رسانه‌ها نقش تسهیلگرانه در ماموریت‌های داوطلبانه هلال‌احمر دارند

یزد - ایرنا - مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر کشور گفت: بخش عمده فعالیت‌های این جمعیت داوطلبانه است و رسانه‌ها با افزایش آگاهی و بسترسازی برای مشارکت شهروندان در ماموریت‌های این جمعیت، نقشی تسهیلگرانه را در این زمینه ایفا می‌کنند.

روح‌الله استاک روز یکشنبه در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد افزود: جهان امروز، جهان رسانه‌هاست و این بخش نقش پررنگی در تقویت اعتماد مردم و ایجاد روحیه همراهی و همکاری در زمینه های مختلف به خصوص در زمان های بحران دارند.

وی با بیان اینکه مردم به رسانه هایی که دید عمیق نسبت به امور مختلف دارند، اعتماد می کنند، یادآور شد: خبرگزاری ایرنا در این زمینه دارای پیشینه طولانی و ارزشمندی است و یکی از رسانه های مخاطب‌گرای کشور است .

استاک در خصوص تاثیرات منفی کرونا بر ماموریت ها و فعالیت های این جمعیت نیز اظهار داشت: جمعیت هلال احمر بودجه دولتی ندارد و در مقابل خدماتی که ارائه می کند از کمک‌های دولت  برخوردار می شود و در یکسال اخیر کرونا بخش قابل توجهی از درآمدهای جمعیت  را کاهش داده اما سعی زیادی صورت گرفته تا دامنه خدمات جمعیت محدود نشود.

وی با بیان اینکه در بحث کرونا هیچ اعتبار خاصی به جمعیت هلال احمر تعلق نگرفت، تصریح کرد: با این وجود، ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور را هلال احمر زیرپوشش غربالگری کرونا قرار داد.

استاک اظهار داشت: در زمینه کمک‌های معیشتی در دوران کرونا ۴۰۰ هزار بسته غذایی توسعه این جمعیت توزیع شد و همچنین در طرح نفس هم ۵ هزار دستگاه اکسیژن و ۵۰ دستگاه اکسیژن ساز از سوی هلال احمر تهیه و در اختیار نیازمندان به این خدمات قرار گرفت.

وی همچنین در خصوص ظرفیت خدمات بالگردی هلال احمر یادآور شد: از ۲۴ فروند بالگرد این جمعیت، هشت فروند زمین‌گیر شده بود که سه فروند آن با انجام تعمیرات (اورهال) به عرصه خدمات رسانی بازگشته و هم اکنون ۱۹ بالگرد آماده برای ماموریت وجود دارد و قرارداد تامین یک بالگرد دیگر نیز با روسیه بسته شده که در اوایل سال آتی تحویل می شود. 

مشاور دبیرکل و رییس خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر کشور نیز در این دیدار از این جمعیت به عنوان یک سازمان مردمی یاد کرد که آماده انجام ماموریت های امدادی و مقابله با بحران ها و حوادث در قبل، حین و بعد از وقوع است.

حسن فراهانی افزود: این جمعیت ساختار داوطلب محور دارد و لذا تعامل با  رسانه ها برای هلال احمر  مهم است تا فعالیت و فرهنگ داوطلبی در جامعه ترویج شود.

وی با بیان اینکه در زمینه خدمات داوطلبانه با کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی داریم، اظهار داشت: کارهای جدید این جمعیت، بر اساس استفاده از ظرفیت های مردمی برنامه ریزی شده که این مهم پایه ایجاد خانه های هلال است.

فراهانی با بیان اینکه بر اساس برنامه ۵ ساله باید ۵ هزار خانه هلال در کشور ایجاد شود تصریح کرد: تاکنون بیش از چهار هزار خانه هلال در سراسر کشور ایجاد شده و اجرای این طرح جلوتر از برنامه است و افق جمعیت هلال احمر ایجاد این خانه ها در تمامی ۳۷ هزار روستای کشور و محله‌های مناطق شهری است تا خدمات این جمعیت به دورترین نقاط کشور برسد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان یزد هم در این دیدار با قدردانی از خدمات خبرگزاری جمهوری اسلامی تعامل ایرنا با این جمعیت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خدمات هلال احمر داوطلبانه و بشردوستانه است و رسانه ها می توانند در توسعه این خدمات و افزایش آگاهی شهروندان در زمینه آموزش های این جمعیت نقش موثری داشته باشند.

دکتر محسن خرازی افزود: اطلاع رسانی درست، پشتوانه ای قوی برای خدمات داوطلبانه جمعیت هلال احمر است و در استان یزد خدمات این جمعیت به صورت بی طرفانه و به بدور از برخی سیاه نمایی ها منعکس می شود.

کاظم شاملو رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد نیز در این دیدار کاهش سرمایه و اعتماد اجتماعی را از تهدیدات جدی برای خدمات داوطلبانه جمعیت هلال احمد دانست و یادآور شد: شکل گیری برخی فضاهای خارج از ساختارهای رسمی امدادرسانی در مواقع بحران‌هایی مانند سیل و زلزله گاهی باعث ایجاد مشکلاتی برای خدمات رسانی به حادثه دیدگان می شود و یکی از رویکردهای این جمعیت باید تعامل با رسانه و شبکه های اجتماعی در جهت تقویت سرمایه اجتماعی باشد.

در سفر ۲ روزه مدیران جمعیت هلال احمر کشور به استان یزد نخستین خانه هلال ویژه رسانه کشور و چند خانه هلال دیگر در شهرستان های این استان دیروز در یزد افتتاح شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha