محمدحسن قوسیان مقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای تعامل هلال احمر با سایر دستگاههای مسئول در امر امدادرسانی در انواع حوادث طبیعی و غیر طبیعی چیست افزود: با توجه با ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران کشور در ردیف های یک تا سه از بند «ب» ماده ۱۴ قانون یادشده، هلال احمر موظف است با سایر دستگاههای امدادرسان تعامل و همکاری کرده و خدمات تخصصی ارائه کند که در این راستا ضمن گسترش تعاملات بین سازمانی به ویژه در زمان بروز حوادث و سوانح تا کنون ۱۲ تفاهم نامه همکاری از بعد از ابلاغ قانون منعقد شده که این خود یکی از اصلی ترین برنامه های جمعیت هلال احمر در این عرصه می باشد.
وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر در راستای ایفای نقش موثر خود در مقابله با حوادث و سوانح در کشور نیازمند گسترش تعاملات بین سازمانی با سایر دستگاههای مسئول در امر امدادرسانی، مدیریت بحران و سوانح و تدوین برنامه های متعددی در سطوح «راهبردی»، «تاکتیکی» و «عملیاتی» است که موفقیت و ارتقای کیفی عملیات آن در مواجهه با سوانحی که در آنها وظیفه و نقش دارد، مستلزم تحقق شرایط مختلفی است که تدوین و عملیاتی شدن برنامه های منسجم در سطوح یادشده از جمله این شرایط است.
دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که برنامه هلال احمر برای سیستم پیجینگ (فراخوان گروههای بهداشت و درمان اضطراری) برای پاسخگویی به انواع حوادث چیست، اظهار داشت: نرم افزار مدیریت اطلاعات و هماهنگی عملیات هلال احمر که تحت وب است ظرفیت ارسال پیام صوتی و مطلب را در قالب پیامک انبوه از طریق خطوط تلفن و شبکه مجازی داشته و بدین واسطه نیازی برای پیجر وجود ندارد.
قوسیان مقدم در پاسخ به این سوال که سطوح «فوریت و فرماندهی سانحه» در برنامه پاسخگویی هلال احمر در سوانح (EOP) چگونه است، گفت: برنامه پاسخگویی به سوانح یا به تعریف بین المللی عملیات اضطراری (Emergency operation plan) در حقیقت، یک سند راهبردی مکتوب است که براساس آیین نامه امداد و نجات کارکردهای پاسخگویی هلال احمر در این برنامه در چهار سطح حادثه محلی، سانحه استانی، سانحه منطقه ای و سانحه ملی فعال می شوند که در سطح ملی، کارکردهای ارایه شده با محوریت سازمان ها، معاونت ها و واحدهای مختلف جمعیت هلال احمر، در سطح منطقه ای، استانی و پایین تر، با توجه به اینکه برای هر حادثه سناریوی ویژه ای تدوین می شود کارکردهای عملیاتی مبتنی بر سناریو و با محوریت واحدهای متناظر استانی سازمان ها، معاونت ها و یا واحدهای مختلف جمعیت هلال احمر به اجرا می رسد.
طبق بند ب ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران جدید کشور پنج ماموریت مهم نجات، انتقال مصدومان به مراکز درمانی، اسکان اضطراری، تامین مایحتاج آسیبدیدگان سوانح و بلایا و ذخیرهسازی اقلام امدادی برعهده هلالاحمر گذاشته شده که کاملا در حوزه امداد و نجات تعریف میشود.
همچنین طبق بند ب ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا، شهرداریها، دهیاریها، سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمانهای مسوول در امور فرهنگی و تبلیغی و ستاد کل نیروهای مسلح و بر اساس استانداردهای سازمان، نسبت به آموزش آحاد جامعه و سازمانهای مردم نهاد در برابر حوادث و سوانح اقدام کند.
به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمدهای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.
این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسانها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملتها و حمایت از زندگی و سلامت انسانها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.
جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینههای مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.
همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت میکند.
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقهای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفتگانه نهضت بینالمللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.
نظر شما