سهم ۳۹ درصدی حوزه حمل و نقل عمومی از بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران

تهران - ایرنا - اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۰ شهر تهران، بودجه نهایی را تصویب کرده و نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران بر سهم ۳۹ درصدی حوزه حمل و نقل عمومی در این بودجه تاکید کرد.

به گزارش ایرنا اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز /سه شنبه/ در جریان دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورا ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادند.

«سید حسن رسولی» نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، با قرائت گزارش کمیسیون تلفیق درباره ردیف‌های هزینه ای بودجه گفت: سهم حوزه حمل و نقل و ترافیک به عنوان اصلی ترین معضل شهر تهران تا قبل از تصمیم امروز کمیسیون ۳۸.۴ درصد بود که عددی که امروز اضافه شد به نزدیک ۳۹ درصد بودجه کل تهران رسید.
وی گفت: همچنین سهم حوزه خدمات شهری ۱۳.۳ درصد و سهم بخش ایمنی و مدیریت بحران  درصد از ۴.۲ درصد از کل بودجه شهر تهران است.  

رسولی با بیان اینکه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ درصد از درآمدهای خود را صرف حوزه فرهنگی و اجتماعی خواهد کرد، ‌ افزود: سهم حوزه شهرسازی و معماری که اولین سهم را در کسب درآمد به صورت ضابطه‌مند دارد، ۴ درصد از کل بودجه شهر تهران است.

عضوشورای شهر تهران ادامه داد: ۳۳ درصد از بودجه ۱۴۰۰ هم  به مجموعه فصل هوشمندسازی شامل خرید خدمت، حقوق دستمزد تعلق دارد.
وی اظهار داشت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی حسب سهمیه اعلام شده، هزینه‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در سقف کاملا رعایت کرده و مازاد مصرفی نداشتند.

وی با بیان اینکه در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک، کمیسیون حمل و نقل مجموعا ۴۰۰ میلیارد تومان ردیف‌های خود را نسبت به حد نصابی که در فصل درآمدها تعیین شده بود، افزایش داد، ‌ گفت:  توافق کردیم که از محل افزایش فروش دارایی های شهرداری تهران با توجه به اولویتی که این بخش دارد برای توسعه اتوبوسرانی و مترو نه برای مصارف جاری و حقوق دستمزی ۴۰۰ میلیارد تومان اضافه شود که باعث شد سهم این حوزه از کل بودجه ۱۴۰۰ به نزدیک ۳۹ درصد برسد.  

وی ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد تومان باقی مانده از این محل بنا به پیشنهاد ارائه شده برخی از اعضا به دو شرکت شهربان و حریم بان اختصاص خواهد یافت،  به گونه ای که در مناقصه‌ای که شهرداری تهران برگزار می‌کند، همکاران در این دو شرکت به شرط دارا بودن شرایط استخدامی با سایر شرکت ها از دریافتی های یکسان برخوردار شوند.

رسولی افزود: در حوزه خدمات شهری کمترین تغییر را داشتیم و تعادل بخشی درآمدی برقرار است و به همان میزان که درآمد دارند به همان میزان هزینه در نظر گرفته شده است.

رسولی با اشاره به ماده واحد بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: بر اساس بند الف ماده واحده بودجه عمومی شهرداری تهران شامل مناطق، واحدهای ستادی راهنمایی و رانندگی و شورای اسلامی شهر تهران از حیث منابع تامین اعتبار شامل درآمدهای واگذاری دارایی سرمایه و واگذاری دارایی‌های مالی بالغ بر ۴۸۸ هزار و ۸۳۳ میلیارد و ۷۶۴ میلیون و ۸۲۰ هزار ریال است.

وی با بیان اینکه ۱۶۴ هزار ۶۹۳ میلیارد و ۶۶۱ میلیون و ۶۸ هزار ریال از بودجه اعتبارات هزینه ای است، افزود: این عدد به تنهایی شامل حقوق و مزایا نیست بلکه شامل هزینه‌های جاری است.

وی عنوان کرد: همچنین تملک دارایی های سرمایه ای هزینه ای که برای پروژه های عمرانی و تاسیسات زیربنایی شهر اختصاص دارد ۲۲۰ هزار و ۳۲۵ میلیارد ۴۰۳ میلیون ۱۲۲ هزار ریال و اعتبارات تملک دارایی مالی ۱۰۳ هزار و ۸۱۵ میلیارد و ۶۰ میلیون و  ۶۰۳ هزار ریال خواهد بود که به شهرداری تهران اجاره داده می شود تا سقف ۲۰ درصد منابع و مصارف را به صورت غیرنقد عمل کند.  رسولی با بیان اینکه بر اساس بند ب بودجه سازمان‌ها و شرکت های تابعه و خالص بودجه سازمان ها باید تعیین تکلیف شود، ‌خاطر نشان کرد: بر اساس بند ج ماده واحده نیز شهرداری تهران مکلف است در صورت کاهش یا افزایش جدی درآمدها یا عدم تحقق درآمدها تا ۲۰ درصد بودجه مصوب نسبت به ارائه لایحه اصلاحیه بودجه حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۰ اقدام کند.  

 

قدرت خرید بودجه ۱۴۰۰ شهرداری 
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قدرت خرید ۴۸ هزار تومان بودجه ۱۴۰۰  معادل بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۰ است. در واقع بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قدرت خرید در حد بودجه  ۱۳۹۰ است البته بهتر بود. بر همین اساس صرف افزایش اعداد و ارقام معنی عدول از برنامه سوم نیست.  

یکی از دلایل افزایش رقم بودجه ۱۴۰۰ افزایش شدید بهای خدمات است. در سال ۱۳۹۹ در حوزه هوشمند سازی که هزینه جاری است بین ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه داشتیم که امسال برای سال ۱۴۰۰ با همه سخت گیری‌ها این عدد به ۱۶ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.  

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که امسال بر اساس بخشنامه‌ای که از سوی وزارت کشور ارائه شده و شوراها ملزم به رعایت آن هستند نباید هیچ ارقام بازیی در تبصره‌ها وجود داشته باشد و ارقام تبصره‌ها باید در ردیف‌های بودجه لحاظ شود. بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از ۴۸ هزار میلیارد تومان بودجه متاثر از همین موضوع است.

بودجه ۱۴۰۰ یکی از غیر فرهنگی ترین بودجه های ده سال گذشته است
محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: همانگونه که در جلسات عدیده تلفیق و بررسی حوزه درآمدی و بررسی تبصره ها گفته شده است، متاسفانه بودجه امسال به شدت با استاندارهای بودجه نویسی فاصله جدی دارد.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش سقف بودجه به ۴۸ هزار و ۸۸۰ میلیار تومان بودیم که این عدد افزایش چهل درصدی افزایش بودجه نسبت به سال ۹۹ است، اظهار داشت: در حالیکه در ماه اسفند هستیم و بودجه سال  ۹۹ کمتر از ۷۰درصد محقق شده است و این رقم چهل درصد افزایش، عملا یک بودجه غیر واقعی و یک خودفریبی است.

حق شناس افزود: افزایش نامتعارف سهم درآمد های ناپایدار و تطهیر شهر فروشی در غالب نامهای عوارض و مازاد تراکم و عوارض طرح‌های توسعه شهری که به منزله فروش سرمایه های شهر است.

تصویب نرخ بهای خدمات شهری در سال ۱۴۰۰
«زهرا صدراعظم نوری»  رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در این جلسه گفت: هزینه جمع آوری و حمل هر کیلو پسماند عادی از ۱۳۰۰ ریال به ۱۶۵۰ ریال افزایش یافت.  

وی ادامه داد: هزینه دفن یک کیلو پسماند عادی در شهر تهران از ۷۰۰ ریال در سال ۹۹ به ۷۸۲ ریال افزایش یافته است و در مجموع بهای خدمات مدیریت پسماند ۲۱.۵ درصد افزایش می‌یابد.  
نوری اضافه کرد: برای تشویق شهروندان به تفکیک زباله از مبدا، ضریب تشویقی برای گسترش تفکیک از مبدا تعریف شد و ضریب E۲ از یک به ۰.۷ کاهش یافت.  

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با اشاره به پیوست پنجم که درخصوص حق بهره برداری غرف به تفکیک نوع کاربری در بازارهای میادین میوه و تره بار است گفت: حق بهره برداری غرف میادین میوه‌و تره‌بار به تفکیک نوع کاربری؛ ۵۰ درصد قیمت مبالغ حق‌بهره‌برداری به عنوان پایه برای لحاظ در دوره بعد خواهد بود.  

وی با بیان اینکه تعرفه بهای خدمات بهشت زهرا به میزان ۲۵ درصد افزایش یافت، ‌ ادامه داد: نرخ ورودی وسایل نقلیه میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار به صورت میانگین ۲۰درصد افزایش یافت.  

عضو شورای شهر تهران درباره تعیین نرخ ورود خودرو به پارک سرخه حصار گفت: نرخ ورودی به سرخه حصار برای خودروهای سواری ۳۵۰۰تومان، سنگین سواری ۱۵هزار تومان، کامیون تا ۲۰تن، ۲۵ هزارتومان وموتور سیکلت ۲هزار تومن است.  

نوری درباره نرخ بهای خدمات مشاغل سیار و بی‌کانون نیز گفت: نرخ پایه بهای خدمات هر متر مربع در سال ۱۴۰۰؛ شامل استقرار کالا و محصولات تولیدی و خودرو روزانه ۷۸۰۰ تومان و برای مشاغل سیا غیر موتوری ۱۵هزار تومان است.  

وی با اشاره به افزایش نرخ بهای خدمات کیوسک‌های مطبوعاتی گفت: کیوسک‌ها در سه درجه سطح‌بندی شده اند. قیمت درجه یک از ۱۲۰۰ به ۲۵۰۰، در کیوسک در جه دو از ۸۰۰ به ۱۰۰۰ و در کیوسک در جه سه از ۴۰۰ به ۵۰۰ افزایش یافته است. نرخ بهای خدمات کیوسک‌های مطبوعاتی در مجموع ۲۵درصد افزایش یافت.  

نوری درباره نرخ بهای خدمات دفع پسماندهای پزشکی، صنعتی و کشاورزی گفت: نرخ بهای دفع پسماندهای پزشکی جهت تقدیر از کادر پزشکی به دلیل شرایط کرونا بدون تغییر می‌ماند.  

انتقاد از نادیده گرفتن اسناد فرادستی بودجه ای 
احمد مسجدجامعی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه، نظام برنامه ریزی و بودجه نویسی مبتنی بر اسناد فرادستی را نادیده گرفته‌ایم، اظهار داشت: شهرداری در برنامه پنج ساله سوم برای سال ۱۴۰۰ سقف  ۲۱ هزار میلیارد تومان را پیش‌بینی کرده بود اما آنچه الان ارائه شده ۴۸ هزار میلیارد تومان است و به همین نسبت سهم حوزه‌های ماموریتی افزایش و کاهش یافته است.  

وی گفت: در حوزه اجتماعی-فرهنگی ۸/۶  به  ۹/۴  درصد، حوزه  خدمات شهری از ۱۵ به ۳/۱۳ درصد، حوزه ایمنی و مدیریت بحران از ۷/۴ به ۲/۴ درصد، حوزه معماری و شهرسازی از ۵/۲ به ۴ درصد و حوزه توسعه مدیریت و هوشمند سازی از ۳۸ به ۳/۳۳ درصد تغییر کرده است.

وی افزود:‌ شهرداری گزارش عملکرد بودجه سال ۹۹ را نیز ارائه نداده است؛ هر چند گزارش های همکاران کمیسیون برنامه و بودجه تا کنون از تحقق تنها هفتاد درصد آن چه پیش بینی شده حکایت دارد.

مسجدجامعی عنوان کرد که لازم است در این خصوص گزارشی ارائه و مبنای افزایش و یا کاهش این ارقام نسبت به پیش بینی های برنامه ۵ ساله سوم مشخص شود و به این پرسش پاسخ داده شود که نسبت ارقام ذکرشده در گزارش کمیسیون از لایحه، با ارقام برنامه و اسناد فرا دستی چیست؟  
 
عضو شورای شهر تهران همچنین گفت: تامین حقوق و مزایای همکاران در شهرداری، امری انسانی، اخلاقی و قانونی است که نباید فقط به حقوق مادی و شغل همکاران در مدیریت شهری اکتفا کنیم.

به گفته وی، انسانها کد یا عدد نیستند که هر جور بخواهیم با آنها رفتار کنیم، آنها دارای حقوق شهروندی و انسانی و مورد احترام هستند.  
 
مسجدجامعی با بیان اینکه در کار و شغل تنها پول ملاک نیست بلکه مبنای ما احترام ناشی از آن اشتغال است که ایجاد حیثیت هم می‌کند، اظهار داشت: مثلا موقعیت پدر یا مادری که نان آور خانواده است، جایگاهی است که دارای شان و احترام و عزت است و باید آن را رعایت و به آن توجه کرد.

بودجه سال  ۱۴۰۰ شهرداری تهران، الگویی برای کلانشهرها
«محمد سالاری» رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران انقباضی است، گفت: نگاه کالایی به شهر در دوره پنجم مدیریت شهری تبدیل به نگاه معنایی شده است و مهم ترین دستاوردهای مدیریت شهری در بودجه ۱۴۰۰ تجلی پیدا کرده است و الگویی برای تمام کلانشهرها و شهرهای کشور در کنار توقف چرخه باطل شهرفروشی و توجه به حقوق عمومی و توسعه محلات و ارتقا کیفیت زندگی خواهد بود.

سالاری در اعتراض به نظر برخی اعضا که  بودجه ۱۴۰۰ را انبساطی عنوان کردند، اظهار داشت: این نظر کاملا اشتباه است و به هیچ عنوان مبانی صحیحی ندارد و مبتنی بر داده ها و شاخص های قابل سنجش نیست. وقتی گفته می شود، این بودجه انبساطی بسته شده باید برای آن مجموعه ای از ادله و استنادات و مقایسه های تطبیقی با دوره های قبل ارائه شود.  

وی ادامه داد: بررسی های ما در کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون برنامه و بودجه و شهرداری تهران نشان می دهد که بودجه سال ۱۴۰۰ به لحاظ قدرت خرید خدمات، قدرت خرید مردم و پرداخت حقوق و مزایا حتی کم تر از بودجه سال ۱۳۹۰ است، بنابراین بودجه به شدت انقباضی بسته شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه  توقف چرخه باطل شهر فروشی، ابر پروژه و مهم ترین دستاورد مدیریت شهری دوره پنجم است، گفت: اینکه برخی همکاران دریافت عوارضی مانند عوارض زیربنا، تراکم پیش آمدگی و تغییر کاربرد در چارچوب طرح تفصیلی را شهرفروشی می نامند، جای تعجب است.

وی با بیان اینکه درست است که ما مخالف بارگذاری های انبوه و فراتر از طرح تفصیلی هستیم اما به همان میزان هم موافق تحقق حقوق مردم در چارچوب طرح تفصیلی هستیم، ‌ افزود: به هیچ عنوان مخالف ساخت و ساز و نوسازی در شهر تهران نیستیم لذا اقلیتی که در عرصه های عمومی شهر و در چارچوب طرح تفصیلی اقدام با ساخت و ساز می کنند، باید عوارض پرداخت کنند.

به گفته وی،  اگر شورای پنجم تصمیم بگیرد عوارض از حوزه ساخت و ساز قانونی و در چارچوب طرح تفصیلی را دریافت نکند، به این مفهوم است که هزینه های اداره شهر از  جیب عموم مردم پرداخت شود و عموم مردم بجای اقلیتی که در عرصه ساخت و ساز قانونی سرمایه گذاری می کنند باید هزینه شهر را بپردازند.  

وی با بیان اینکه اکنون در دوره پنجم برای اولین بار در بودجه ۱۴۰۰، عمده منابع درآمدی با توجه به محلات و پروژه های توسعه محله ای و با رویکرد نرم افزاری و ایجاد زیر ساخت های نرم افزاری بسته می شود، ‌ افزود: اکنون نگاه کالایی به شهر تبدیل به نگاه معنایی به شهر شده است و مهم ترین دستاوردهای مدیریت شهری در بودجه ۱۴۰۰ تجلی پیدا کرده است.

سالاری خاطر نشان کرد: هرچند ما برای رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی داریم اما بودجه ۱۴۰۰ الگویی برای تمام کلانشهرها و شهرهای کشور در کنار توقف چرخه باطل شهرفروشی و توجه به حقوق عمومی و توسعه محلات و ارتقا کیفیت زندگی خواهد بود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نهایت در این جلسه گزارش تلفیق بودجه را با ۱۷ رای تصویب کردند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =