برند تهران باید بیانگر احساس شهروندان به شهر باشد

تهران- ایرنا- شهردار تهران معتقد است در عین حالی که برند تهران باید بیانگر احساس عمومی شهروندان به شهرشان باشد باید بر نقاط قوت و مثبت شهر تاکید کند و از بیان نکات منفی به علت ماهیت رقابت پذیری برندینگ پرهیز کند.

به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، پیروز حناچی روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای راهبری نشان برتر تهران گفت: برند سازی برای تهران، تلاشی است برای این که ما بتوانیم خود را بشناسانیم و دیگران هم به واسطه آن ما را بشناسند. خیلی نکات منفی در شهرهای دیگر هم هست اما وجوه منفی را در فرآیند برندسازی به نمایش نمی گذارند و البته آنچه که به نمایش می گذاریم نیز نباید از واقعیت دور باشد. 

وی افزود: به نظر من تلاش شده که همه جوانب در برندسازی دیده شود اما بخشی از برند بر اساس احساس عمومی جامعه نسبت به آن برند است که در طول زمان شکل می گیرد. 

حناچی با تاکید بر برجسته سازی نقاط قوت در برند تهران، گفت: وقتی وارد عرصه رقابت می شویم قطعا نباید به نقاط منفی بپردازیم بلکه تلاش برای تاکید بر نقاط مثبت است. با این حال جمع بندی نظرات کارشناسان در جلسه نشان می دهد که زمان بیشتری برای طرح این موضوع لازم است.

به گفته وی، در تهران ۱۴۰۰ نیز شهرداری با این مسائل مواجه بود و در نهایت به این نتیجه رسید که یک لوگوی مشخص نمی توان برای آن داشت. 

حناچی اضافه کرد: به دست آوردن حس مشترک دشوار است در حالی که آن حس مشترک ما را به مقصد می رساند. 

وی گفت: دوستان نگران تعجیل در موضوع نشان برتر تهران هستند و در عین حال زمان زیادی برای این کار نداریم و می خواهیم زودتر به نتیجه برسیم . عجله ریشه های این موضوع را سست می کند. باید تلاش کنیم اجماع در این زمینه به وجود بیاید. 

شهر انسان محور، نیازمند برند است

همچنین رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: با توجه به این که شهرهای بزرگ دنیا نشان برتر را برای خود انتخاب کرده اند، شهر تهران نیز حرکت از یک شهر سازه محور به شهری برای همه و انسان محور تبدیل است نیاز به داشتن یک نشان برای تهران بیشتر احساس می شود.

غلامحسین محمدی در نخستین جلسه شورای راهبری نشان برتر تهران با ارائه گزارشی درباره فرآیند اجرایی نشان برتر گفت: با توجه به این که شهرهای بزرگ دنیا نشان برتر را برای خود انتخاب کرده اند و رویکرد جدید شهر تهران نیز حرکت از یک شهر سازه محور به شهری برای همه و انسان محور تبدیل است نیاز به داشتن یک نشان برای تهران بیشتر احساس می شود. 

وی برند را نقشه راه استراتژی شهر دانست و اضافه کرد: برندسازی به رقابت شهر با سایر شهرهای جهان کمک می کند. برند سازی می تواند گردشگری را تقویت و تجربه ای مطلوب برای توریست ها فراهم کند. این مزیت های رقابتی به نقطه کانونی شهر تبدیل می شود.

محمدی تاکید کرد: ما می خواهیم در ساخت نشان برتر تهران فرآیندی را طی کنیم که عناصر دیداری و کلامی و رفتاری همه شهروندان تهرانی را در خود جمع کند. تهران تصویر مخدوشی دارد که نتیجه روش های مدیریتی پیشین در تهران است .

وی با تاکید بر وظیفه شهرداری برای ارائه نشان برتر طبق قانون گفت: در برنامه پنجم توسعه، شهرداری تهران ملزم شده است که نشان برتر تهران را مشخص کند ، شورای راهبری نشان برتر  نیز برای تحقق این وظیفه تشکیل شده است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: بسیاری از هنرمندان که در تهران بالیدند و رشد کردند از شهرهای دیگر آمده اند. تهران یک ویژگی قبل از پایتختی دارد و آن این است که پذیرای همه بوده است .در اولین گزارش های سفرنامه نویسان که از تهران عبور کرده اند آمده است که خانواده های مسیحی در اینجا ساکن بوده اند .

وی افزود: اولین موقوفه تهران مربوط به یک خانواده کرمانشاهی و دوره صفویه بوده است. در نخستین آمارگیری های تهران هم می بینیم که از عرب ها یا ترکمن ها و کردها در تهران هستند. تهران طوری بوده است که اگر حتی در ولایت خودشان عده ای دعوا داشتند در تهران در کنار هم با صلح زندگی می کنند. 

همچنین سیدمحمد بهشتی رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در این جلسه با تاکید بر هویت تاریخی تهران گفت: برخی شهرها مثل شهرهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند که به شکل مصنوعی برای آنها برند ساخته می شود . برخی شهرها تاریخی و دارای ارزش های تاریخی هستند . در بسیاری از مواقع این شهرها به دلیل بحران هایی که داشته اند ارزش هایشان را غبار می گیرد. باید دید این ارزش ها چیست و از آنها غبار روبی کنند. 

وی افزود: تا یکی دو دهه پیش تحصیلکرده های ما هم تهران را شهری بی هویت می دانستند. وقتی برای شورای اول تهران توضیح دادیم که تهران شهری تاریخی است برایشان جالب بود. 
بهشتی با بیان این که چرا اخیرا به سراغ برند تهران رفته ایم و چرا در سال های اخیر جامعه به دنبال برندها رفته است، گفت: به نظر می رسد احوال مردم تهران تغییر کرده است و بنا به تغییر احوالشان است که تقاضای برند هم برای تهران ایجاد شده است. 
توجه جامعه به برند شهر می گوید که الان زمان پرداختن به آن است و سی سال پیش زمان آن نبود چون مسائل کمی معتبر بود و مدیریت شهری هم کمیت را دنبال می کرد. 
بهشتی با بیان اینکه «برندسازی به دنبال کیستی شهر است »، افزود: زمانی که سیطره کمیت در شهر تهران بود زندگی در شهر نبود اما حال شهر تهران رو به بهبود است و شواهد فراوانی هست که اهالی شهر سعی می کنند به فضای شهری کیفیت ببخشند و مدیریت شهری هم متناسب با آن دگرگون می 

وی گفت: چیزهایی در شهر است که ویژگی تهران به عنوان پایتخت است. تمام پایتخت های قدیمی ایران در زمانی که پایتخت می شوند نخبگان جامعه در همه زمینه ها آنجا ساکن می شوند. این خصوصیت پایتخت بودن در ایران است و اختصاص به تهران ندارد. تهران از زمانی که پایتخت می شود این خصوصیت را دارد.

در این جلسه بعد از گزارش روند اقدامات انجام شده برای نشان برتر تهران اساتید حاضر در جلسه گزارش ارائه شده را واکاوی و نظرات خود را مطرح کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

سرخط اخبار استان‌ها