۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 84268093
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلماسی پهپادی میان ریاض و آنکارا

۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۵۷
کد خبر: 84268093
دیپلماسی پهپادی میان ریاض و آنکارا

تهران – ایرنا – در هفته های اخیر وقتی روزنه هایی از احتمال رفع کدروت ها میان عربستان و ترکیه دیده می شد، بروز یک مساله باعث یک اختلاف جدید می شد، اما به تازگی درخواست خرید پهپادهای ترکیه ای از سوی عربستان، به نظر می رسد روابط ریاض – آنکارا را به هم نزدیک کند.

شامگاه گذشته (سه شنبه) بود که "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور ترکیه از درخواست رسمی عربستان از ترکیه برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین خبر داد. درخواستی که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه سعودی ها از آن برای ادامه کشتار مردم مظلوم یمن و همچنین واگذاری به تروریست ها در سوریه و عراق برای ادامه کشتار بیشتر مردم این کشورها بهره خواهند برد.

اردوغان اعلام کرده که "ما درخواستی از عربستان در مورد هواپیماهای بدون سرنشین مسلح دریافت کرده ایم. "

روابط ترکیه و عربستان سعودی سال هاست به دلیل مسائل سیاسی به ویژه پس از کشته شدن "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد سعودی در سال ۱۳۹۷ و همچنین حمایت آنکارا از حکومت قطر در سال ۱۳۹۶و حمایت آنکارا از تفکر اخوانی در منطقه تیره شده است.

چند روز پیش بود که آژانس "بلومبرگ" به نقل از منابعی آگاه معرفی نمود، گزارش داد که عربستان و امارات اقدامات اولیه را برای بهبود روابط با ترکیه آغاز کرده اند.

سران سعودی در سال های اخیر با ادامه جنگ در یمن و حمایت از تروریست ها در سوریه و عراق، به بزرگترین خریدار سلاح در جهان تبدیل شده اند و آمریکا نیز به عنوان بزرگترین فروشنده تسلیحات، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و این در حالی است که منطقه غرب آسیا دیگر تحمل درگیری و خونریزی را ندارد.

بر اساس تحقیقاتی که بتازگی منتشره شده، بیش از یک سوم از تسلیحات خریداری شده در سطح جهانی در پنج سال گذشته از آمریکا و نیمی از انتقال تسلیحات از این کشور نیز به غرب آسیا بوده است.  

 گزارش «موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم» (سیری) که روز دوشنبه منتشر شد، حاکی از آن است که کشورهای خاورمیانه بیشترین واردات سلاح را با ۲۵ درصد رشد در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ نسبت به سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ داشته‌اند.

بنابر این تحقیقات، عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان، وارداتش را ۶۱ درصد و قطر ۳۶۱ درصد افزایش دادند.

عطش آل سعودی برای خرید پهپادهای ترکیه ای از زمان جنگ قره باغ آغاز شد.

در آن جنگ که چند ماه پیش انجام شد، ارتش جمهوری آذربایجان به کمک نظامیان ترکیه ای و پهپادهایشان توانستند پس از بیش از دو دهه ۲۰ درصد از خاک خود را که در تصرف ارمنستان بود، آزاد کنند. در این جنگ که کمتر از دو ماه طول کشید پهپادهای ترکیه ای کارایی بالایی در نبرد از خود نشان دادند و همین مساله موجب شد تا مقامات سعودی تمایل خود را برای خرید تعدادی از آنها اعلام کنند تا به زعم خود شاید بتوانند بر برتری پهپادی رزمندگان یمنی فایق آیند.

هنوز پاسخی از سوی دولت ترکیه برای موافقت با این درخواست سعودی ها منتشر نشده، اما در صورت موافقت آنکارا با آن، روابط ریاض – آنکارا وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که ترکیه و عربستان در لیبی رو در روی هم قرار دارند و مقامات آنکارا باید بدانند که فروش پهپادهای ترکیه به عربستان در کنار کشتار مردم مظلوم یمن برای کشتار مردم لیبی، سوریه و عراق نیز استفاده خواهد شد و عملا این پهپادها در برخی از کشورها همچون لیبی در اختیار مخالفان ترکیه قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha