شناسایی ۶ هزار و ۴۹۵ تخلف بر مبنای گزارش ناظران افتخاری در بهمن‌ماه

تهران- ایرنا- مدیرکل هماهنگی امور استان‌ها و نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بهمن ماه امسال تعداد ۱۰ هزار و ۱۸۷ مورد گزارش از ناظران افتخاری سراسر کشور دریافت شد که پس از بررسی، ۶ هزار و ۴۹۵ فقره معادل ۶۵ درصد گزارش ها، اثبات تخلف را به همراه داشت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجید ارغنده پور افزود: بهمن ماه امسال از کل گزارش های ناظران افتخاری سراسر کشور ۱۰ هزار و ۳۲ مورد قابل پیگیری و دو هزار و ۵۰۹ مورد گزارش معادل ۲۵ درصد، غیرمتخلف شناخته شدند.

وی افزود: یکهزار و ۲۸ مورد معادل ۱۰ درصد نیز به دلیل انجام مراحل دریافت نظر کارشناسی از نهادها و اتحادیه‌های ذیربط در دست بررسی است.
ارغنده پور ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی در امر نظارت بر بازار گفت: استفاده از ناظران افتخاری، در زمینه نظارت و بازرسی می‌تواند همچون سایر شیوه های نظارتی اثربخش باشد.
وی تصریح کرد: طرح ملی ناظران افتخاری، با هدف به کارگیری مشارکت‌های مردمی در امر نظارت بر بازار، توانمندی بالایی برای رسیدگی سریع‌تر به تخلفات صنفی را دارد و مسیرهای ارتباطی تعریف شده در این طرح، با ویژگی دسترسی آسان، ناظران را در ثبت تخلفات موجود، توانمندتر می‌کند.
وی افزود: اجرای مستمر این طرح فرهنگ مشارکت در امور اجتماعی و تعهدمندی شهروندی گسترش می‌یابد و این فرصت برای تک تک افراد جامعه فراهم می‌شود تا نسبت به عرضه و خرید کالاهای مورد نیاز آگاهانه تر برخورد کنند.
ارغنده پور تاکید کرد: افزایش ۵۱ درصدی پرونده های متخلف از گزارش های ارسالی ناظران افتخاری در بهمن ماه امسال مهر تأییدی بر این ادعاست که این طرح، در زمینه نظارت و بازرسی می تواند همچون سایر شیوه های نظارتی اثربخش باشد.
وی افزود: طرح نظارت مردمی اکنون با حضور داوطلبانه ناظران از بین افراد عادی جامعه و با کمترین هزینه ممکن، در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: این امکان برای متقاضیان همکاری درطرح ناظران فراهم شده تا با مراجعه به پورتال سازمان حمایت به نشانی http://cppo.mimt.gov.ir و انتخاب استان محل سکونت، نسبت به تکمیل فرم شناسایی و دریافت کد رهگیری اقدام و پس از یک هفته از نتیجه بررسی در پورتال آگاهی یابند.
ارغنده‌پور درباره راه‌های ارتباطی ناظران افتخاری برای ارسال گزارش تخلفات اقتصادی نیز گفت: این افراد با توجه به کدهای شناسایی تعریف شده می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قبیل گرانفروشی، کم فروشی، تقلب و غیره یا موارد مرتبط از سوی برخی بنگاه های اقتصادی، بوسیله سامانه تلفنی ۱۲۴، اپلیکیشن آسان پرداخت، سایت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سایت مرجع رسمی قیمت کالا و خدمات ( ۱۲۴.ir) ، گزارش های خود را ‌ به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان منعکس کرده و با دریافت کد پیگیری، از نتیجه اقدام های سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت اطلاع یابند.
به گزارش ایرنا، هفته‌های پیشین، پنج کالا از جمله روغن‌خوراکی، نهاده‌های دامی، مرغ زنده و گرم، سیمان و تایر سبک و سنگین به عنوان کالاهای دارای اولویت بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از احتکار، بررسی موجودی و قیمت، تعیین شد.
همچنین در نیمه نخست امسال نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا، ماسک و لوازم بهداشتی مربوط به این بیماری در صدر بازرسی‌ها قرار داشتند و در هفته‌های متوالی نظارت شدیدی بر آن اعمال می‌شد.
ویروس کرونا از اسفندماه سال ۹۸ در ایران شیوع یافت و همسو با تعطیلی، محدودیت‌هایی را به دنبال داشت. اصناف در این مدت در چهار گروه شغلی تقسیم شدند و اصنافی که نیازهای روزمره شهروندان را تامین می‌کنند در گروه نخست جای گرفته‌اند که اجازه فعالیت در مناطق قرمز را دارند. هچنین تغییراتی در دسته‌بندی‌های اصناف انجام شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =