۳۱ طرح آبخیزداری و بیابان‌زدایی در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید

مشهد- ایرنا- مدیرکل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: ۳۱ طرح آبخیزداری، بیابان‌زدایی و مرتع‌داری همزمان با هفته منابع طبیعی با اعتباری افزون بر ۲۰۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسید.

محسن فنودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این تعداد طرح در ۲۱ شهرستان استان خراسان رضوی اجرا شد و به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: به مناسبت هفته منابع طبیعی بیش از ۲ میلیون نهال نیز در بین مردم توزیع و یک میلیون نهال نیز در بیابانهای استان خراسان رضوی غرس شده است.

مدیرکل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی با بیان این که با شعار"همه با هم جهاد، برای حفاظت از منابع طبیعی" حفاظت از عرصه‌ها و منابع طبیعی را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم گفت: هم اکنون ۸.۲ میلیون هکتار از مجموع ۱۱.۸ میلیون هکتار مساحت خراسان رضوی را مناطق تحت حفاظت و مدیریت منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که معادل ۷۰ درصد مساحت استان است.

فنودی افزود: در حال حاضر ۱۵۵ مامور یگان حفاظت در استان مسوولیت حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارند در حالی که در این زمینه با توجه به استانداردهای جهانی ۱۴۰ نیرو کمبود داریم بنابراین مشارکت مردم در امر حفاظت و صیانت از منابع طبیعی امری مهم و ضروری است.

وی با بیان این که از محل اجرای طرحهای آبخیزداری در خراسان رضوی سالانه ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب از آبگیری پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری این استان استحصال می‌شود ادامه داد: از مزایای اصلی طرح‌های آبخیزداری، کنترل سیل و رسوب در بالادست حوضه‌های آبخیز سدهای استان است.
وی اضافه کرد: اجرای این پروژه‌ها با جلوگیری از فرسایش خاک و کنترل رسوبات در داخل مخازن سدها باعث افزایش عمر مفید سدها می‌شود.
مدیرکل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی با بیان این که اجرای پروژه‌های آبخیزداری از سیلاب‌های مخرب در خراسان رضوی جلوگیری کرده است گفت: این پروژه‌ها همچنین در جلوگیری از هدر رفت سیلاب تأثیر مهمی داشته‌اند.

فنودی افزود: از مجموع بیش از ۱۱ میلیون هکتار مساحت خراسان رضوی بیش از هشت میلیون هکتار عرصه‌های مختلف زیرپوشش منابع طبیعی و آبخیزداری است که معادل ۴.۲ میلیون هکتار این سطح دارای توان سیل خیزی بحرانی و فوق بحرانی است.
هم اکنون حدود پنج میلیون و ۵۵۴ هزار هکتار معادل بیش از ۴۹ درصد از مساحت ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتاری استان خراسان رضوی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهند و ۱۸.۴ درصد بیابان‌های کشور در خراسان رضوی قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha