نماینده مجلس: سند همکاری ایران و چین شکست فشار اقتصادی دشمن است

مشهد- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تفاهمنامه همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به منزله شکست فشارهای اقتصادی دشمنان ناشی از تحریمهای ظالمانه است.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: کشورمان تحت فشار تحریمهای ظالمانه قرار دارد لذا یا باید مشکل خود را با غرب و آمریکا حل نماییم تا فشار اقتصادی کاهش یابد و یا اینکه ضمن مقاومت و استفاده از ظرفیتهای داخلی راههای جدیدی را برای رفع مشکلات پیدا کنیم. 

وی به سالها تلاش جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریمها و کاهش فشارهای آن اشاره و بیان کرد: در قالب توافق برجام و چهار سال گذشته ، غرب نشان داد و همه شاهد بودند که بدعهدی غرب تکرار شده و به رغم معدوم سازی تاسیسات هسته‌ای از سوی ایران غرب به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

نماینده مردم تربت‌جام، تایباد باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: راه دوم پیش روی ایران برای حل کردن مشکلات و فشار اقتصادی این است که از ظرفیت سایر کشورها استفاده کند و با توجه به اینکه کشور چین یکی از از بزرگترین اقتصادهای جهان را دارد و البته با ما مشکل سیاسی و امنیتی خاصی ندارد و در حوزه اتمی هم تا حد توانش با ما همراهی کرده است لذا گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

وی گفت: بنابراین جمهوری اسلامی ایران در قالب یک برنامه ۲۵ ساله و تفاهم بلندمدت سند همکاری مشترک را با کشور چین امضا کرد.

رحیمی جهان‌آبادی افزود: تاکنون تاخت و تاز فراوانی نسبت به این تفاهمنامه صورت گرفته و علت آن هم خاطرات بعضا تلخ تاریخی و تجربه ناخوشایند ایرانیان از قراردادهای پیشین با قدرتهای بزرگ جهان است.

وی ادامه داد: بنابراین یک ذهیت تاریخی منفی نسبت به اینگونه قراردادها وجود دارد که ربطی هم به کیفیت تفاهمنامه منعقده اخیر بین ایران و چین ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انتقادها و تاخت و تازها در شرایطی انجام می‌شود که تفاهمنامه کشورمان با چین از جهات گوناگون داستان متفاوتی دارد.

وی افزود: نخست اینکه کلیات همکاری در امضای این تفاهمنامه مشخص شده لذا همه بخشهای آن نیازمند انعقاد قرارداد اجرایی و مذاکرات جدید است. 

جهان‌آبادی ادامه داد: مطابق قانون نیز هر قرارداد و معاهده جدید باید به کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی ارائه تا در آنجا بررسی شود و پس از تصویب دوباره توسط شورای نگهبان بازبینی شده و در نهایت مورد تصویب قرار گیرد. 

وی گفت: بر این اساس نباید هیچ دغدغه‌ای پیرامون تفاهمنامه همکاریهای ایران و چین در اذهان عمومی مردم کشورمان وجود داشته باشد زیرا امنیت و منافع ملی به هیچوجه مورد بی‌توجهی قرار نمی‌گیرد و قطعا مسوولان ایران بسیاز دلسوزتر از کسانی هستند که از خارج کشور و آنطرف مرزهای ملی در این باب اظهار نظر می‌کنند. 

این نماینده مجلس افزود: یک گروه از مخالفان این تفاهمنامه کسانی هستند که می‌دانند مفاد و اجرای آن فشار تحریمها بر ایران را از بین می‌برد، حلقه فشار را شکسته و عملا  لغو تحریمها را در پی دارد ولی از بین رفتن تحریمها منافع آنان را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: به هر حال کم و کیف تفاهمنامه همکاریهای ایران و چین بطور حتم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دقیقا بررسی و واکاوی می‌شود.

رحیمی جهان‌آبادی ‌گفت: باید بدانیم اساسا این تفاهمنامه اقدامی ارزشمند و اثرگذار برای از بین بردن آثار تحریمها و نشانگر دقت نظر بالای نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

تفاهمنامه برنامه همکاریهای جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین هفتم فروردین ماه جاری توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و "وانگ ای" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد. 

این تفامنامه، سندی راهبردی برای بکارگیری ظرفیتهای دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاریهای متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است. 

چین هم‌اینک دومین قدرت اقتصادی برتر جهان به شمار می‌رود. ، با تدوین یک نقشه راه همکاری ۲۵ساله میان دو کشور وارد فاز جدیدی شد. هفتم فروردین ماه سند همکاری جامع تهران و پکن در پی سفر وزیر خارجه چین به ایران به امضای محمد جواد ظریف و «وانگ یی» رسید.

چین که این تفاهمنامه به عنوان برنامه سیاسی، راهبردی و اقتصادی بلندمدت با آن به منظور عملیاتی کردن نقشه‌راه برای تعمیق مناسبات همه‌جانبه امضاء شده، هماینک دومین قدرت اقتصادی برتر جهان محسوب می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha