۹ استعلام بین دستگاه‌های اجرایی قم الکترونیکی است

قم- ایرنا- مدیر فناوری اطلاعات، امنیت مجازی و شبکه دولت استانداری قم گفت: در حال حاضر ۹ استعلام بین دستگاهی در این استان الکترونیکی صورت می‌گیرد و استعلام‌های امور اراضی، ثبت‌احوال، سوابق حاکمیتی و مالکیت مسکن بیشترین استفاده را دارد.

اکرم روح‌پرور روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: اصلاح و الکترونیکی نمودن فرآیندهای بین دستگاهی در استان از سال ۹۴ با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ادارات مرتبط استان شروع و در این زمینه سامانه استعلامات بین دستگاهی بر روی شبکه دولت در سال ۹۶ راه‌اندازی شد.

وی اضافه کرد: طراحی فرم‌های مرتبط با کمیسیون ماده ۹۹ نیز در حال تکمیل می‌باشد.

وی ادامه داد: استان قم از معدود استان‌هایی است که سامانه استعلامات بین دستگاهی بر روی شبکه دولت را در سال ۹۶ راه‌اندازی کرد تا در راستای تحقق حقوق شهروندی، تردد شهروندان بین دستگاه‌های اجرایی کاهش یابد.

به گفته روح‌پرور، تعداد استعلامات گرفته شده از ابتدای اجرای طرح تا ۱۹ اسفندماه جاری، ۱۳ هزار و ۲۵۰ مورد است که پنج هزار و ۹۰۰ مورد آن مربوط به سال‌جاری می‌باشد.

وی گفت: مدیریت، نگهداری و توسعه شبکه دولت با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری در حال اجرا شدن است و در این راستا توسعه شبکه دولت تا سطح دهیاری‌ها با همکاری شرکت مخابرات استان از طریق فیبر یا ADSL انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۳۳۱ دستگاه اجرایی استان به این شبکه متصل هستند که ۲۴ دستگاه در سال جاری متصل شده‌اند.

مدیر فناوری اطلاعات استانداری قم خاطرنشان کرد: ۳۵ سامانه ملی و استانی توسط دستگاه‌های اجرایی در حال بهره‌برداری می‌باشد.

وی همچنین بیان کرد: با هماهنگی مرکز توسعه دولت الکترونیک، ‌فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور در راستای اجرای میز خدمت الکترونیکی وزارت کشور و استانداری‌ها، سامانه خدمات الکترونیکی وزارت کشور (BPMS)  در سال ۹۸ با همکاری استانداری‌ها به‌صورت متمرکز راه‌اندازی شد و در حال اجرا می‌باشد.

وی افزود: دسترسی به خدمات الکترونیکی مذکور از طریق پورتال وزارت کشور moi.ir و استانداری ghom.ir  امکان‌پذیر می‌باشد.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، بیش از ۳۰۰ جلسه ملی و استانی در استان و استانداری از جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا، ستاد مبارزه با کرونا و شورای اداری استان به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شده است.

وی گفت: با توجه به تشکیل کارگروه توسعه دولت الکترونیک با ریاست معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار و پیگیری‌های صورت گرفته در استان با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، در حال حاضر تعداد ۶۵۱ خدمت در ۵۴ دستگاه‌ اجرایی استان الکترونیکی ارائه می‌شود که ۱۴۵ مورد در سال جاری، اجرایی شده است.

به گفته روح‌پرور، استانداری قم در ارزیابی شاخص توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور در بین استانداری‌ها در سال ۹۸، رتبه نخست را کسب کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دستور استاندار در خصوص تشکیل گروه کاری فناوری و نوآوری در سال ۹۸ ذیل کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات استان، تدوین برنامه حمایت از توسعه و ارتقای مراکز رشد، پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا استان در دستور کار این گروه کاری قرار گرفت و اسفندماه امسال برنامه مذکور با دبیری پارک علم و فناوری استان و همکاری اعضای مرتبط تکمیل و برای تائید نهایی و بهره‌برداری در اختیار کارگروه قرار گرفت.

وی همچنین بیان کرد: در راستای اجرای طرح ملی استاندارد آدرس‌گذاری پستی، در سال ۹۵ استان قم به‌عنوان استان پایلوت انتخاب  و در سال ۹۶ با حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پست وقت به‌عنوان نخستین استان بهره برداری شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری قم افزود: این طرح با همکاری مرکز فناوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری، اداره کل پست استان و اداره‌های مرتبط در سال ۹۶ در دستگاه های خدمات رسان (آب، برق، گاز، شهرداری و پست) بر روی شبکه دولت بهره‌برداری شد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۹ نیز با توجه به گسترش و بروزرسانی این طرح از طرف دستگاه‌های مربوطه گام موثری در راستای تسهیل امور شهروندان برداشته شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha