اسارت‌نامه خاندان پیامبر (ص) در تازه‌ترین اثر سید مهدی شجاعی

تهران- ایرنا- کتاب «زنی، مردی و دنیایی نامردی» تازه‌ترین اثر سید مهدی شجاعی برای مخاطبان کودک است که در آن داستان سفر اسرای خاندان پیامبر و امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا به سمت شهر کوفه و حضور در مجلس ابن زیاد روایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید مهدی شجاعی را باید پدر ادبیات آیینی دانست. او هم به جهت تقدم در این گونه و هم به جهت گستردگی مخاطب و قالب های متفاوت در این سبک از سرآمدان نویسندگان ۴۰ سال اخیر است.

شجاعی برای همه گروه های سنی و در انواع ادبی داستان کوتاه، داستان کودک و نوجوان، داستان بلند، رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، ترجمه و شرح ادعیه و متون معرفتی قلم زده است.

کتاب زنی، مردی و دنیایی نامردی تازه‌ترین اثر سید مهدی شجاعی برای مخاطبان کودک است که در آن داستان سفر اسرای خاندان پیامبر و امام حسین (ع) پس از واقعه عاشورا به سمت شهر کوفه و حضور در مجلس ابن زیاد روایت می‌شود.

شجاعی که در سابقه کاری خود نوشتن برای مخاطبان کودک به ویژه بازنویسی و روایت‌های شورانگیز از زندگی ائمه اطهار (ع) و فرازها و اتفاقات خاص از زندگی ایشان را دارد، در این اثر نیز سعی کرده فرازی از ماجرای اسارت خاندان عترت را پس از واقعه عاشورا به شکلی مستند تاریخی و در عین حال جذاب و کامل روایت کند.

شجاعی در این کتاب تمام روایت خود را با زبانی ساده و به دور از بافت زبانی و روایی تاریخی که خاص این داستان‌هاست بازگو کرده است.

او در داستان خود از مرثیه‌سرایی فاصله گرفته و سعی کرده برخی از مهم‌ترین مفاهیم فکری و اعتقادی موجود در داستان اسرای خاندان پیامبر پس از واقعه عاشورا و نوع برخورد آنها با مردم کوفه و نیز خطابه آنها در کاخ کوفه و نحوه مواجه شدنشان با ابن زیاد و عوامل او را به ساده‌ترین و در عین حال تاثیرگذارترین شکل ممکن بازگویی کند. این اتفاق از این روایت کتابی را پدید آورده که گرچه در نگاه اول داستانی تکراری و شنیده شده دارد، اما در واقع متنی تاثیرگذار و مستحکم را برای مخاطبان هدف خود پدید آورده که آنها را به فکر و تامل در این واقعه تاریخی وادار می‌کند.

کتاب اینگونه آغاز می شود: شهر حکومت نظامی است، سر هر کوی و برزن ماموران مسلح ایستاده اند و کشیک می دهند؛ اما دروازه شهر را آذین بسته اند. دستور حکومتی این است که همه شهر را آذین بببندند اما هیچکس از خانه بیرون نیاید.

در کاخ حکومتی تب و تاب غریبی حاکم است، ماموران می روند، می آیند، خبر می آوردند، پیغام می برند و لحظه ای آرام و قرار ندارند. مردم نیز همه نا آرام و بی قرارند، عده ای بی تاب بر فراز بام ها ایستاده اند و چشم می گردانند و عده ای از پنجره ها سرک می کشند و کند و کاو می کنند...

این کتاب همچنین از تصویرگری‌های فرهاد جمشیدی نیز استفاده کرده است. فرهاد جمشیدی که دارای درجه یک هنری است، تصویرگری بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب و حضور در بیش از ۲۰ نمایشگاه گروهی و انفرادی را در کارنامه هنری خود دارد.

او چهار دوره برنده جایزه تصویرگری در بخش نانفیکشن است و بیش از هر چیز تلاش کرده که از تکرار پرهیز کند؛ مولفه ای دیریاب در هنر امروز. آنچه در آثار جمشیدی بیش از همه چیز به چشم می آید نوآوری و خلاقیت است. او خود را محدود و محصور به قالب و فرم و تکنیک خاصی نکرده و به گونه ای تصویرسازی می کند که انگار داستانی نو از آن خود می نویسد.

جمشیدی همه هنرش را درگیر فضای متن می کند آنچنان که انگار متن برای تصویر بوده و نه تصویر بعد از متن. او در باغبان خاک دیگری علاوه بر موقعیت آفرینی هایی افزون بر متن تلاش کرده ترکیب رئال و سوررئال تنیده در متن را به تصویر بکشد و دنیای خیال انگیز کودک را از هر سو گسترده تر کند.

جمشیدی در تصویرهای خلق شده در این کتاب تسلط و توان خود در خلق تصویرهای مینیاتوری را در خدمت روایت فرامتنی از داستانی بسیار شنیده شده در آورده است و در نهایت تصاویری خلق کرده که از منظر رنگ‌آمیزی، خیال پردازی و سایر عناصر موجود در تصویرگری پابه پای متن پیش آمده و گاه از منظر تاثیرگذاری از آن پیشی نیز می‌گیرند و مخاطب را در جهانی فراسوی متن به سوی مفاهیم مورد نظر مخاطب رهسپار می‌کنند.

کتاب زنی، مردی و دنیایی نامردی در ۴۰ صفحه توسط انتشارات نیستان وارد بازار شده است.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha