مدیرکل موزه‌ها : ۲۸۵ موزه در دولت تدبیر و امید راه اندازی شد

کرمان - ایرنا - مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اکنون ۷۴۰ موزه فعال در کشور داریم که از این میزان تعداد ۴۵۵ موزه از ابتدای قرن حاضر تا سال ۹۲ داشتیم و از سال ۹۲ تا امروز طی دولت یازدهم و دوازدهم ۲۸۵ موزه احداث شد. 

به گزارش ایرنا، محمدرضا کارگر عصر سه‌شنبه در آیین افتتاح موزه نفت‌سوزها در کرمان افزود: از این میزان ۱۰۰ موزه توسط بخش خصوصی شکل گرفته و پنج موزه را وزارت نفت احداث کرده است.

وی اظهار داشت: وزارت نفت باوجود ظرفیت‌ها زمینه احداث ده‌ها موزه را از نظر ساختمان و اشیا فراهم کرده و با سیاست های دولتی تدبیر و امید می‌توانیم هزارمین موزه را تا پایان سال آینده افتتاح کنیم.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: موزه عامل و محصول توسعه است و حضور نفت در این حوزه به معنی توسعه پایدار حوزه نفتی کشور تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: موزه ها و میراث فرهنگی در عرصه سیستم امنیتی، فرهنگی و نظامی و علمی کشور کاربرد دارد و در این زمینه مقامات کشورهای دیگر همچون آمریکا به تاریخ طولانی و تمدن ایران اشاره می‌کنند و تاریخ ما یک برند در دنیا است.

وی با اشاره به جایگاه ایران از منظر تاریخی در دنیا، افزود: ایران می تواند در عرصه های بسیاری در دنیا ازجمله نفت، معدن، نظامی فرهنگی و مذهبی حضور یابد اما در عرصه های محدودی ازجمله اقتصادی نفت و میراث فرهنگی بازیگر اصلی و بدون رقیب هستیم و مورد توجه دنیا قرار داریم.

کارگر با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و مذهبی گام های بزرگی برداشتیم و در آینده در سطح جهانی بازیگر اصلی می‌شویم عنوان کرد: نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایرانی در قم با مدعوین خارجی داشتیم و در این نشست مطرح شد که ایستادگی در مقابل هنر تاریخی به ضرر خود افراد است.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه میراث فرهنگی در عرصه دیپلماسی نیز موثر است گفت: موزه نفت سوزها به حفظ حافظه تاریخی ما کمک می‌کند و نمی‌گذارد این حافظه را از دست دهیم.

وی ادامه داد: نخستین امپراطوری، قانون، سفال و خشت و سازه فلزی را در ایران ساختیم، گیاه و حیوان را اهلی کردیم و برای نخستین بار در ایران انسان از غار به دشت آمد که این تاریخ غنی امیدی برای جوانان و تاریخ و مردم است.

کارگر بیان داشت: به عنوان میراث دار تمدنی بزرگ وظیفه داریم بدون دسته بندی های سیاسی باور کنیم که ایرانی هستیم و رسالت داریم ایران را به جایگاهی رفیع تر برسانیم و مستحق بالاترین تمدن و بهره برداری از آبادترین و بهترین‌ها در کشور هستیم.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: باتوجه به تاریخ غنی، باید با تعصب ملی، میراث فرهنگی ایران را نسبت به جهان ارتقا دهیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha