۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 84230001
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خیز لرستان برای ورود به موج چهارم کرونا

۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸
کد خبر: 84230001
خیز لرستان برای  ورود به موج چهارم کرونا

خرم‌آباد - ایرنا - بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری در لرستان، پدیده‌ای دردناک‌تر از کرونا است که این روزها بیم روانه شدن اجباری به سوی پیک چهارم شیوع ویروس را به حقیقت پیوند می زند.

به گزارش ایرنا، سواری پی در پی بر روی موج های کرونا روزگار ناخوشایندی است که  مردم ایران در طی یک سال گذشته تجربه کردند و عجب است که هربار با کاهش آمار مبتلایان و بستری ها دوباره افرادی با بی توجهی و عادی دانستن شرایط به زور بقیه افراد جامعه را با خود سوار بر موج های پرتلاطم کرونا می کنند و هر بار نیز در این میان جمع کثیری از عزیزان و هم وطنان باید از این کشتی طوفان زده پیاده شوند و خانواده های زیادی را داغدار خود کنند.

به راستی مگر سه موج پیشین به اندازه کافی تجربه تلخ و ناگوار به دلیل بی توجهی به پروتکل ها در اختیار افراد جامعه نگذاشته است که بار دیگر صدای زنگ سواری بر موج دیگری با گام های بلندتر به گوش می رسد و دلهره خطرناک تر بودن این موج را به جان ها انداخته است که مبادا عزیزی دیگر...

مگر نه اینکه تنها مسر رهایی از ویروس منحوس کرونا استفاده صحیح از ماسک و دوری از دورهمی ها و تجمعات و شستن مداوم و صحیح دست ها بآ اب و صابون است پس این ماسک ها چندباره استفاده شده وی روی چانه قرار گرفته، حضور در مراسم های چند صد نفره عزا و عروسی و رعایت نکردن فاصله اجتماعی سخره کردن ویروس کرونا است یا بی مبالاتی و بی توجهی به سلامت دیگر افراد جامعه است.

شلوغی بازار و معابر لرستان از ماه گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد تاجاییکه وارد شدن به برخی فروشگاه ها و مغازه ها، به ایستگاه نوبت گرفتن و در انتظار ماندن در صف های نسبتا طولانی رسیده است، از طرفی بازار غذاهای آماده و فست فودها هم در این معابر حسابی داغ شده است و در کمال تعجب کم نیستند والدینی که فرزندان خود را با تناول از این نوع خوراکی ها در میان خریدهای طولانی همراهی می کنند.

ماه پایانی سال در راه است و در صورت تداوم این بی توجهی ها و اعمال نشدن محدودیت های کارآمد این خریدهای نوروزی، رفت و آمدهای غیرضروری و عادی انگارانه همه افراد را به یاد میهمانی ها و سفرهای نوروزری سال های گذشته روانه سفر در موج چهارم خواهد کرد و چه کسی به سلامت از این موج رها خواهد شد خدا می داند.

در حالی طی روزهای گذشته شاهد بی توجهی به پروتکل های بهداشتی توسط برخی افراد هستیم که بارقه های امید ریشه کن شدن این بیماری در میان افراد جامعه با تزریق واکسن کرونا به چشم می خورد اما تازمان واکسیناسیون عمومی در کشور و از بین رفتن ویروس کرونا عزم عمومی و همت والای مردم  و همراهی مسولان امری اجتناب ناپذیر است.

۱۴۳ بیمار مبتلا به کرونا در لرستان بستری شده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اکنون ۱۴۳ بیمار مبتلا و مشکوک به ابتلای کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

"مریم کوشکی"  افزود: بر اساس بررسی های انجام شده متاسفانه میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در میان مردم استان نسبت به ماه گذشته کاهش داشته و همین امر باعث خیز آرام حرکت به سمت موج چهارم شیوع ویروس کرونا در استان شده است.                                                                                                                                               

وی اظهار داشت:  استفاده صحیح مردم از ماسک، عدم حضور در اماکن پرتردد و شلوغ تا حد امکان، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون هنگام بازگشت از محیط بیرون به منزل، جداسازی لباس های بیرون از فضای عمومی منزل و ضدعفونی مرتب سطوح و دست ها به ویژه قبل از صرف غذا مورد توجه شهروندان به ویژه با نزدیک شدن به ایام نوروز قرار گیرد.

وی افزود: با ادامه روند موجود، احتمال بازگشت استان به شرایط نارنجی طی هفته های آینده محتمل است که افزایش تعداد مبتلایان و مرگ و میر را به دنبال خواهد داشت.

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۵ هزار و ۴۹۵ نفر رسیده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تعداد مبتلایان کرونا در استان از ابتدای شیوع این ویروس تا ۲۵ بهمن، با شناسایی ۱۵۸ بیمار جدید به ۶۵ هزار و ۴۹۵ نفر رسید.

 کوشکی بیان کرد: تا این تاریخ، ۲۰۳ هزار و ۴۳۹ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد پاسخ ۲۰۲ هزار و ۶۱۹ مورد اعلام شده است.

وی بیان کرد: از این تعداد نمونه ارسالی به آزمایشگاه های مرجع استان ۱۳۷ هزار و ۱۱۸ مورد منفی بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: تاکنون یک هزار و۳۳۳ نفر از مردم این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

رعایت پروتکل های بهداشتی در لرستان کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، اکنون استفاده از ماسک در کارکنان ادارات و بانک های لرستان ۹۵ درصداست که در  ماه گذشته این میزان ۹۸ درصد  بود.

وی اظهار داشت: استفاده از ماسک در بین عموم مردم  ۷۰ درصد و در ماه گذشته ۸۰ درصد بوده است، استفاده از ماسک توسط متصدیان واحدهای صنفی و اماکن عمومی ۷۲ درصد است که ماه گذشته ۸۲ درصد گزارش شد.

کوشکی ادامه داد: همچنین استفاده از ماسک توسط مراجعین و مشتریان واحدهای مذکور  ۶۸درصد است که ماه گذشته ۸۰ درصد بود و میانگین رعایت کلی پروتکل های بهداشتی در مراکز، ادارات و واحدهای صنفی از ۷۵ به ۷۰ درصد کاهش یافته است.

کوشکی گفت:تغییر رنگ برخی از شهرستان های خوزستان به قرمز با توجه به مراوداتی که بین شهروندان آن با لرستان وجود دارد نگران کننده است و لازم است مردم پروتکل های بهداشتی را با جدیت بیشتر در نظر گرفته و رعایت کنند.

تزریق ۲۶۰ دوز واکسن کرونا برای کادر درمان لرستان

کوشکی گفت: ۲۶۰ دوز واکسن را برای کارکنان بخش مراقبت های ویژه و کرونایی تحویل گرفتیم که تاکنون ۱۸۵ دوز آن تزریق شده و پس از ۲۰ روز دوز بعدی تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرحله دوم چهارشنبه هفته جاری وارد استان خواهد شد افزود:‌ پیش بینی تعداد واکسن مورد نیاز برای جمعیت واجد شرایط (کادر بهداشت و درمان در معرض و افراد پرخطر و دارای بیماری های زمینه ای) انجام و اعلام نیاز شده است.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی ورود واکسن ویروس کرونا به استان تمام کادر درمان استان و بیماران گروه های پرخطر این واکسن را دریافت خواهند کرد.

کوشکی اضافه کرد: تزریق واکسن «اسپوتنیک وی» دارای اصول و ضوابطی است که در ۲ مرحله و با ۲۱ روز فاصله تزریق می‌شود یعنی پس از تزریق واکسن مرحله نخست، سه هفته بعد مرحله دوم تزریق واکسن انجام خواهد شد.

موج چهارم کرونا خطرناک تر از موج های قبلی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: موج چهارم کرونا که اکنون در برخی مناطق کشور شروع شده بسیار خطرناک‌تر از موج های قبلی است.

 دکتر "محمدرضا نیکبخت" اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از نمونه‌هایی که از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در استان گرفته می‌شود، مثبت هستند.

وی با بیان اینکه اکنون به طور معمول این روزها موارد مرگ ناشی از کرونا در استان وجود دارد افزود: تعداد فوتی‌ها در موج چهارم در برخی مناطق ، نسبت به موج‌های دیگر بیماری بیشتر بوده است.

وی اضافه کرد: در مجموع چون هشت شهر خوزستان قرمز است و ما نیز در جوار این استان هستیم بنابراین زنگ خطر برای لرستان وجود دارد و ممکن است هر لحظه به وضعیت نارنجی و قرمز برگردیم و مجبوریم به شدت در این روزها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از تجمعات خودداری کنیم.

نیکبخت با بیان اینکه امکانات جدی برای تست کرونا در استان ایجاد کردیم، عنوان کرد: پنج مرکز تست مخاطی و تست سریع در اختیار مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفته است.  

وی گفت: تمام افرادی که بیماری زمینه‌ای و یا سن بالایی دارند تحت نظر گرفتیم و از کسانی که این مشکل را دارند درخواست می‌کنیم به مراکز درمانی مراجعه کنند و این تست را انجام دهند.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه در موج‌های قبلی کرونا ۶ دستگاه اکسیژن ساز را خریداری و در بیمارستان‌های مختلف استان نصب کردیم، اضافه کرد: همچنین ۷۷ تخت جدید مراقبت های ویژه و بالغ بر ۲۱۲ تخت معمولی راه‌اندازی کردیم.

هشدار وضعیت قرمز کرونا در لرستان جدی است

 استاندار لرستان گفت: حجم ترددهای جاده ای و وضعیت قرمز برخی شهرهای خوزستان یک هشداری جدی در خصوص بازگشت لرستان به شرایط پرخطر شیوع کرونا است.

سید موسی خادمی بیان کرد: با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، برخلاف اینکه ۲ هفته گذشته وضعیت قرمزی در کشور گزارش نشده بود اما این هفته برخی از شهرهای کشور به خصوص در استان خوزستان وارد وضعیت قرمز شده اند.

وی اظهار داشت: وضعیت قرمز کرونا به همسایگی لرستان رسیده و با توجه به حجم ترددهای جاده ای، وضعیت قرمز برخی شهرهای خوزستان، هشداری جدی برای لرستان است.

وی با تاکید بر اینکه نباید شرایط عادی تلقی شود تصریح کرد: مردم رعایت بیش از پیش پروتکل های بهداشتی را در دستورکار داشته باشند چراکه کرونا تمام نشده است و شواهد از بازگشت موج جدیدی حکایت دارد.

استاندار لرستان عنوان کرد: با لحاظ شرایط کنونی و همسایگی با استان خوزستان، محدودیت هایی با هدف پیشگیری از افزایش مبتلایان در ورودی های استان به ویژه در شهرستان پلدختر اعمال خواهد شد.

خادمی با اشاره به آغاز واکسیناسیون کرونا در استان گفت: همزمان با سراسر کشور تزریق واکسن برای حدود ۲۶۰ نفر از کارکنان کادر درمان انجام شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: خرم‌آباد، بروجرد، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و پلدختر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و سایر شهرهای استان در وضعیت آبی شیوع این ویروس هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha