۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۱
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84272908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

در جنگ اقتصادی باید دولت و حاکمیت در کنار فعالان اقتصادی قرار گیرند

رشت – ایرنا - عضو هیات علمی گروه اقتصاد و حسابداری دانشگاه گیلان با بیان اینکه امروز در جنگ اقتصادی هستیم گفت : سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در خط مقدم جنگ اقتصادی نیاز به پشتیبانی دارند لذا این مهم باید توسط دستگاه های دولتی و حاکمیتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکترغلامرضا محفوظی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شعار امسال با عنوان تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، گفت: مقام معظم رهبری با انتخاب این شعار سال ، دغدغه ها را مشخص تر و ریزتر بیان کردند، لذا باید از این شعار درس گرفته و چاره اندیشی اساسی شود.

وی عنوان کرد : زمانی که رهبرمعظم انقلاب از پشتیبانی ها و مانع زدایی ها صحبت می کنند یعنی احتمالا مانعی وجود دارد که باید مرتفع شود و پشتیبانی ها هم باید صورت گیرد که احتملا اکنون این پشتیبانی ها کامل نیست.

وی با بیان اینکه از اوایل دهه ۸۰ عنوان و شعارهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری برای سالها با مفاهیم اقتصادی عجین شده است، گفت : سال ۸0 اشتغال آفرینی، سال ۸۸ اصلاح الگوی مصرف، سال ۸۹ کار مضاعف، همت مضاعف و دهه ۹۰ هم سراسر با مفاهیم اقتصادی همراه بوده است.

دکتر محفوظی خاطر نشان کرد: سال ۹۰ شعار سال جهاد اقتصادی، ۹۱ تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سال ۹۵ و ۹۶ اقتصاد مقاومتی، ۹۷ حمایت از کالای ایرانی، ۹۸ رونق تولید، ۹۹ جهش تولید و امسال نیز تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه عملا شعار سال ۱۴۰۰ در راستای نامگذاری صورت گرفته در چند سال اخیر به ویژه رونق تولید و جهش تولید است، عنوان کرد : با توجه به کارشناسی های انجام شده، مشاوره هایی که ارایه می شود و اطلاعاتی که مقام معظم رهبری دارند، ایشان به درستی تشخیص داده اند که نخستین اولویت الان ما اقتصاد است و مشکلات اقتصادی داریم و باید مشکلات را مرتفع کنیم، چرا که دنیای کنونی دنیای اقتدار در حوزه اقتصادی است.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد و حسابداری دانشگاه گیلان خاطر نشان کرد: اکنون دغدغه کشورها و به طور کلی مبارزه و رقابت آنها با یکدیگر موضوع تولید ناخالص داخلی است، به عبارتی کشورهای دارای تولید ناخالص داخلی بالا، قدرتمند بوده و از نفوذ بیشتری برخوردار هستند و می توانند اثرگذاری بیشتری در راستای منافع ملی خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای تولید دو کار عمده می توان انجام داد، خاطر نشان کرد: باید بهره وری را افزایش دهیم یعنی از ظرفیت ها و امکانات موجود تولید استفاده بهینه ای داشته باشیم و دیگر اینکه جذب سرمایه گذاری را مورد توجه قرار دهیم.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: در این میان سرمایه گذاران نیز برای سرمایه گذاری دو مورد را در نظر می گیرند، نخست ریسک سرمایه گذاری یا مخاطره ای که سرمایه گذار با آن مواجه است و دوم بازده سرمایه گذاری می باشد.

وی با بیان اینکه عموما در کشور ما بازده سرمایه گذاری بالا است و مشکل سرمایه گذاران ریسک سرمایه گذاری است، ادامه داد: لذا باید با تغییرات در قوانین و مقررات، بخشنامه ها یا محیط قانونی و مقررات مناسبی را برای سرمایه گذاری مهیا و شرایط را آماده کنیم و در صورت وجود موانع و بروکراسی ها، آنها را برطرف نماییم.

وی با بیان اینکه نمایندگان مقام معظم  رهبری در استان ها و شهرستان ها هم باید به دغدغه معظم له "از بیش از یک دهه گذشته تاکنون" توجه بیشتری داشته باشند و از تریبون ها و امکانات برای تحقق شعارها استفاده کنند ، خاطر نشان کرد: ما دانشگاهیان نیز باید گام هایی را در این ارتباط برداریم تا با همکاری و مشارکت با تمامی دست اندرکاران شعار سال محقق شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha