نوروز و تداوم کمک‌های مومنانه

۳ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۲۰
کد خبر: 84272242
نوروز و تداوم کمک‌های مومنانه

زاهدان- ایرنا- انسان‌ها به سبب ذات اجتماعی‌شان همواره به همدیگر نیاز دارند و رویداها و عرصه‌های مختلف مانند نوروز بهانه‌ای برای تداوم همدلی و کمک‌های مومنانه بویژه در دوران کرونایی به افراد نیازمند در جامعه است.

به گزارش ایرنا همانطور که تحقیقات باستان‌شناسی نشان داده‌اند انسان‌ها به دلیل ذاتی اجتماعی‌شان همواره در کنار هم زیسته و برای برآوردن نیازهایشان معیارهای جمعی را بر معیارهای فردی ترجیح داده‌اند.
به گفته کارشناسان یکی از معیارهای جمعی برخورداری اعضای یک جامعه از سطح مطلوبی از خواسته‌هاست که به طور کل نیازهایشان را شکل می‌دهد.
این که بگویم خواسته‌ها چی هست و چی نیست به شرایط یک اجتماع بر می‌گردد و در زمان و رویدادهای مختلف متفاوت است کشورمان ایران و استان‌مان سیستان وبلوچستان مانند سایر نقاط کشور این روزها میزبان یک سنت و رویه دیرینه بوده رویه‌ای که با آغاز فصل بهار و به اصطلاح با نام نوروز مجموعه‌ای از اتفاقات را برایمان رقم می‌زند.
هر سال در ایام نوروز از همان زمان‌ها که من یاد دارم کمک به نیازمندان هر چند لباس و غذا و گرفتن دست یتیمی رایج بوده و هست از اینرو در این گزارش به سراغ کسانی رفتیم که این روزهای نوروز را متفاوت سپری می‌کنند.
 

عیدی برای همه
سامان ملکشاهی معلم جوانی که این روزها با موتور شخصی‌اش به دانش‌آموزان محروم سر می‌زند و برایشان مایحتاج تهیه می‌کند می‌گوید: نوروز فصل شادی برای همه است و باید به یکدیگر کمک کنیم.
وی ادامه داد: سعی کردیم با کمک مردم و جمع کردن کمک‌های اندک مایحتاج زندگی مانند برنج و روغن برای تعدادی خانواده‌های نیازمند در ایام سال نو ببریم.
زن میانسالی که از ذکر نامش خودداری کرد نیز گفت: من کاری که از دستم برمی‌آید نان پختن است سعی کردم برای نیازمندان نان بپزم و به درب خانه‌هایشان ببرم.
شهریار اسدی مرد جوانی که برای نیازمندان لباس تهیه می‌کرد گفت: با دوستانم تعدادی لباس دخترانه و پسرانه برای بچه‌های روستاهای محروم خریدیم تا آنان نیز لذت خرید عید را داشته باشند.
محمد حسن نوری مرد میانسالی بود که گفت: در روستاهایی که می‌شناختیم نیازمندان را شناسایی و با کمک خیران برایشان اقلام اولیه تهیه کردیم.
سیده مونس موسوی بانوی کهنسال نیز گفت: به همراه چند خانواده خیر سعی کردیم حساب دفتر بدهکاری عده‌ای از افراد که نتوانسته بودند حساب خود را تسویه کنند پرداخت کنیم.

هنگامه قاسمی نیز گفت: برای روزهای نوروز به همراه خانواده و دوستان میوه خریدیم و بین چند تا خانواده نیازمند توزیع کردیم تا دل آنان را در ایام سال نو شاد کنیم این حداقل کاری است که میتوانیم انجام دهیم.

مواسات و همدلی

مسوول بسیج جامعه زنان سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در راستای عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب، طرح مواسات و همدلی به منظور کمک به آسیب‌دیدگان از شیوع ویروس کرونا به اجرا درآمد و بر اساس آن جمع‌آوری و  توزیع بسته‌های معیشتی در دستور کار قرار گرفت.
 
آذر کیخا اظهارداشت: در این طرح اقشار و خانوارهای نیازمند با محوریت مساجد و پایگاه‌های بسیج محلات شناسایی و بسته‌های حمایتی با رعایت اصول بهداشتی و حفظ کرامت بین افراد جامعه هدف توزیع شد.

وی ادامه داد: توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان و اقشار آسیب ‌دیده از شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان نیز پس از فرمان رهبر انقلاب آغاز شده و تا زمان ریشه کنی این ویروس منحوس با قوت ادامه خواهد داشت.

مسوول بسیج جامعه زنان سپاه سلمان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این مرحله از رزمایش به مناسبت شروع سال جدید ۲هزار و ۴۵۳ بسته معیشتی، ۲۱۴ پرس غذای گرم، ۸۲  قرص نان، ۱۵۲ بسته گوشت و تن ماهی تهیه و توزیع شد.

وی ادامه داد: اهدای ۲۵۴ دست البسه شب عید و توزیع هزار و ۷۰۰ بسته فرهنگی شامل کتاب و اسباب بازی از دیگر برنامه های اجرا شده در راستای کاهش آلام نیازمندان در آغاز سال جدید به شمار می رود.

کیخا بیان کرد: ارزش هر بسته معیشتی چهار میلیون ریال و شامل کالاهای اساسی مانند برنج، قند، رب گوجه فرنگی، چای، ماکارونی و حبوبات است که در بین افراد از قبل شناسایی شده، توزیع شد.

کمک‌های مستمر

فرمانده حوزه کربلا سپاه زاهدان گفت: همزمان با ایام ولادت امام حسین(ع) و اعیاد شعبانیه، بسیجیان این حوزه مقاومت تعداد ۱۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان زاهدانی توزیع شد.
احمد شاهرودی افزود: این بسته های معیشتی به ارزش هربسته ۱۰۰ هزار تومان و در مجموع ۱۰ میلیون تومان بین خانواده‌های نیازمند توسط گروه جهادی توشه آخرت پایگاه مقاومت عملیاتی بسیج احتیاط شهید حمیدرضا بستانی توزیع شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از انتشار ویروس کرونا بسیاری از اقشار جامعه در زمینه تأمین معیشت دچار مشکل شدند و بر همه ما واجب است تا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای کمک به اقشار آسیب پذیر جامعه قدم برداریم.

شاهرودی تاکید کرد: شناسایی افراد نیازمند همچنان ادامه دارد و توزیع بسته‌های معیشتی در راستای این رزمایش نیز در صورت تامین اعتبار، در نوبت های بعدی انجام می‌شود.

دین اسلام بعنوان آخرین دین الهی دینی اجتماعی و به همه ابعاد و زوایا زندگی بشر نظارت و توجه داشته و رابطه انسان را فقط در ارتباط او با خدا و انجام یک سلسله عبادات دستوری خلاصه نمی‌کند بلکه انسان را دریک سطح وسیع‌تر و مقیاس بزرگ اجتماعی می‌نگرد که در هر بعدی از ابعادش باید نکات و مسائلی را مدنظر داشته باشد.

یکی از مسائلی که مورد توجه و توصیه فراوان اسلام قرار دارد مساله خدمت به مردم و کمک به نیازمندان بوده مردم سیستان وبلوچستان در طول تاریخ خودشان و با شخصیت‌های که به این دیار مربوط هستند مانند یعقوب لیث صفاری نشان دادند که کمک به مردم برایشان امری تمام نشدنی است و این کمک‌ها در عید نوروز که جایگاه تقسیم شادی‌ها بوده ادامه خواهد داشت تا عیدی برای همه باشد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha