۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۲۰:۲۰
کد خبرنگار: 2141
کد خبر: 84284728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسوولان در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای عشایر اهتمام ویژه دارند

قصرشیرین - ایرنا - معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرماندار سرپل ذهاب گفت: اهتمام مسوولان بر ایجاد زیرساخت‌های لازم و مناسب و همچنین خدمات رسانی به جامعه عشایری به منظور حمایت از این قشر مولد ویژه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  نادر نورایی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از راه‌های عشایری سرپل ذهاب افزود: برای احداث سه هزار و ۵۰۰ متر راه عشایری در پشت روستای کلاوه بخش قلعه شاهین از توابع این شهرستان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: شهرستان سرپل ذهاب دارای بیش از ۲۰۰ کیلومتر راه عشایری است ولی برای بهبود شرایط جامعه عشایری باید زیرساخت‌های مناسب در راستای افزایش سطح خدمات برای این قشر فراهم شود.

معاون امور عمرانی و برنامه ریزی سرپل ذهاب گفت: از وظایف سازمانی امور عشایری تسهیل شرایط کوچ و راه‌های ارتباطی است که در این راستا در روستای کلاوه بخش قلعه شاهین شهرستان سرپل ذهاب سه هزار و ۵۰۰ متر راه‌ تسطیح و راه‌ شکافی شده‌ است.
نورایی افزود: فصل ییلاق همه ساله از اواسط اردیبهشت آغاز و تا اواسط آبان است و فصل قشلاق نیز از اواسط آبان تا اردیبهشت سال بعددر شهرستان با توجه به شرایطی اب و هوایی انجام می‌شود بطوریکه تعیین زمان کوچ عشایر در پروانه چرای یا طرح‌های مرتعداری قید شده که عشایر چه زمانی می‌توانند کوچ بهاره از قشلاق به ییلاق و برعکس داشته باشند.

وی گفت: ۲ هزار و ۷۰۱ خانوار عشایری شامل۲ هزار و ۴۳۱ خانوار بومی و ۲۷۰ خانوار میهمان از عشایر شهرستان هر ‌ساله در ۲ فصل ییلاق در دالاهو، پشت تنگ و نواکوه و فصل قشلاق در بازی دراز سرقلعه و جگیران و دانه خشک مستقر می‌شوند.

او اظهار داشت: عشایر منطقه  ۲۷۱ هزار راس دام دارند که از این رو برای خدمات رسانی به خانوارهای عشایری ترمیم، احداث، بهسازی و بازسازی راه های شهرستان اهمیت زیادی دارد.

او ادامه داد: تولید سالیانه چهار هزار و ۹۰۰ تن شیر و سه هزار و ۵۷۰ تن گوشت قرمز و ۲۵۶ تن پشم نیز به صورت سالیانه از مهم ترین تولیدات عشایر سرپل ذهاب است که بخش عمده ای لبنیات و گوشت مورد نیاز منطقه را تامین می‌کنند.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت دارد.    

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha