هرآنچه در مورد "خیابان‌های کامل" پایتخت باید بدانیم

تهران- ایرنا- معاون مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران گفت: ۱۰ مورد از خیابان‌های پایتخت به خیابان کامل یعنی فضایی برای استفاده عمومی افراد و وسایط حمل و نقل شهری تبدیل می‌شود.

محبوبه ذاکری سهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: خیابان کامل، مفهوم پیچیده‌ای نیست و در حقیقت بر این اساس تعریف شده که خیابان نباید صرفا جایی برای تردد سواری شخصی باشد.

وی یادآور شد: خیابان یک فضای عمومی است و باید همه مردم با هر میزان توانمندی، بتوانند در یک سطح به آن دسترسی داشته باشند و نیز، تا حد امکان تمام شیوه‌های حمل و نقل، مانند اتوبوس، سواری، دوچرخه و پیاده از آن استفاده کنند و راحتی و ایمنی برای همه در آن فراهم باشد.

ذاکری سهی اظهار داشت: در صورتی که در این فضا جذابیت‌هایی نیز تعبیه شود که مردم بتوانند از آن استفاده کنند یا محلی برای استراحت و مکث آنان ایجاد شود، شاخص‌های خیابان، به خیابان کامل بسیار نزدیک می‌شود.

وی با بیان اینکه خیابان‌های موجود، طی زمان به محلی برای جولان خودروهای سواری تبدیل شده اند، گفت: در برنامه توسعه حمل و نقل مقرر شده است که در هر منطقه از پایتخت، یک خیابان، به خیابان کامل تبدیل یا تا حد امکانبه این تعریف نزدیک شود.

ذاکری سهی یادآور شد: نگاه ما به این موضوع صفر و ۱۰۰ نیست، بلکه یک رویکرد است و هرچه شاخص‌های انسان‌مداری و زیست‌محیطی و ایمنی را در خیابان‌ها بهبود ببخشیم، آن را به خیابان کامل نزدیک‌تر می‌کنیم.

معاون مطالعات سازمان حمل و  نقل و ترافیک تهران ادامه داد: با همین رویکرد، دستورالعملی با توجه به مراجع و تجربیات موجود جهانی تهیه و به شهرداری‌های مناطق و مشاوران ترافیکی ابلاغ شد.

به گفته ذاکری سهی، این دستورالعمل شامل ۲ بخش است که در بخش نخست، شیوه و معیارهای شناسایی خیابان‌های مستعد و الویت‌بندی آنها بر اساس این شاخص‌ها و در بخش دوم، جزییات طراحی خیابان‌ کامل ارایه شده است.

وی اضافه کرد: مناطق ۲۲ گانه بنا به درخواست سازمان و بر اساس این دستورالعمل، فهرستی شامل حدود ۱۰۰ خیابان را تهیه کردند.

معاون مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران گفت: بدون شک این خیابان‌ها شرایط یکسانی از نظر فیزیکی، جغرافیایی و ترافیکی نداشتند و از همین رو، یک غربالگری اولیه بر روی آنها انجام شد.

وی اضافه کرد: در نهایت ۲۲ خیابان به عنوان اولویت تبدیل به خیابان کامل در سال نخست، انتخاب و در جزییات طراحی شد و این فهرست ۲۲ گانه در شورای عالی حمل و نقل و ترافیک پایتخت مطرح و مورد بحث و بررسی و در نهایت تصویب قرار گرفت.

وی بیان کرد: برای پیشرفت سریع امور اجرایی این طرح، مقرر شد عملیات اجرایی تعدادی از این خیابان‌ها توسط شهرداری مناطق، تعدادی توسط معاونت فنی و عمرانی شهرداری و باقی آنها توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران انجام شود.  

ذاکری سهی ضمن اعلام این که رویکرد خیابان کامل تداوم خواهد داشت و به طور مستمر خیابان‌هایی از تهران انتخاب و بر اساس مفاد دستورالعمل طراحی خیابان کامل، به تدریج به خیابان کامل تبدیل یا نزدیک می‌شوند، فهرست ۱۰ ‌گانه مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- خیابان شهرداری در منطقه ۱ حدفاصل میدان قدس تا میدان تجریش

۲- بلوار خوردین در منطقه ۲ حدفاصل میدان صنعت تا بلوار دادمان

۳- خیابان شهید دکتر آیت در منطقه ۴ حدفاصل بزرگراه رسالت تا خیابان فرجام

۴- خیابان ولیعصر(عج) در محدوده مناطق ۶ و ۱۱ حدفاصل خیابان‌های فاطمی تا جمهوری‌اسلامی

۵- خیابان امام خمینی (ره) در منطقه ۱۱ حدفاصل میدان حسن‌آباد تا میدان حر

۶- خیابان سی‌متری نیروی هوایی در منطقه ۱۳ حدفاصل خیابان‌ دماوند تا خیابان پیروزی

۷- بلوار دستواره در منطقه ۱۶ حدفاصل بلوار ابریشم تا بزرگراه آزادگان

۸- بلوار معلم در منطقه ۱۸ حدفاصل بزرگراه آیت‌الله سعیدی تا میدان معلم

۹- خیابان فداییان اسلام در منطقه ۲۰ حدفاصل میدان شهر ری تا خیابان شهید غلامی

۱۰- بلوار شاهد در منطقه ۲۱ حدفاصل بلوار گل‌ها تا بزرگراه آزادگان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =