۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۹:۵۳
کد خبر: 84240076
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاکید عراق بر تشدید تلاش منطقه ای برای نابودی تروریسم

بغداد – ایرنا- وزیر کشور عراق امروز دوشنبه بر لزوم تشدید تلاش های منطقه ای برای از بین بردن تروریسم تاکید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «بغداد الیوم»، «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق که به ریاض سفر کرده است، امروز در حاشیه بازدید از مرکز عملیات امنیتی یکپارچه سعودی گفت که عراق تمایل زیادی برای افزایش تلاش ها با کشورهای همسایه به منظور از بین بردن تروریسم و جنایت دارد.

برپایه این گزارش، الغانمی همچنین بر «اهمیت همکاری و هماهنگی مشترک بین عراق و عربستان و نیز تبادل تجارب با توجه به برخورداری دو کشور از مرزهای مشترک تاکید کرد».

به نوشته پایگاه بغداد الیوم، الغانمی در این بازدید خود از اقدامات امنیتی نیروهای مرزبانی سعودی و فناوریهای مورد استفاده از سوی واحد مدارک و ادله کیفری در شناسایی و تحقیقات درباره حوادث از جمله بمب ها، شناسایی مواد منفجره و آزمایشگاههای سلاح آگاه شد.

الغانمی یکشنبه شب در صدر یک هیات از مسئولان ارشد وزارت کشور عراق وارد ریاض شد و امروز به همراه معاون وزیر کشور سعودی از اداره کل مبارزه با مواد مخدر، اداره کل مدارک و ادله کیفری و مرکز ملی عملیات امنیتی یکپارچه سعودی بازدید کرد.

دیدار الغانمی از ریاض در سایه افزایش حملات تروریستی در برخی استان های عراق بویژه در بیش از یک ماه اخیر صورت می گیرد. یکی از مهمترین این حملات تروریست، حمله دو بمبگذاری انتحاری در دوم بهمن ماه گذشته در بغداد بود که ۳۲ قربانی و ۱۱۰ زخمی برجای گذاشت و آرامش این شهر را بعد از مدتها برهم زد.

حکومت سعودی در طول چهارماه اخیر برای نزدیک کردن روابط خود با دولت عراق وارد عمل شده و در این مدت، رایزنی های فشرده ای با دولت عراق در بخش های سیاسی، اقتصادی و نظامی و سفرهای دوجانبه اقتصادی و نظامی بین دو کشور صورت داده است.

این رویکرد در سایه بازگشایی گذرگاه مرزی «عرعر» در مرز عراق و عربستان بعد از سالها، نگرانی شماری از محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق را درباره پیامدهای این همکاری و باز شدن پای سعودی ها به عراق به همراه داشته است.

این محافل از چهار ماه قبل به این سو نسبت به حضور عربستان در عراق با توجه به سابقه بد ریاض در برخورد با بغداد هشدار داده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی کشورشان دانسته اند.

برخی کارشناسان امنیتی عراقی ‌گفته اند که دست کم ۱۵ هزار تروریست سعودی در سالهای گذشته انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

در آخرین مورد اقدامات سعودی علیه ملت عراق نیز شبکه تلویزیونی سعودی «العربیه» چند روز پیش اقدام به مصاحبه با «رغد صدام» دختر دیکتاتور سابق عراق کرد که با موج گسترده محکومیت ها و اعتراضات در داخل عراق روبرو شد و آنها جنایت های صدام و حزب بعث منحل شده را یادآور و تصاویر این جنایت ها را منتشر کردند و خواهان فراخواندن سفیر عربستان در اعتراض به مصاحبه شبکه سعودی العربیه با دختر دیکتاتور پیشین عراق و اقدامات قانونی علیه دفتر این شبکه در عراق شدند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha