۳ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۰۸
کد خبرنگار: 1375
کد خبر: 84272474
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

‌کوچ بهاره پرُ‌خطر عشایر جنوب به سمیرم

اصفهان- ایرنا- فرماندار سمیرم گفت: کوچ عشایر قشلاق به این خطه ییلاقی در شرایطی که استان‌های گرمسیری درگیر کرونای انگلیسی هستند خطرناک است.

محمدرضا عسگریان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: پر مخاطره بودن کوچ امسال بر کسی پوشیده نیست و با توجه به وضعیت نامطلوب کرونایی استان‌ها و مناطق گرمسیری باید برای آن تدبیر کرد.

به گفته وی علاوه بر خطر بیماری کووید-۱۹ کم بارشی استان‌ها و مراتع قشلاقی جنوب عامل دیگری است که باعث شده در همین ابتدای سال زمزمه‌های آغاز حرکت برخی از خانوارهای عشایری به سمت ییلاق سمیرم شنیده شود.

فرماندار سمیرم تاکید کرد: کوچ زودهنگام برای مراتع زیان‌بار و مخرب است و علاوه بر نابودی گونه‌های گیاهی، کویرزایی، تخریب خاک حاصلخیز و مرغوب را نیز به دنبال دارد.

رییس دادگستری شهرستان سمیرم در آخرین جلسه شورای اداری سمیرم در سال ۹۹ گفته بود: یکی از مسائلی که این نهاد بویژه در فصل بهار با آن روبروست همین پرونده های مربوط به کوچ زودهنگام، چرای بی‌رویه دام و تصرف در مراتع است.

آرش ابراهیمی تصریح کرد: مدیریت کوچ با در نظر گرفتن همه شرایط و جوانب موجود منطقه، خانوارها و دام‌های عشایر، منابع طبیعی و حتی پیش بینی انجام تست کرونا برای کل جمعیت وارد به شهرستان باید لحاظ شده و برای آن اقدام شود.

وی اظهار داشت: تعرض و دست اندازی به طبیعت و مراتع از سوی عشایر و دام‌های آنها خسارت‌هایی به این عرصه های بکر وارد می‌کند که جبران شدنی نیستند.

رییس دادگستری سمیرم بار دیگر تاکید کرد: کرونای انگلیسی خطرناک‌تر از کرونای معمولی است و کوچ از استان و خطه‌ای دیگر به این شهرستان خود می‌تواند عاملی برای شیوع و پراکنده شدن این ویروس کشنده باشد.

پخش ویدئوها و کلیپ‌های کوتاه در فضای مجازی و موبایلی حکایت از بارگیری کامیون‌های بزرگ حامل دام عشایر از مناطق قشلاقی و استان‌های جنوبی کشور به سمت سمیرم، بویژه بخش پادنای بزرگ این شهرستان دارد.

کمتر از چهار هزار خانوار عشایر هر سال در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه، قشلاق را به خشکی و گرم  را ترک می‌کنند و به سمت ییلاق خوش آب و هوا و معتدل سمیرم یا به قول خودشان "سرحد" کوچ می‌کنند.

تقویم رسمی کوچ بهاره، ۲۵ اردیبهشت است اما عشایر هر سال با نادیده گرفتن این موعد رسمی زودتر به سمت سمیرم راه می‌افتند. در همین سال ۹۹ بود که آنها ۱۹ روز زودتر از ۲۵ اردیبهشت قرُق را شکستند و وارد مراتع سرسبز سمیرم شدند.

کمتر از هشت هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری شامل ایل‌های قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه به استان اصفهان کوچ می‌کنند.

عشایر کوچرو اصفهان، بیش از ۶ ماه از سال را در شهرستان‌های ییلاقی و کوهستانی غرب، جنوب و جنوب غربی این استان مستقر می‌شوند..

خانوارهای عشایری قشقایی شامل طایفه‌های درّه شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی، هر سال به ییلاق و سرحدات ییلاق سمیرم کوچ می‌کنند و افزون بر ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار راس دام را با خود به مراتع ییلاقی می‌آورند.

شهرستان سمیرم در ضلع شمالی دنا و زاگرس با ۱۵۰ روستا و آبادی، ۶ شهر و چهار بخش و افزون بر ۹۰ هزار جمعیت روستایی، شهری و عشایری، با ۴۵۵ هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha