یک استاد دانشگاه: زیربنای تحقق تولید، تحول در نظام تعلیم و تربیت است

تربت حیدریه- ایرنا- رییس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید رجایی تربت‌حیدریه گفت: یکی از مهمترین راهکارهای تحقق شعار سال در هر سه مولفه تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی، تحول در نظام تعلیم و تربیت به عنوان یک زیربناست.

بیژن بابایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای ایجاد چنین تحولی باید ابتدا به ساکن در نظام تعلیم و تربیت مطابق اسناد بالادستی و تحولی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله در حوزه پشتیبانی و مانع زدایی، تمرکززدایی در ابعاد مختلف و به خصوص تربیت نیروی انسانی، داشتن نگاه بومی و فقدان تصدی‌گری در امور اعتباری، آموزش، پژوهش و فرهنگی با اعتنا به بومی کردن تحول ایجاد کرد.

وی ادامه داد: راهکار دوم وفق سند ملی آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی با رجوع به موانع، مشارکت نخبگانی در اقتصاد آموزش و پرورش و تغییر جهت حرکت از محتوا محوری به مهارت محوری است.
این استاد رشته تعلیم و تربیت در بیان راهکار سوم به بازمهندسی مدرسه اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌ که کرونا در شیوه آموزش تغییر ایجاد کرد این محدودیت به ما آموخت اگر عزمی باشد امکان چرخش نیز وجود دارد و لذا نیازمند مدارس هوشمند برای تربیت نسلی مولد هستیم.
بابایی از بوروکراتیک‌زدایی آموزش و پرورش و دادن استقلال به مدارس و خروج آنها از مهجوریت برای مشارکت دیگر نهادهای همسو به عنوان راهکار چهارم یاد کرد و افزود: ورود به نهادهای دیگر فرهنگی از جمله کانون پرورش فکری کودکان، ادارات فرهنگ و ارشاد و مساجد در حوزه فرهنگی و نیز سامانهای مردم نهاد محلی اقتصادی برای عملی کردن آموخته‌ها ضروری است.
وی ادامه داد: راهکار پنجم، رفع گسست نظر و عمل در تعلیم و تربیت است بدین معنا که تربیت معطوف به کار، پیشرفت و رقابت در جهان زیست دانش‌آموزان، باید نهادینه شود.
رییس دانشگاه فرهنگیان واحد شهید رجایی تربت‌حیدریه گفت:این امر نیازمند تغییر نگرش در نگاه سیاسی و به تعبیر دقیق‌تر پرهیز از سیاسی بازی در آموزش و پرورش است تا از عجز یا مصلحت تن دادن به آزمون  کنکور در تعلیم و تربیت کشور فاصله گرفته شود.
بابایی افزود: حذف این آفت، نیازمند یک نقشه راه است و امسال می‌تواند این نقشه راه در قالب یک برنامه چهار ساله و در قالب یک طرح از طرف دولت برای پیشنهاد به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.

مقام معظم رهبری سال 1400 را سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" نام گذاری کردند.
 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha