا می کند.

حاجی میزرایی ادامه داد: در مورد استخدام نیروهای پرورشی نیز سال گذشته  هشت هزار نیروی جدید در این زمینه جذب شدند و در مورد معلمان دانشسرا ها  « ما طرف موضوع نیستیم، شاکی سازمان بازنشستگی و حکم دهنده، دیوان عدالت اداری است و به بخش حقوقی وزارتخانه ماموریت داده شد تا در راستای حمایت از آنها وارد عمل شود اما موضوع در دادسرا پیگیری می شود.»

وی در مورد بهبود وضعیت بیمه سلامت فرهنگیان نیز اظهار امیدواری کرد که گشایشی از این موضوع صورت گیزد زیرا سرانه ای که بابت بیمه سلامت پرداخت می شود رقم قابل توجهی است و به این میزان خدمات دریافت نمی شود، بلکه لازم است از محل آن برای توسعه بیمه تکمیلی کمک شود.

وزیر آموزش و پرورش در مورد افزایش مشارکت کمک مالی دولت برای ساخت  پروژه های مشارکتی با کمک خیران هم خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی یزد بیش از سه متر مربع  از سایر استانهاست ،گرچه توزیع جمعیت متناسب نیست، اما امکان افزایش اعتبار در این زمینه نیست. 

جهت گیری آموزش و پرورش متناسب با توسعه باشد

استاندار یزد گفت: باید جهت گیری ها در آموزش و پرورش اصلاح شود تا بتوان نیروی انسانی متناسب با توسعه استان را تامین ، تربیت و پرورش داد.

محمدعلی طالبی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان یزد که با حضور محسن جاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، افزود والدین یزدی توجه ویژه ای به تعلیم و تعلم فرزندان خود دارند و ۲۶ سال صدرنشینی دانش آموزان استان در آزمون سراسری دانشگاه ها موجب  شد تا گفتمان حمایت از آموزش و پرورش در این منطقه فراگیر شود.

رییس شورای آموزش و پرورش استان یزد اظهار کرد: گرچه از کنکورزدگی ضربه هایی خورده ایم اما نمی توان توجهی که از این رهگذر متوجه  آموزش و پرورش استان شد، آن را منکر شد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی در استان یزد جدا از مدرسه سازی، توجه ویژه ای به تامین نیازهای آموزش و پرورش دارد که شایسته تجلیل است اما با وجود همه این ظرفیت ها مشکلاتی در این حوزه به ویژه در زمینه فضاهای آموزشی وجود دارد. .

استاندار یزد  با بیان این ذهنیت  که در مدارس یزد مشکلی وجود ندارد ،گفت:  اگر اندکی از مرکز شهر فاصله گرفته شود ، مسایل و مشکلات عدیده ای به چشم می آید. 

راه اندازی ۱۷ قرارگاه مجازی قرآن، نماز و عترت در کشور

همچنین معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه اجلاس سراسری نماز در یزد گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا از اسفندماه ۱۳۹۸ تاکنون، ۱۷ قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز در ۱۷ استان کشور ویژه دانش آموزان و فرهنگیان راه اندازی شده است.

علیرضا کاظمی افزود: امسال با توجه به اعمال محدودیت هایی که زیست بوم جدید پس از شیوع ویروس کرونا پیش روی کشورها از جمله ایران گشود و شرایط برای فعالیت های حضوری با محدودیت هایی همراه شد، به لطف خداوند سبحان پس از راه اندازی شبکه شاد این تهدید تبدیل به فرصت شد.

وی ادامه داد: نه تنها کارهای پرورشی و فرهنگی به ویژه در حوزه قرآن، عترت و نماز تعطیل نشد، بلکه با راه اندازی پایگاه های تخصصی قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز  و تلاش های شبانه روزی همه همکاران موفق شدیم گام های موثری در راستای تحقق ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی مندرج در سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش برداریم

کاظمی با اشاره به تشکیل قرا گاه های مجازی فعالیت‌های قرآنی هم افزود: امیدواریم نتایج تولید محتواهای ارزشمند این کار را در فضای مجازی و نرم افزارهای جدید سال آینده ببینیم. 

وی با بیان اینکه از مجموع قرارگاه ها پنج مورد آن مربوط به  حوزه نماز است، گفت : در تمامی مناطق آموزش و پرورش  جشن تکلیف به صورت مجازی برپا و آموزش عملی نماز برای دانش آموزان و افزون بر ۷۰ هزار معلم برگزار شد.

 افتتاح نگارخانه تخصصی دانش آموزی «بارش» از دیگر برنامه های سفر وزیر آموزش و پرورش به استان یزد بود که در این  نگارخانه  ۵۸ اثر به نمایش در آمده است که توسط  دانش آموزان برگزیده مسابقات فرهنگی و هنری ناحیه یک آموزش و پرورش استان یزد جمع آوری شد.

وزیر آموزش و پرورش، رییس سازمان نوسازی مدارس و تعدادی از معاونان این وزارتخانه روز سه‌شنبه به یزد سفر کردند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha