تولید محصول پس از پیروزی انقلاب اسلامی در یزد ۱۶ برابر شد

 یزد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سالانه یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن انواع فرآورده های زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی به همت ۱۱۷ هزار و۸۰۰ کشاورز و بهره‌بردار در این استان تولید می شود که به برکت پیروزی انقلاب نسبت به سال ۱۳۵۷، ۱۶ برابر افزایش دارد.

سیدجمال سجادی‌ پور روزیکشنبه در حاشیه بازدید از چند طرح کشاورزی شهرستان ابرکوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت آغاز چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب، اظهارکرد: سطح زیرکشت استان در سال ۱۳۵۷ ، ۲۰ هزار و ۸۱۹ هکتار بود که این عدد با ۶.۵ برابر افزایش هم‌اکنون به۱۱۳ هزار و ۷۶۰ هکتار رسیده است.

افزایش تولید از ۱۱۲ هزار تن  به یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن 

وی ادامه داد: میزان تولیدات محصول زراعی استان از ۳۷ هزار و ۵۷۵ تن در سال ۱۳۵۷ هم اکنون به ۵۹۱ هزار تن و محصول باغی از ۲۹ هزار و ۲۰۵ تن به ۲۷۴ هزار و ۷۰۴ تن رسیده است .

رییس جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و تداوم حدود ۲۵ سال خشکسالی عملکرد محصول با استفاده از روش های نوین آبیاری و علمی و با توسعه کشت های گلخانه ای در واحد سطح ‌نزدیک به چهار برابر شد.

به گزارش ایرنا،وی بابیان اینکه ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌های ایران در یزد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی استان به تولید انواع محصول گلخانه ای اختصاص دارد.

صادرات ۴۰۰ هزار تن محصول گلخانه ای یزد به خارج از کشور 

سجادی پور خاطرنشان کرد: از این میزان سطح زیرکشت سالانه ۵۵۰ هزار تن انواع محصول گلخانه‌ای‏ تولید و علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی ، ۴۰۰ هزار تن آن به کشورهای روسیه ، عراق و حوزه خلیج ‌فارس صادر می‌شود.

این مسوول بیان کرد: توسعه کشت محصولات کم آبخواه و سازگاری آن با شرایط اقلیمی منطقه مانند پسته، گلخانه‌ای، گیاهان دارویی، انار و خرما از دیگر دستاوردهای ۴۲سال گذشته در بخش کشاورزی است.

 وی خاطرنشان کرد: یزد رتبه دوم تولید محصول گلخانه‌ای، در تولید پسته و انار مقام چهارم و در تولید زردآلو، قیسی ، پرروش بلدرچین و کبک در کشور جایگاه خوبی دارد که می توان به دیگر دستاوردهای انقلاب اشاره کرد.

سجادی پور در زمینه فعالیت‌های آب‌ و خاک در بخش کشاورزی یزد که در منطقه گرم و خشک و کم بارش قرار دارد ، افزود: از سال ۱۳۶۸ تاکنون افزون بر ۲۰ هزار هکتار اراضی تجهیز و نوسازی شد .

 ساخت ۲ هزار استخر ذخیره آب، تجهیز ۳۱ هزار هکتار اراضی به آبیاری نوین 

 وی ایجاد ‏‌هزار کیلومتر جاده بین مزارع، ساخت آبراهه آبیاری عمومی ، سه هزار کیلومتر لوله‌گذاری، ساخت ۲ هزار باب استخر ذخیره آب کشاورزی، مرمت و لایروبی ۳۰۰ رشته قنات‌ در سال ، تجهیز ۳۱ هزار هکتار اراضی به آبیاری نوین ( تحت‌ فشار، قطره‌ای، تیپ ) بخشی از دیگر خدمات قابل‌توجه بیان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به افزایش  راندمان آبیاری به۴۸ درصد از سال ۶۸ تاکنون اظهار کرد: ارتقای

کارآیی مصرف آب به ۱.۸ کیلوگرم محصول به ازای مصرف هر مترمکعب آب، یکی از بارزترین نتایج این اقدامات است.

وی ارتقای ضریب مکانیزاسیون به بیش از ۱.۸ اسب بخار در هر هکتار با نوسازی ناوگان ماشین‌های کشاورزی را یکی دیگر از دستاوردها در این مدت برشمرد.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ، در بیش از چهار دهه پیروزی انقلاب تولید دام و طیور بیش از هشت برابر رشد کرد.

افزایش تولید محصول دامی از ۴۸ هزار تن به ۴۰۸ هزار تن 

وی بیان کرد: سال ۱۳۵۷ میزان تولید محصول دامی ۴۸ هزار و ۶۸ تن بود که این میزان هم‌اکنون با فعالیت بیش ازسه میلیون واحد دامی به ۴۰۸ هزار تن رسیده است .

سجادی پور، راه‌اندازی ۷۱ مجتمع تولیدی و اشتغال‌زایی دام و طیور ، توسعه پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی با تولید ‎‎هزار تن ماهیان سرد آبی و گرم آبی سالانه را از دیگر دستاوردها دانست.

وی با اشاره به صدور ۳۸۰ واحد بهره ‏برداری کشاورزی خاطر نشان کرد: تاکنون ۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال برای ایجاد این تعداد واحد صنعتی با ظرفیت اسمی هزار و ۳۵۲ هزار تن سرمایه گذاری شد که برای ۶هزار و ۷۶۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به نقش و اهمیت آموزش‌های ترویجی به کشاورزان پس از پیروزی انقلاب تصریح کرد: با هدف آگاهی از افزایش کیفیت و تولید محصولات ۴۲۰ هزار نفر روز آموزش ، مهارتی و فنی و حرفه‌ای غیررسمی و ۳۸۰ هزار نفر روز آموزش ترویجی‌ را فرا گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۶۰ هزار نفر روز آموزش ویژه زنان روستایی ، ۳۹ هزار و ۷۶۶ روز آموزش ضمن خدمت کارکنان ، ۳۷ هزار روز آموزش علمی بهره‌برداران و به ۲ هزار و ۳۷۰ نفر روز آموزش کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ارایه شد.

این مسوول اضافه کرد: ارایه  این خدمات آموزشی علاوه بر ارتقای دانش فنی و مهارتی بهره‌برداران و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص حوزه کشاورزی به اشاعه یافته‌های علمی نوین در بین تولیدکنندگان کمک کرد و سهم قابل‌توجهی در افزایش ضریب پایداری و توسعه بخش کشاورزی استان داشت.

وی تصریح کرد: خودکفایی در تولید محصول اساسی زراعی یکی از مهم‌ترین و راهبردی ‌ترین بخش‌های اقتصادی است که در سرلوحه کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان درگذشته با عنوان جهاد سازندگی فعالیت بسیار مطلوبی در راستای توسعه استان انجام داد، تصریح کرد: برخورداری ۹۹ درصد جمعیت روستایی بالای ۲۰ خانوار استان از برق  ، ۸۰ درصد به آب آشامیدنی سالم ، ۸۹ درصد به جاده آسفالته و ۸۰ درصد به ابنیه بهداشتی، از عمده‌ترین فعالیت های این نهاد است.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، حدود۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

استان یزد در حال حاضر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha