۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱
کد خبرنگار: 2058
کد خبر: 84264710
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چهارشنبه سوری به قیمت جان

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱
کد خبر: 84264710
چهارشنبه سوری به قیمت جان

مشهد- ایرنا- مراسم آخرین شب چهارشنبه سال یا چهارشنبه سوری یکی از آیینهای قدیمی ایرانیان است اما بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی آن و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی می‌تواند به قیمت جان و زیانهای هنگفت مالی منتهی شود.

رییس اداره کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه گفت: این روزها تمامی امکانات بهداشتی و درمانی، توان و ظرفیت گروه‌های امدادی و نیروهای خدمات رسان به مقابله با شیوع ویروس کرونا معطوف شده، ماندن افراد در منزل و عدم شرکت در مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند چرخه انتقال ویروس کرونا را در هم بشکند، در حالی که اگر مردم در این مراسم‌ دسته جمعی و پرخطر شرکت کنند علاوه بر احتمال آسیب بدنی، ضریب احتمال سرایت ویروس کرونا نیز افزایش می‌یابد.

دکتر محمدرضا جویا با بیان اینکه حدود نیمی از آسیبهای ناشی از حوادث چهارشنبه سوری، سوختگی است افزود: دست، چشم و پا بیشترین نقاط آسیب پذیر بدن در این حوادث گزارش شده است و آسیبهای چشم حتی ممکن است منجر به نابینایی شود.

وی ادامه داد: گرچه تعداد مصدومین ناشی از حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته نسبت به سالهای قبل کمتر بود ولی ۲ مورد فوت جوان و نوجوان حین استفاده از مواد محترقه گزارش شد.

رییس اداره کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیشترین آسیـب دیـدگان حوادث چهارشنبه سوری سالهای اخیر نوجوانان و جوانان بوده‌اند توصیه کرد، از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش زا به خصوص در منزل و زیرزمین خودداری کرده و از حمل مواد آتش زا و منفجره حتی به مقادیر بسیار کم، در جیب لباس و کیف به طور جدی پرهیز شود.

وی گفت: هرگز مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر پرتاب نکنید و به هیچ عنوان، این مواد را در ظروف شیشه ای یا فلزی قرار ندهید چون در صورت انفجار، ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و باعث آسیب‌های شدید خواهند شد.

جویا با بیان اینکه از مواد محترقه و منفجره ای که یکبار استفاده شده، به طور مجدد نباید استفاده کرد افزود: از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید چرا که در چنین شرایطی، با تشدید آلودگی هوا، خود و اطرافیانتان را در معرض آسیبهای تنفسی قرار می‌دهید.

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه از الکل برای آتش گیری مواد استفاده نشود و از ریختن نفت و بنزین نیز روی آتش خودداری گردد ادامه داد: از پرتاب مـواد آتـش زا ماننـد فشفشـه و موشک بر روی درخت ها، بام و بالکن منازل که از عوامل عمده بروز آتش سوزی است باید پرهیز شود.

رییس اداره کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شهروندان توصیه کرد ، از انداختن ظروف تحت فشار (کپسول ها و اسپری های حشره کش) به درون آتش خودداری شود چرا که این ظروف به علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ممکن است ذرات را به سوی افراد پرتاب کنند و به چشم آسیب برسانند.

وی با تاکید بر اینکه هرگز اقدام به ساخت مواد منفجره به صورت دست ساز نشود گفت: هیچگاه از طبقات بالا یا پشت بام اقدام به پرتاب نارنجک، فشفشه یا ترقه به خیابان نکنید، این کار خطرهایی همچون گیرکردن این مـواد به درختـان کوچـه و آتش گرفتن درختان، برخورد آن ها با عابران پیاده یا برخورد آنها با سیم های برق و خطرات جانبی در پی دارد.

جویا افزود: هرگز آتش را در معابر باریک و در مجاورت پستهای برق یا ایستگاه های تقلیل فشار گاز و توقفگاههای عمومی بر پا نکنید و از ایجاد آتش های حجیم و غیرقابل مهار نیز خودداری کنید.
یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: پیوند عضو در حوادث چهارشنبه سوری به دلیل له شدن عضو قطع شده و تعداد زیاد بیماران فقط در موارد معدود امکان پذیر است و سایر بیماران باید عمر خود را با عضو از دست رفته بگذرانند.

دکتر علی مرادی،  با بیان اینکه پیوند عضو تحت هر شرایطی امکان پذیر نیست، افزود: فردی که دچار قطع عضو می شود باید به سرعت به یک مرکز درمانی مجهز اعزام شود تا در صورت امکان، عضو قطع شده پیوند زده شود و عضو قطع شده حتی در بهترین حالت ممکن که پیوند زده شود باز هم عملکرد سابق خود را ندارد، احساس بی حسی، کاهش حرکت و درد در سرما مشکلات متداول برای عضو قطع شده ای است که دوباره پیوند خورده ‌است.

وی با بیان اینکه پیوند عضو کار بسیار مشکلی است که نیاز به ۲ جراح متخصص و آشنا به جراحی های میکروسکوپی دارد، ادامه داد: تجهیزات پیچیده و زیاد برای یک عمل پیوند مورد نیاز است و هر پیوند عضو حدود پنج تا ۱۰ ساعت نیاز دارد بنابراین در مراسم چهارشنبه پایان سال در بهترین حالت و با آمادگی ۲ تیم پزشکی باز هم تعداد بسیاری زمان طلایی پیوند را از دست می‌دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بهترین کار ممکن مراقبت از سلامتی است گفت: اعضایی که در حالت انفجار جدا می‌شوند اکثرا له شده و دچار آسیب فراوان هستند بنابراین افرادی که به خاطر هیجان یک شب تصور می‌کنند هر مشکلی را تیم پزشکی جبران می کند تصور نادرستی نسبت به عمق ماجرا دارند.
عضو دیگر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: ظروف تحت فشار گاز مانند پیک نیک و قوطی های حشره کش و اسپری ها را به خصوص در روزهای آخر سال و چهارشنبه سوری باید از دسترس کودکان دور نگهداریم.

دکتر محمد طاووسی با بیان اینکه در نزدیک محل ایجاد آتش، باید از وجود آب یا مواد اطفای حریق مثل خاموش کننده های دستی مطمئن شد افزود: مواد محترقه را نباید در جای گرم به خصوص داخل یا در مجاورت موتورخانه انبار کرد.

وی ادامه داد: باید از پریدن روی آتش به خصوص با چادر، مانتو یا لباس های گشاد اجتناب شود و از قراردادن لوازم کهنه و اضافی در سطل های جمع آوری زباله در خیابان خودداری گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وجود کپسول آتش نشانی و جعبه کمک های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است، علاوه براین در پایان مراسم چهارشنبه سوری باید بقایای مواد آتش زا به سرعت جمع گردد و بعد از خاموش شدن آتش برروی آن یک سطل آب ریخته شود و قبل از ترک محل باید از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل شود. 

وی افزود: در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه باید خونسردی خود را حفظ کرده و در صورت گسترده بودن حریق افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال دهیم و با تلفن ۱۲۵ آتش نشانی تماس بگیریم.

دکتر طاووسی ادامه داد: در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده باید ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیربهداشتی از قبیل خمیردندان و سیب زمینی بر روی محل سوختگی خودداری کرده و مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل کنیم و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیریم.

وی گفت: با مشاهده خرید و فروش مواد محترقه غیراستاندارد به هر شکل باید مامورین نیروی انتظامی یا پلیس ۱۱۰ را در جریان قرار دهیم. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha