شهرهای فارس به پویش کسب عنوان پایتختی کتاب ایران دعوت شدند

شیراز- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره اعلام فراخوان پایتختی کتاب کشور خواستار تعامل دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و  مردم‌نهاد برای حفظ این عنوان در استان فارس شد.

به گزارش ایرنا، صابر سهرابی دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حفظ عنوان پایتختی کتاب در استان فارس مسیر رسیدن به عنوان جهانی را تسهیل می‌کند، عنوان کرد: طی دو سال گذشته، با هماهنگی و تلاش همه ارگان‌ها به‌ویژه شهرداری‌ها در شهرهای صدرا و اوز و شیراز، فارس توانست با کسب سه عنوان برگزیده پایتختی کتاب ایران در مقام‌های اول، دوم و سوم نشان دهد که فرهنگ‌سازی برای نهادینه کردن کتاب‌خوانی در این استان مورد توجه شهروندان است.

وی افزود: در یک سال گذشته نیز، جمع‌های کتاب‌خوانی در فارس، با وجود بیماری کرونا، در فضای مجازی و گاه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری، برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس این اقدامات را نشان‌دهنده فرهنگ بالنده فارس دانست و ابراز کرد: در استانی که بیشترین تعداد قومیت‌ها، مذاهب و ادیان را در خود جای داده است ،کتاب پلی برای رسیدن به جامعه‌ای آرام، شاداب، گفت‌وگومحور و سرزنده به شمار می‌آید.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس بیان داشت: پایتختی کتاب ایران برنامه‌ای کشوری و بومی، بر پایه نیازها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه سراسر کشور است و اگرچه گزینش کتابخوان‌ترین شهر از دریچه فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد، تمرینی برای مشارکت‌جویی، تمرکززدایـی، توجـه به ‌نظام برنامه‌ریزی و تدویـن برنامه‌های بلندمدت فرهنگـی در سـطوح محلی خواهد بود.

وی از همه فرمانداران، بخشداران، شهرداران، روسای فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و کنش‌گران فرهنگی و هنری خواست تا باری دیگر با پویایی برای مانایی فرهنگ کتاب‌خوانی در فارس و ماندگار کردن پایتختی کتاب ایران در فارس تلاش و کنند.

طـرح انتخـاب و معرفـی پایتخـت کتـاب ایـران بـرای نخسـتین بـار در ۱۳۹۳ از سـوی معاونـت امـور فرهنگـی وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسلامی در سراسـر ایـران بـرای ترویج کتاب‌خوانی برگـزار شـد و از آن سـال بـه بعد بـه خاطر اسـتقبال خوبی کـه از این طرح شـد و همچنیـن برآوردهـای مثبت کارشناسـان از آن، به‌صورت سـالانه برگزار می‌شود.

در شش دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷) و یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌­اند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند.

شیراز تا شهریور ۱۴۰۰ پایتخت کتاب ایران است و عنوان دوره هفتم پایتحت کتاب ایران برای پس از این تاریخ خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha