۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 2164
کد خبر: 84265622
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تکم‌خوانی نوروز در آستارا رونق گرفت

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
کد خبر: 84265622
تکم‌خوانی نوروز در آستارا رونق گرفت

آستارا - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا از اجرای تکم‌خوانی هنرمندان بومی در آستانه سال نو و بهار، در رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی بین راهی این شهرستان خبر داد.

پردل امیری نژاد روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: هنرنمایی تکم خوانان تا آغاز نوروز ادامه خواهد داشت و این هنرمندان به خاطر آمدن عید، اشعارشان را با  رقصاندن عروسک چوبی می خوانند و از مردم مژدگانی می گیرند.

وی بیان کرد: تکم، عروسکی چوبی است و به فردی که این عروسک را می چرخاند تکم خوان یا تکم گردان گفته می شود و طی سال های گذشته از تعداد تکم خوانان در روستا و مناطق شهری آستارا کاسته شده و این رسم باید با برنامه های فرهنگی احیا شود.

وی ادامه داد: در اشعار تکم خوانان نوید رسیدن بهار موج می زند و در سال های نه چندان دور، پدران و مادران ما برای ورود تکم خوانان به حیاط خانه هایشان، لحظه شماری می کردند و حضور آنها و شنیدن اشعارشان را خیر و برکت سال نو تلقی می کردند.‌

امیری نژاد گفت: در چهار روز گذشته از ۱۵ واحد پذیرایی بین راهی در گردنه حیران آستارا در قالب گشت مشترک با شبکه بهداشت و درمان بازدید و بر رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا بیان کرد: غذای لونگی این شهرستان در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد و به زودی شماره ثبت آن صادر خواهد شد.

امیری نژاد افزود: ترکیبات و طعم برخی غذاها در آستارا بومی و محلی است و در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت باسترما، چغرتما و بورانی پلو هم پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: غذاهای محلی نقش عمده ای در معرفی فرهنگ بومی منطقه دارند و معرفی آنها از طریق رسانه ها، باعث کاسته شدن گرایش مردم به غذاهای آماده می شود. 

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ۱۷۰ نوع غذای محلی را در این استان شناسایی کرده و بخش قابل توجهی از آنها به شهرستان آستارا مربوط است.

شهرستان آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت، با جاذبه های طبیعی، تاریخی و تجاری و ۲۶ واحد پذیرایی بین راهی در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و از مناطق گردشگرپذیر ایران است.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha