گام‌های پایانی جشنواره «هنر زنده است»

تهران- ایرنا- اولین جشنواره هنر زنده است که در چهار بخش سینما، تئاتر، موسیقی و دیجیتال آرت برگزار شد، پس از 10 میزبانی از علاقه‌مندان به پایان خود می‌رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اسفند ۹۸ در همان روزهایی که التهاب ورود ویروس کرونا جامعه را فرا گرفته بود و همه فعالیت‌ها یک به یک تعطیل می‌شدند، برخی چهره‌های شناخته شده حوزه فرهنگ و هنر به فکر راه‌اندازی جشنواره‌ای افتادند تا با پیام «هنر زنده است» از التهاب روزهای سختی که با کرونا گذراندیم بکاهد. امروز ده روز از این رویداد که جمع کثیری از هنرمندان را از سرتاسر ایران دورهم جمع کرد، می‌گذرد و در این گزارش مروری داریم بر آنچه در روز دهم گذشت. 

پله‌های پایانی جشنواره «هنر زنده است» یک به یک در حال طی شدن است و کم کم زمزمه روز پایانی و شور و نشاط اعلام برندگان به گوش می‌رسد. روز دهم سالن اصلی مجموعه باغ کتاب میزبان فیلم جیغ بنفش مورچه‌ها بود. سالن پر و مهمانان بسیاری که برای تماشای این فیلم به باغ کتاب آمده بودند از حواشی روز دهم بود. این فیلم با اسم متفاوتی که دارد، گریزی به معضلات اعتیاد به مخدرهای جدید و روابط ناسالم می‌زند. یلدا کاراکتر زن داستان که بازیگر تئاتر هم هست، به آخرین ریسمان پوسیده به جا مانده از عشقش به امیر چنگ می‌زند تا امیر را از دام اعتیاد بیرون بکشد. 

اعتیاد و ماجرای فروپاشی یک زندگی

جیغ بنفش مورچه‌ها را مهدی رضایی کارگردانی کرده و بازیگران آن از بین تئاتری‌ها انتخاب شده‌اند. رضایی در نشست نقد و بررسی فیلم خط اصلی داستان را برگرفته از ماجرایی می‌داند که در نوجوانی نظاره‌گر آن بوده است؛ دوست آقای رضایی از طریق پدر معتادش گرفتار اعتیاد می‌شود و در جوانی از دنیا می‌رود.

آتنا تندرو؛ بازیگر نقش یلدا که در این نشست حضور داشت، یلدا را پر از احساس مادرانه به امیر ارزیابی کرد و مختصات کاراکتر را نزدیک به شخصیت خود دانست.‌ سوال یکی از حاضران مبنی بر این که چرا فیلم نگاه کلیشه‌ای و ضعیف به زن‌ها دارد، واکنش کارگردان را برانگیخت.

مهدی رضایی در این خصوص گفت: مساله من در فیلم اعتیاد است. یلدا اصلا کاراکتر ضعیفی نیست. دنبال این نبودم که شخصیت زنان را ضعیف نشان بدهم. یلدا می‌جنگد اما شاید ضعیف می‌جنگد. من مادری را دیدم که گفته من تلاشم را کردم و دیگر خسته شده‌ام. هدف ما نشدن دادن فروپاشی زندگی توسط اعتیاد است. سالن اصلی در سانس دوم به تکرار مستند «آینه‌دار» اختصاص داشت. 

کسانی که جشنواره را تا پای فروپاشی کشاندند

روز دهم اتفاق دیگری را هم درون خود داشت و بهروز غریب‌پور، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره و دبیر بخش تئاتر در نشستی از این بخش جشنواره توضیحاتی ارائه داد. غریب‌پور اشاره‌ای به چالش‌هایی که جشنواره با آن مواجه شد داشت و بر این معتقد بود که این رویداد به کاهش افسردگی که گریبانگیر امروز جامعه است، کمک می‌کند و در جای خود کارآفرینی هم دارد و به طبع هزینه‌های کمرشکن هم دارد. او در این باره گفت: ما در این مسیر پر پیچ و خم گرفتار آدم‌های نااهل هم شدیم که می‌خواستند از نام‌های این جشنواره سواستفاده کند و درنتیجه ما را تا آستانه فروپاشی و شکست پیش بردند. 

یک ژانر جدید وارد تئاتر کردیم

غریب‌پور که چهره آشنایی برای هنر دوستان است به حضور پررنگ تئاتری‌ها در جشنواره اشاره و عنوان کرد: بخش تئاتر یازده ژانر را در دل خود جای داد و خودش یک جشنواره کامل و تمام عیار بود. از نقالی زنان در دورافتاده‌ترین نقطه ایران بگیر تا تعزیه‌ها و نمایش‌های مدرن، در جشنواره حضور داشتند. مونولوگ، کمدی مکتب اصفهان، پانتومیم و پرفورمنس را هم به عنوان یک ژانر وارد بخش تئاتر کردیم. غریب‌پور وضعیت تئاتر و هنر روزگار کرونا را اینگونه شرح داد: : تنها لویی شانزدهم است که به قدری احمق است که به تنهایی تئاتر را تماشا کند. حتی زمانی هم که آنلاین کار می‌کنیم، مخاطبی پشت صفحه نمایشگر نشسته و اگر هر اثر هنری به مخاطب فکر نکرده و در دام جشنواره پسندی قرار بگیرد، سقوط خواهد کرد.

حضور پرتعداد دیجیتال آرت و همراهی گروه‌های موسیقی

موسیقی و دیجیتال آرت هم که از ۱۹ اسفند به جمع هنرمندان جشنواره پیوسته‌ در بخش‌های مختلف از سایت تیوال در دسترس عموم قرار دارند و به احتمال زیاد از امروز تئاتری‌ها هم به این جشنواره اضافه شوند. موسیقی با بخش‌های موسیقی الکترونیک، گروه آوازی بانوان و آقایان و اجراهای گروهی همراه جشنواره است و دیجیتال آرت با حضوری پرتعداد شامل بخش‌های فیلم موبایلی، وب‌سری، ویدیو آرت، عکس موبایل، انیمیشن، موشن گرافی، موزیک ویدیو و چند رسانه‌ای می‌شود که توجه به هر کدام از این هنرها به نوبه خود منحصر به فرد و کار تازه‌ای است که جشنواره مقدمات آن را فراهم کرد. نمایش این آثار تا ۲۲ اسفند ادامه خواهد داشت و تماشای آن‌ها برای عموم رایگان است. 

اختتامیه با اجرای رضا کیانیان 
رضا کیانیان عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «هنر زنده است» عصر پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۹۹ مراسم پایانی نخستین دوره این جشنواره را اجرا خواهد کرد. این مراسم از ساعت ۱۵ ‌روز پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۹۹ با حضور دبیران ۴ بخش جشنواره در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب برگزار خواهد شد و طی آن، برگزیدگان بخش‌های تئاتر، موسیقی، دیجیتال‌آرت و فیلم معرفی و نشان جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آنها اهدا خواهد شد.
حضور در این مراسم به شکل محدود و مختص به برگزیدگان خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق صفحه رسمی جشنواره «هنر زنده است» در اینستاگرام، سایت‌تیوال و یوتیوب به دو زبان فارسی و انگلیسی مراسم اختتامیه را مشاهده کنند.
در این مراسم نزدیک به ۵۰ نفر در بخش‌های مختلف جایزه خواهند گرفت و جوایز نقدی از پنج میلیون تومان تا ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که در همان روز اختتامیه به برگزیدگان تعلق خواهد می گیرد.

جشنواره «هنر زنده است» از دهم تا ۲۱ اسفند به صورت برخط و حضور محدود علاقه‌مندان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجموعه باغ کتاب در چهار بخش موسیقی، تئاتر، دیجیتال‌آرت و سینما برگزار می‌شود.

فراخوان اولین دوره این جشنواره در چهار بخش فیلم به دبیری کمال تبریزی، تئاتر به دبیری بهروز غریب پور، موسیقی به دبیری فردین خلعتبری و دیجیتال آرت به دبیری محمود کلاری بیست و نهم آذرماه منتشر شد.

آثار بخش فیلم نخستین دوره جشنواره آنلاین «هنر زنده است» برای فیلمسازان بخش فیلم کوتاه در سالن شماره ٨ باغ کتاب و به طور همزمان برای بخش داوری جمعی اهالی رسانه و منتقدان در سالن اصلی پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب روی پرده می رود.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر از جشنواره آنلاین «هنر زنده است» می‌توانند به سایت جشنواره مراجعه کنند.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha