۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۲۰
کد خبرنگار: 1279
کد خبر: 84264864
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات پاکسازی آلودگی نشت نفت در هورالعظیم با موفقیت به پایان رسید

اهواز- ایرنا- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان گفت: پاکسازی آلودگی ناشی از نشت نفت از خط لوله چاه شماره ۱۰۱ در غرب کارون واقع در تالاب هورالعظیم با موفقیت به پایان رسید.

جهانگیر پورهنگ روز دوشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به نشت نفت از خط لوله چاه شماره ۱۰۱ غرب کارون در صبح روز جمعه ۲۲ اسفند ماه جاری اظهارداشت: معمولا در مواقع نشت نفت از خطوط، چاه‌ها بصورت اتوماتیک بسته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه نشت خط لوله چاه شماره ۱۰۱ در هورالعظیم جزئی بود بیان‌داشت: با این وجود عملیات تعمیر خط و پاکسازی محل آلودگی با جدید انجام و در کمترین زمان ممکن به پایان رسید.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز اروندان با بیان اینکه این نشتی در آب بوده اظهارداشت: حالت جوشش آب در محل شکستگی ناشی از متصاعد شدن گاز همراه با نفت بوده است.

وی با بیان اینکه مدیریت تعمیر خط و مهار آلودگی ناشی از نشت نفت با نظارت و حضور رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان هویزه انجام شد افزود: برای انجام عملیات مهار آلودگی از تجهیزات مختلف و کاربردی استفاده شد تا از گسترش آلودگی نفتی ناشی از خوردگی این خط لوله جلوگیری شود.

پورهنگ تصریح‌کرد: این آلودگی در آب (محل تالاب هورالعظیم) رخ داد و به همین واسطه تجهیزات لازم مانند بوم، پدهای جاذب، قایق و دیگر ابزار آلات مورد نیاز بکار گرفته شد و امروز رسما اعلام می‌کنیم که علاوه بر تعمیر خط لوله، آلودگی ایجاد شده نیز برطرف گردیده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان یادآورشد: به منظور پیشگیری از آلودگی احتمالی، بررسی‌های میدانی برای جمع‌آوری لکه‌های نفتی ادامه دارد اما محل و همچنین اطراف خط لوله‌ای که دچار خوردگی شده بود هم‌اکنون دارای آب شفاف و زلالی است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت همه اصول زیست محیطی از سوی شرکت نفت و گاز اروندان در غرب کارون بیان‌ داشت: تالاب هورالعظیم از ارزش بسیار بالای برای صنعت نفت برخوردار است و به همین دلیل تلاش می‌شود که نسبت به هیچ آلودگی بی‌تفاوت نباشیم.

پورهنگ یادآورشد: بروز چنین آلایندگی‌هایی در فعالیت‌های صنعتی انکار ناپذیر است لذا باید تلاش شود که از بروز آن در طبیعت با جدیت جلوگیری گردد.

وی به طرح ضخامت سنجی لوله‌های نفتی در منطقه غرب کارون اشاره ‌کرد و افزود: پایش‌های دوره‌ای از لوله‌های نفتی به صورت مستمر انجام می‌شود و ماهانه ۱۰۰ نقطه (خطوط انتقال نفت) مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند.

بر اساس این گزارش خطوط انتقال نفت در غرب کارون به بیش از سه هزار کیلومتر می‌رسد که به ۳۵۰ چاه نفت متصل هستند.

تالاب هورالعظیم در جنوب غرب کشور در مرز ایران و عراق قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم دیگر در کشور عراق واقع شده است. حدود هشت هزار هکتار از این تالاب در سال ۱۳۸۷ برای اکتشاف و استخراج نفت به وزارت نفت واگذار شد. هم اکنون میدان‌های نفتی آزادگان، اروندان، یاران و یادآوران در تالاب هورالعظیم فعال هستند. آلودگی نفتی و خشک کردن محیط آبی، از مشکلات ایجاد شده در این تالاب از زمان ورود نفت بوده است.

هورالعظیم یکی از کانون‌های گرد و غبار در خوزستان معرفی شده است.

این تالاب یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان زمستان گذر است که در سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر با ۱۰۷ هزار و ۷۸۷ قطعه پرنده بیشترین تنوع و تراکم را از آن خود کرده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha