اصلاح قوانین در راستای رفع موانع تولید ضروری است

قزوین – ایرنا - دادستان قزوین گفت: در سال جهش تولید اصلاح قوانین مرتبط از جمله بانکی، گمرکی، بیمه‌ای و مالیاتی در راستای تسهیل و رفع موانع تولید ضروری است.

به گزارش ایرنا، محمد قاسمی روز دوشنبه با بیان این مطلب، افزود: بر اساس دستورالعمل جدید ستاد اقتصاد مقاومتی، دادستان مراکز استان‌ها وظیفه دبیری این ستاد را بر عهده خواهند داشت و قطعاً دادستان به عنوان مدعی‌العموم از تمامی ظرفیت‌ها و اهرم‌های قانونی در راستای رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران استفاده خواهد کرد.

دادستان مرکز استان ادامه داد: یکی از مشکلات استان به فعالیت واحدها تولیدی باز می گردد که دریافت تسهیلات بانکی و تمامی اقدامات اداری و اجرایی آنها در تهران انجام شده است.

وی گفت: زمانی که این واحدها دچار مشکل می‌شوند، بحران‌ها و آسیب‌های ناشی از آن متوجه استان است، اما به رغم ورود استان، گاهی برخی از تصمیمات ستادهای مختلف استانی با مانع روبه رو و اجرایی نمی‌شود، که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ریشه بسیاری از جرائم و آسیب‌ها ناشی از بیکاری است، به همین خاطر هرچقدر شاهد گردش چرخ اقتصاد در کشور باشیم، رونق اقتصادی محقق شده و بیکاری کاهش می‌یابد و در نتیجه شاهد کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه خواهیم بود.

قاسمی افزود: دلیل تشکیل بسیاری از پرونده‌ها در دستگاه قضایی، ناشی از ناآگاهی حقوقی و ناآشنایی مردم با قوانین است بنابراین دستگاه قضایی از مردم انتظار دارد که در مراودات اجتماعی خود با مشورت با متخصصان و آشنایی کامل با قوانین و مقررات تصمیم گیری کنند.

دادستان قزوین: لازمه تحقق سند تحول قضایی، اصلاح و روزآمدی قوانین است

قاسمی گفت: سند تحول قضایی بر پایه بیانیه گام دوم انقلاب تبیین شده است و امیدواریم در چهل و سومین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تحول در قوه قضاییه، آنگونه که مردم انتظار دارند، محقق شود.  

وی افزود: سند تحول بر اساس چهار دهه تجربه در قوه قضاییه تبیین شده و در واقع نقشه راه این قوه برای تحقق و دستیابی به اهداف مدنظر است.

دادستان قزوین در ادامه بیان داشت: اصلی‌ترین پشتوانه انقلاب و نظام، مردم هستند و دستگاه قضایی نیز برای انجام وظایف و مأموریت‌ها و دستیابی به اهداف، نیازمند حمایت جامعه است.

قاسمی تصریح کرد: مهم‌ترین محورهای سند تحول قضایی که ریاست قوه قضاییه نیز نسبت به تحقق آنها تاکید دارند، تحول در فرآیندهای دادرسی، اطلاع رسانی و شفافیت، حمایت از بخش صنعت و تولید، پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه بوده و تمامی این محورها و تحولات، نیازمند اصلاح و روزآمدی قوانین مربوط است.

این مقام قضایی استان اظهار داشت: به تازگی ۲۷۰ نماینده مجلس شورای اسلامی از محورها و اهداف سند تحول قضایی حمایت کردند و این بستر در مجلس وجود دارد تا قوانین ناکارآمد اصلاح و بروزرسانی شود و سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز باید زیرساخت‌های همسو در آنها ایجاد گردد تا همسو با سند تحول قضایی گام بردارند.

وی در ادامه به وظایف قوه قضاییه اشاره کرد و اذعان داشت: مأموریت اصلی قوه قضاییه که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی آمده، رسیدگی به تظلمات و شکایات، حل و فصل دعاوی، احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و همچنین نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات است، اما دستگاه قضایی در گذشته صرفاً پرونده محور بود، ولی این رویکرد در دستگاه قضایی تغییر کرده و امروزه به دنبال علت وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی و شناسایی گلوگاه‌های فسادزا هستیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: سند تحول قضایی رویکرد فرا قوه‌ای دارد و اگر بخواهیم این سند تحول با موفقیت همراه باشد، باید همه دستگاه‌ها و نهادها در راستای پیشگیری از وقوع جرم، مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه، در مسیر تحول گام بردارند و اگر در این زنجیره هر یک از نهادها غفلت کنند، قطعاً به اهداف موردنظر دست نخواهیم یافت.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha