رویکرد هلال احمر استفاده از ظرفیت‌های محلی در ماموریت‌هاست

یزد - ایرنا - مسوول هماهنگی خانه‌های هلال جمعیت هلال احمر ایران گفت: رویکرد این نهاد استفاده از ظرفیت‌های جوامع محلی برای ماموریت‌ها به خصوص در حوزه آموزش و مدیریت حوادث و بحران‌هاست.

به گزارش ایرنا، حسن فراهانی روزشنبه در آیین آغاز به  کار خانه «هلال رسانه »در محل خانه مطبوعات استان یزد اظهار داشت: توجه به سرمایه‌های اجتماعی و استفاده از این ظرفیت‌ها برای پیشبرد اهداف بشردوستانه جمعیت دلیل اصلی ایجاد خانه‌های هلال در  کشور است.

وی از رسانه به عنوان یکی از مهمترین عوامل تقویت سرمایه و اعتماد اجتماعی یادکرد و افزود: یکی از دلایل موفقیت برنامه‌های جمعیت هلال احمر دواطلبانه بودن فعالیت‌های آن و همراهی رسانه‌ها در پیشبرد رویکردهاست.

فراهانی یادآور شد: به همین منظور استفاده از توان هر منطقه برای ارایه آموزش های مورد نیاز در مواقع بحران در دستور کار این جمعیت قرار دارد و مسوولان خانه های هلال در تحقق این  برنامه نقش مهمی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: یکی از نقش‌های مهم رسانه، نقش و کارکرد آموزشی است و با توجه به توسعه شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌ای این حوزه می تواند در کنار جمعیت هلال احمر در اجرای هرچه بهتر برنامه‌های آن نقش مستقیم داشته باشد.

فراهانی از شکل گیری خانه‌های هلال در کشور به عنوان یکی از مولفه های تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی یاد کرد و افزود: نقش جمعیت هلال احمر در رابطه با شکل گیری این خانه ها نقش تسهیل‌گری  است و خدمات آن از سوی افراد بومی و ساکن هر منطقه به صورت داوطلبانه ارایه می شود.

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر کشور هم در این آیین گفت: خانه های هلال تشکیلاتی داوطلب محور است و تمامی خدمات جمعیت از قبیل آموزش، امداد و نجات در سوانح و بحران ها و کمک های معیشتی از طریق این خانه ها به شهروندان نیازمند خدمات ارایه می شود.

« روح الله استاک» افزود: با توجه به توسعه دامنه و فراگیری رسانه ها در عصر حاضر این حوزه می تواند در زمینه آموزش های قبل از بحران و آگاه سازی مسوولان و تصمیم سازان از شکل گیری بحران های مختلف در جامعه نقش آفرینی کند.

وی تصریح کرد: مشارکت رسانه‌ها در ماموریت های جمعیت هلال احمر به تقویت تاب آور اجتماعی کمک می کند. 

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: نقش رسانه نسبت به گذشته تغییر کرده است. 

مجید جوادیان زاده با اشاره به اقدامات درخشان جمعیت هلال احمر در زمینه های مختلف افزود: اکنون بحث سرمایه های اجتماعی در جامعه کاهش یافته است ،هلال احمر نیز با توجه به ظرفیت های که دارد می تواند این موضوع را تقویت کند. 

وی نقش رسانه ها و اعضای خانه مطبوعات را هم در این زمینه مهم خواند. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد هم گفت: خانه‌های هلال با هدف توانمندسازی جامعه ،گسترش آموزش‌های امدادی برای مقابله با حوادث و تشکیل تیم‌های واکنش سریع شهری و روستایی راه اندازی می‌شود.

محسن حراری زاده یزدی خاطرنشان کرد: این نهاد در طرح خانه‌های هلال به دنبال افزایش آگاهی عمومی مردم در نحوه برخورد با حوادث و آموزش‌های امدادی است که در نهایت نسبت به مسوولیت خود در کاهش حوادث طبیعی و جاده‌ای نقش این نهاد را ایفا می کند.

 تاکنون چهار هزار و ۱۰۰ خانه هلال در کشور راه‌اندازی شد و قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال جاری مجموعا پنج هزار خانه هلال در تمامی استان‌ها افتتاح شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha