۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84246961
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کوچکترین پیست بین‌المللی کشور پذیرای اسکی‌بازان

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبر: 84246961
کوچکترین پیست بین‌المللی کشور پذیرای اسکی‌بازان

همدان- ایرنا- تدبیر دستگاه ورزش همدان در بازگشایی مسیر دسترسی به پیست تاریک دره، زمینه فعالیت دوباره اسکی‌بازان در کوچکترین پیست بین‌المللی کشور را مهیا ساخته است.

به گزارش ایرنا با پیگیری حمید سیفی مدیرکل ورزش و جوانان همدان و عزم نیروهای ستادی و اجرایی ورزش استان، مسیر دسترسی به پیست تاریک دره پس از سه سال انسداد، بازگشایی شد.

دستور سیدسعید شاهرخی استاندار همدان مبنی بر فراهم شدن شرایط فعالیت پیست اسکی تاریک دره و برداشتن موانع در مسیر دسترسی به این منطقه موجب شد تا دستگاه ورزش در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به بازگشایی آن اقدام کند.

در سه سال اخیر و همزمان با بارش مناسب، با وجود اینکه پیست تاریک دره امکان فعالیت اسکی را داشت اما همواره مسیر دسترسی به دلیل انباشته شدن برف مسدود شده و اسکی بازان را با مشکل مواجه می‌کرد.

هر چند اغلب اسکی بازان با وجود بسته بودن جاده تاریک دره، از مسیرهای پرشیب و خطرناک گذر کرده و به نوعی عشق و علاقه خود را به فعالیت در ورزش اسکی اعلام داشتند.

هراندازه که تاریک‌دره را بهشت گمشده ایران‌زمین و پیست بین‌المللی بنامیم، نبود زیرساخت‌های استاندارد و ایمن همچون جاده دسترسی باعث شد تا کوچکترین پیست بین‌المللی کشور به ویژه در سال‌های اخیر با مشکل تردد خودروها مواجه باشد.

پیست بین المللی با جاده محلی

پیست اسکی تاریک دره همدان از معدود پیست‌های بین المللی کشور به شمار می‌رود که حتی برخی‌ها زمان استفاده از آن را بهتر از پیست‌های مطرح تهران و البرز ارزیابی می‌کنند.

این پیست در دهه ۸۰ در بازدید ناظران فدراسیون جهانی اسکی در فهرست پیست‌های بین المللی کشورمان قرار گرفت.

پیست اسکی تاریک دره با یک هزار و ۶۰۰ متر طول قابلیت برگزاری مسابقات اسکی روی چمن و برف را در تمام فصول سال دارد و تله ‌سی‌یژ این مجموعه با ۱۰۰ صندلی و یک هزار و ۶۰۰ متر طول خط فعال شده و با راه‌اندازی این دستگاه وسعت پیست به ۵۰ هکتار رسیده است.

نزدیکی تهران به همدان و قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیک‌ترین مسیر تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را مطلوب بدانند.

نزدیکی تهران به همدان و قرار گرفتن موقعیت جغرافیایی پیست تاریک دره در نزدیک‌ترین مسیر تردد تا مرکز شهر همدان باعث شده تا اسکی بازان شرایط آن را مطلوب بدانند.

اما با وجود برخورداری از این امتیازها، مسیر منتهی به پیست تاریک دره جاده‌ای محلی است و این امر به دغدغه‌ای برای اسکی بازان برای بهره برداری از پیست تبدیل شده است.

سالهاست که همزمان با فصل بارش برف در همدان به ویژه در دامنه‌های الوند و در مسیر گنج نامه، ابتکار همیشگی راهداران مسدود کردن مسیر پیست تاریک دره است.

همان پیست بین المللی که حتی رئیس فدراسیون اسکی نیز موقعیت راهبردی آن را در کشور بی‌نظیر دانست اما مسیرش را همچنان محلی و بدون ایمنی و استاندارد قلمداد کرد که امروزه به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

جاده پر پیچ و خم این پیست از میان کوه و دره، مسیری هر چند با جاذبه طبیعی و نمایی زیبا از طبیعت بکر کوهستان به تصویر می‌کشد، اما خطر در هر قدم کمین می‌کند.

این مسیر هر چند در دوره‌های مختلف با بیل مکانیکی و در حد چند متر، خاک برداری و تعریض شده است اما همچنان استانداردها و ایمنی لازم را ندارد.

در این سال‌ها نیز مسئولان اجرایی و اهل فن نتوانسته‌اند چاره‌ای به جز مسدود کردن فصلی جاده پیست، اقدام نو و کارگشایی انجام دهند.

فرصت طلایی برای رونق گردشگری تاریک دره

از آنجا که محور توسعه استان گردشگری نامیده شده؛ این پیست بین المللی می‌تواند ظرفیتی بالقوه در رونق صنعت گردشگری به ویژه در حوزه زمستانی و ورزشی همدان تبدیل شود.

تاریک دره علاوه بر زیرساخت‌های لازم برای انجام اسکی، با داشتن امکاناتی نظیر رستوران، کمپ اقامت، تله سی یژ، طبیعت رودخانه و فضای سبز و سایر امکانات تفریحی، قابلیت‌های متنوع را برای استفاده گردشگران مهیا ساخته است.

برای پیاده کردن طرح‌های اصولی در راستای ایجاد راه امن و استاندارد برای استفاده عموم از این پیست نیازمند چاره اندیشی و تدبیر مسئولان هستیم.

پیست تاریک دره با ۱۰ کیلومتر فاصله از مرکز شهر همدان به عنوان نزدیک‌ترین پیست اسکی در کشور به شمار می‌رود اما همچنان جاده محلی را در مقابل خود می‌بیند.

پیست تاریک دره با ۱۰ کیلومتر فاصله از مرکز شهر همدان به عنوان نزدیک‌ترین پیست اسکی در کشور به شمار می‌رود اما همچنان جاده محلی را در مقابل خود می‌بیند.

انتظار می‌رود مسئولان اجرایی استان راه حل مناسبی برای گشایش همیشگی این مسیر گردشگری پیدا کنند و اجازه ندهند یکی از مهمترین ظرفیت‌های طبیعی همدان این چنین پنهان بماند.

تاریک دره بهشت گردشگری ورزش همدان

مدیرکل ورزش و جوانان همدان با بیان اینکه تاریک دره بهشت گردشگری ورزش همدان به شمار می‌رود، گفت: نباید نسبت به این گنجینه مهم تفریحی ورزشی غافل ماند.

حمید سیفی افزود: پیست تاریک دره علاوه بر مسیری برای اسکی، زیبایی‌های خلقت را به تصویر می‌کشد و باید به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شود.

وی با تاکید بر توسعه توریسم ورزشی در همدان گفت: ویژگی کوهستانی همدان بهترین فرصت را برای توسعه ورزش‌هایی نظیر کوهنوردی و اسکی فراهم ساخته است که هر دو رشته مورد توجه توریسم ورزش در عرصه‌های بین المللی بوده ومی توان از این ظرفیت‌ها برای جذب گردشگر به خوبی استفاده کرد.

سیفی اضافه کرد: بر همین اساس یکی از سیاست‌های اصلی ورزش استان در توسعه کوهنوردی و اسکی تعریف شده و برنامه‌های فراگیر را با کمک کارشناسان تدوین کرده‌ایم که از سال آینده به اجرا گذاشته می‌شود.

وی با قدردانی از حمایت سیدسعید شاهرخی استاندار همدان و نیز همکاری مطلوب مدیریت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همدان گفت: مسیر پیست بازگشایی شده و پذیرای دوستداران ورزش اسکی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha