وجود ۲۴ نوع مدرسه مغایر عدالت و فرصت برابر آموزشی است

اردبیل - ایرنا - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، وجود ۲۴ نوع مدرسه با عناوین مختلف در کشور را مغایر با عدالت و فرصت برابر آموزشی دانست و گفت: تعلیم و تربیت باید عادلانه پیش رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیدجواد حسینی روز پنجشنبه در جلسه شورای معاونان، روسا و مدیران مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان اردبیل افزود: وجود این میزان مدرسه متعدد، هم به کیفیت آموزش و هم به عدالت آموزشی لطمه می‌زند.

وی اظهارکرد: ما در نظام آموزش و پرورش نباید مدرسه استثنایی و مدرسه تیزهوشان داشته باشیم و همه باید در کنار هم و با فرصت برابر امکان تحصیل و یادگیری داشته باشند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، داشتن یک نوع مدرسه را آرمان اصلی نظام آموزش و پرورش ذکر کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان و فرزندان این ملت باید در مدرسه، درس زندگی و عدالت بیاموزند.

وی بیان کرد: جریان یادگیری و نظام آموزش و پرورش رسمی، بزرگترین فرصت برای ترویج و تعمیق عدالت در کشور است و باید فرصت‎‌ها در این عرصه برابر توزیع و تامین شود.

حسینی همچنین، عدالت منطقه‎ای، عدالت مدرسه‎ای، عدالت آموزشی و عدالت دیجیتالی را لازمه نظام آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: امروز فرزندان این آب و خاک باید عدالت را در مدرسه ببینند و یاد بگیرند.

وی در ادامه میانگین بهره‌مندی دانش آموزان کشور از شبکه شاد و فضای آموزش مجازی و دیجیتال را ۷۰ درصد اعلام کرد و گفت: بی‌عدالتی دیجیتالی و فناورانه نباید در جامعه و در نظام تعلیم و تربیت ما شکل بگیرد و عده‌ای از دانش‌آموزان به خاطر این بی‌عدالتی، از تحصیل باز بمانند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، شبکه شاد را بستری برای کیفی‌تر و عادلانه‌تر کردن آموزش در کشور دانست و اضافه کرد: امروز حدود سه میلیون دانش‌آموز در کشور به علت دسترسی نداشتن به تجهیزات لازم و نیز بستر دیجیتال، در معرض خشن‌ترین جلوه نابرابری در آموزش قرار دارند.

وی بر ضرورت احداث مدارس مجازی در کشور تاکید کرد و خواستار مشارکت خیرین در این زمینه شد و گفت: بزرگترین و عادلانه‌ترین کار این است که دانش‌آموزان محروم از فضای آموزش مجازی را به این فضا وصل کرده و از بی عدالتی در عرصه آموزش جلوگیری کنیم.

حسینی، تامین تجهیزات و زیرساخت لازم برای آموزش مجازی همه دانش‌آموزان را کاری سخت خواند و با اشاره به نیاز ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی برای رسیدن به این هدف بیان کرد: توان، ردیف اعتباری، منابع و اختیارات لازم برای محقق کردن این هدف در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست.

وی اضافه کرد: با این وجود، در اجرای طرح هدایت، به همت برخی نهادهای عمومی و خیرین، تاکنون ۲۱۵ هزار دستگاه تبلت و گوشی مناسب برای آموزش مجازی دانش‌آموزان محروم تامین شده و تامین یک میلیون دستگاه دیگر نیز تعهد شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین هزینه راه‌اندازی مدارس استثنایی را هشت تا ۱۰ برابر مدارس عادی اعلام کرد و گفت: برای راه‌اندازی هشت واحد مدرسه استثنایی در استان اردبیل برنامه‌ریزی شده که یکی از این واحدها، امروز در شهرستان پارس‌آباد کلنگ‌زنی شد.

وی این مدرسه را یکصد و سی و هفتمین مدرسه از مجموعه ۲۱۰ مدرسه موردنیاز آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد و افزود: تاکنون ۹۰ واحد از این مدارس به همت خیرین احداث شده و در اختیار نظام آموزش و پرورش قرار گرفته است.

حسینی در ادامه با بیان این که استان اردبیل مدرسه خاص دانش‌آموزان دارای بیماران اوتیسم ندارد، اظهارکرد: اگر زمین این مدرسه تامین شود، با همت خیر شناسایی شده، این مدرسه در سریع‌ترین زمان ممکن احداث و تحویل می‌شود.

وی همچنین از راه‌اندازی چهل و نهمین مرکز توانبخشی و رون‌شناسی آموزش و پرورش استثنایی کشور و نیز پایگاه جامع آموزش مجازی دانش‌آموزان استثنایی استان اردبیل خبر داد و گفت: اعتبار لازم این دو اقدام تامین شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: هر سال همه دانش‌آموزان استثنایی استان تحت پوشش آموزش قرار می‌گیرند ولی این آمار امسال بیشتر از ۱۰۰ درصد شده چرا که تعدادی از بازماندگان از تحصیل هم پوشش داده شده‌اند.

احمد ناصری با اشاره به جذب تمامی ۲۲۵ دانش‌آموز استثنایی شناسایی شده استان در مدارس و مراکز آموزشی گفت: در سال تحصیلی جاری، ۱۹ هزار و ۲۹۶ دانش‌آموز برای شناسایی دانش‌آموزان استثنایی مورد سنجش قرار گرفتند که ۲ هزار و ۳۶۳ نفر آنها پیش‌دبستانی بودند.

وی خواستار تاسیس یک مرکز جامع آموزشی و توانبخشی برای دانش‌آموزان استثنایی استان اردبیل شد و گفت: نیروی انسانی برای راه‌اندازی این مرکز در استان وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل همچنین، توجه به بهداشت روانی خانواده‌های دارای فرزند استثنایی را ضروری خواند و افزود: امروز یک مرکز خدمات بهداشت و روان در استان اردبیل راه‌اندازی و افتتاح می‌شود.

وی در ادامه، میزان بهره‌مندی دانش‌آموزان استان اردبیل از شبکه شاد را ۸۷ درصد اعلام کرد و گفت: تاکنون چهار هزار دستگاه تبلت و گوشی مناسب تامین شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است و مابقی دانش‌آموزان هم خودشان تامین کرده و در حال استفاده هستند.

ناصری، تعداد تبلت و گوشی مناسب موردنیاز برای استفاده از شبکه شاد در استان اردبیل را برای تحویل به دانش‌آموزان بی بضاعت را ۳۱ هزار دستگاه اعلام کرد و افزود: میزان بهره‌مندی استان اردبیل در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش ایرنا، در حاشیه این جلسه، عملیات اجرایی یک مدرسه آموزش کودکان استثنایی در شهرستان پارس‌آباد مغان به صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha