طرح قطار حومه‌ای اصفهان به زودی اجرایی می شود
عکس تزئینی است

اصفهان- ایرنا- مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به پیگیری ویژه وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد شبکه قطار حومه‌ای اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی و مطالعات انجام شده، طرح قطار حومه‌ای این شهر در ماه‌های آینده اجرایی می‌شود.

علیرضا صلواتی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جلسه پیگیری طرح‌های عمرانی مرکز کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی  اظهار داشت: در این جلسه موضوعات و پروژه‌های مهمی مورد پیگیری قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به پروژه شبکه قطارهای حومه‌ای استان اصفهان، آزادراه اصفهان- شیراز اشاره کرد.

وی ادامه داد: شبکه قطارهای حومه‌ای استان اصفهان از جمله طرح‌های مهم استان و کشور به شمار می‌رود که شامل " اصفهان- بهارستان" ، " اصفهان-شاهین‌شهر" ، " اصفهان- نجف‌آباد" ، " اصفهان- فولاد شهر- زرین‌شهر " و " اصفهان- مجلسی " است که در مرحله مطالعاتی قرار دارند.

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ورود هرچه سریعتر این خطوط به مرحله اجرایی افزود: مطالعات و مسیر پیشنهادی این طرح پس از تصویب در شورای عالی ترافیک کشور به زودی اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: این طرح از مهمترین برنامه‌های استان اصفهان  در راستای توسعه متوازن امکانات است و بر اساس برنامه‌ریزی و تلاش‌های به‌عمل آمده، زمینه اجرای آن با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و صنایع  فراهم خواهد شد.

صلواتی خاطرنشان کرد: سهم ذینفعان مختلف این پروژه پیش از این مشخص شده و صنایعی همچون ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان و سایر صنایع مورد توجه قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر، سهم شهرداری‌های استان اصفهان به صورت مجزا مشخص شده و در تلاشیم تا با سرمایه‌گذاری آنها، زمینه اجرای این پروژه و توسعه شبکه ریلی کشور را فراهم کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توسعه متوازن حمل و نقل ریلی در استان اصفهان گفت: توزیع متوازن امکانات استان در سال‌های گذشته آنطور که باید انجام نشده و باید تلاش کرد که شرق شهر و استان اصفهان از نظر تکمیل صنعت ریلی و جاده‌ای، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.  

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اهمیت توجه به طرح‌های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی در مرکز و جنوب کشور بیان کرد: آزاد راه اصفهان- شیراز یکی از مهمترین طرح‌های مرکز و جنوب کشور و حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب کشور است که یک بخش از آن، در آستانه تکمیل قرار دارد.  
وی با بیان اینکه این آزاد راه شامل ۲ قسمت اصفهان- ایزدخواست و ایزادخواست- شیراز است، گفت: آزاد راه ایزدخواست- شیراز با حدود ۸۵ درصد پیشرفت، در بخش‌های پایانی خود قرار دارد و در تلاشیم که خرداد امسال، زمینه ورود ترافیک به آن را فراهم کنیم.
صلواتی با بیان اینکه مسیر آزادراه ایزدخواست- شیراز ۲۲۴ کیلومتر است، افزود: با افتتاح این آزادراه، زمینه افزایش ایمنی سفر، کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش زمان سفر از اصفهان به شیراز و صرفه‌جویی قابل توجه در سوخت فراهم خواهد شد و استهلاک خودروها نیز  کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.
صلواتی همچنین در مورد بخشی از این آزاد راه در محدوده اصفهان- ایزدخواست گفت: این بخش در مرحله مطالعات قرار دارد و در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران برای ورود و تکمیل این آزادراه هستیم و امیدواریم هرچه سریعتر عملیات اجرایی این بخش نیز آغاز شود.

سهم راه‌های ریلی نسبت به کل راه‌ها در استان اصفهان ۱۸ درصد، سهم جابه جایی مسافر در راه آهن نسبت به همه بخش‌ها هشت درصد و سهم حمل و نقل باری در راه آهن نسبت به کل در استان ۲۵ درصد است.

۲۱ منطقه راه آهن در سراسر کشور فعال است که راه آهن اصفهان از جایگاه ویژه‌ای در بین این مناطق برخوردار است.

استان اصفهان در سال ۱۳۷۴ به شبکه سراسری راه آهن کشور پیوست و دارای ۶۸۱ کیلومتر و ۶۷۷ متر خط اصلی، ۱۸۸ کیلومتر خط مانوری و ۶۶ کیلومتر خط صنعتی و تجاری ریلی است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، این استان  به‌عنوان چهارراه ترانزیتی؛ رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =